Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ostavat vauvalle lahjaksi valmiiksi liian pieniä vaatteita?

Vierailija
15.01.2014 |

Meillä on 7 kk ikäinen vauva, hieman keskimääräistä isompi hän on, mutta ei paljoa. Ongelmana on se, että sukulaiset ja tutut tuppaavat ostamaan lahjaksi vauvalle koko ajan liian pieniä vaatteita. Harmittaa itseäni, kun heidän rahat menee periaatteessa hukkaan ja meillä vaatteet menee käyttöönottopesun jälkeen suoraan ullakkosäilytykseen. Monet vaatteista ovat olleet kivannäköisiä, mutta minkäs voit kun ovat valmiiksi jo nafteja.

Esimerkiksi nyt vauva sai joululahjaksi kasan 74-kokoisia vaatteita. Kyseinen koko on ollut käytössä jo syyskuusta asti ja ollaan siirtymässä jo kokoon 80. Ihmettelen vain sitä, miksi ihmiset eivät kysy vauvan vaatekokoa etukäteen! Tai jos eivät kehtaa kysyä, niin ostaisivat sitten varmuuden vuoksi pari kokoa reilumpia vaatteita, että varmasti tulisivat käyttöön. Vauvan vaatteet kun tuppaavat vielä kutistumaan yhden koon verran käyttöönottopesussa.

En ole sitten kaikille kehdannut huomauttaakaan tästä (isovanhemmille ja muille läheisille kyllä), kun vaatteet tuodaan lahjapaketissa ja hintalaput leikattu irti eli eivät olisi enää palautuskelpoisia. No, ehkä me joskus saadaan toinen vauva vielä niin saapahan sekin sitten upouusia vaatteita käyttöönsä.

Ugh, olen puhunut ja päässyt purkamaan harmitukseni, kiitos. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tiedän kyllä, että vaatteet käyttöönottopestään jos ne tulevat KÄYTTÖÖN. Mutta miksi ihmeessä peset vaatteet jos tiedät sen olevan liina pieni? Kai sitä nyt voi sentään sovittaa ilman pesua. Pesemättömän voisit antaa lahjaksi taikka myydä. Toki pestynkin voit, mutta ei se silloin ole enää uusi.

Vierailija
22/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:33"]

Normaali kokotaulukko on

50/56        0-2 kk
62/68        3-6 kk
74/80        6-12 kk
86/92        1-2 vuotta 
98/104      3-4 vuotta
110/116    5-6 vuotta
122/128    7-8 vuotta
134/140    9-10 vuotta
146/152    11-12 vuotta
158/164    13-14 vuotta
170/176    15-16 vuotta

Nämä pätevät varmaankin suurimpaan osaan suomalaisista lapsista.

[/quote]

M    18-30 vuotta
L     30-40 vuotta
XL  40-50 vuotta

XXL 50-60 vuotta

nämä pätee suurimpaan osaan aikuisista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kollega soitti vauvan synnyttyä ja kysyi minkä kokoisia vaatteita tarvittaisiin. Ei ollut kovin mielissään, kun oli tajunnut ettei niitä 40-44 -senttisiä saa ihan joka marketista :) Mutta sain kuitenkin työkamujen muistamisena ihan sopivia bodyja.

Olin siis sanonut, että 40-44 tarvittaisiin ja 50-56 on kaappi pullollaan, ettei kannata kasvuvaraa ajatella.

Vierailija
24/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:40"]

Olet kyllä ollut kiltti, kun et ole näyttänyt ilmeelläsikään vaatteiden olevan laakista pieniä. Ymmärrän harmin.

Meillä oli ongelma vähän toisinpäin: sain ihan pikkuisen vauvan, ja kaikki äp-vaatteet olivat hurjan isoja, samoin suurin osa lahjavaaatteista,kun ostajat olivat ystävälliset ajatelleen kasvunvaraa. No, hommattiin itse niitä nukenkokoisia vaatteita, ja tulivat ne 68-senttisetkin käyttöön vuosikkaalla. Osa vaatteista ihan rehellisesti unohtui säilöön. Koska ne oli saatu kauan sitten ja kun ne olisivat olleet sopivia, en muistanut niitä. Potutti oma harvapäisyys, kun jäivät hyvät vaatteet käyttämättä.

[/quote]

Täällä ihan samoin.

Aloittajan ongelma voisi ratketa sillä, jos tuttavapiirissä joku poika saisi jatkuvasti toiseen suuntaan väärän kokoisia? Vaihto päikseen ja molemmat saisivat nauttia upouusista vaatteista.

Itsekään en kilteyttäni sanonut vääränkokoisista, mieluisimpia pienensin. Kaapissa liian pitkään odottaneet tai aivan eri vuodenaikaan kuuluvat harmittivat. Yhdetkään Tutan housut eivät muuten koskaan ole pysyneet päällä ennen kuin lahkeet jääneet lyhyiksi. Ei kaikista täysimetetyistäkään tule mallia jässikkä, vars. tytöistä. Meille noi euroopalaisten taulukoiden koot ovat ihan kohdillaan. Tyttö on aina ollut liikkuvainen ja syönyt paljon enemmän kuin ikäisensä, isokokoisemmat pojat...

Vierailija
25/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko että suurimmalle osalle suomalaisista 2 kk:n ikäisistä menisi koko 50-56. Tai lähemmäs puolivuotiaaille koko 62. 

-kahden täysimetetyn äiti

Normaali kokotaulukko on

50/56        0-2 kk
62/68        3-6 kk
74/80        6-12 kk
86/92        1-2 vuotta 
98/104      3-4 vuotta
110/116    5-6 vuotta
122/128    7-8 vuotta
134/140    9-10 vuotta
146/152    11-12 vuotta
158/164    13-14 vuotta
170/176    15-16 vuotta

[/quote]

Vierailija
26/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä kummit ja sukulaiset kysyvät mitä kokoa lapsi on. Yleensä sanon, että nyt käytetään esim. 104 cm, mutta kannattaa hankkia ainakin 110 cm.

Eri liikkeiden tuotteet on myös ihan eri kokoa. Meidän alle kolme vuotias on hoikka, mutta sopiva mekko on h&m:llä kokoa 110 cm, joka h&m:n mitoituksen mukaan on 4-5 vuotiaalle! Toisaalta eri merkin collegehousuista käyttää kokoa 90 cm.

Itse vien vastasyntyneellekin lahjaksi jopa 74 cm, koska monesti vauvoilla on jo sitä pientä kokoa riittävästi. En mä ainakaan koskaan ole itse tarvinnut juuri seuraavaksi päiväksi uutta bodya vauvalle. Toki tuolloin mietin mihin vuoden aikaan todennäköisesti lapsi tuöee sitä käyttämään.

Ja kuivausrummussa vaatteet kutistuvat. Etenkin sukkikset ja paidat jos nii ei venytä tai kuosita ennen ja jälkeen.

Vierailija
27/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:08"]En kyllä usko että suurimmalle osalle suomalaisista 2 kk:n ikäisistä menisi koko 50-56. Tai lähemmäs puolivuotiaaille koko 62. 

Normaali kokotaulukko on

50/56        0-2 kk
62/68        3-6 kk
74/80        6-12 kk
86/92        1-2 vuotta 
98/104      3-4 vuotta
110/116    5-6 vuotta
122/128    7-8 vuotta
134/140    9-10 vuotta
146/152    11-12 vuotta
158/164    13-14 vuotta
170/176    15-16 vuotta

[/quote]

[/quote]

Mutta vain suunnilleen. Kun poika oli syntyessä 4100g ja siskon vanhat 50cm bodyt (etenkin h&m jne.) heti kättelyssä pieniä. Kasvoi alkuun tosi nopeasti, paino ei edes lähtenyt syntymän jälkeen laskuun. 56cm meni Max 3vko, sitten siirryttiinjo 62cm. Tytär on nyt 7,5v. ja käytössä 140cm, pitkä on, mutta niin on moni muukin hänen luokallaan! Ekaluokkalaisten kokoerot ovat todella isoja! Taulukon mukaan hän on nyt 10-vuotiaan kokoinen... Tottakai ymmärrän, ettei vieras voi tietää lasteni kokoa, mutta taulukko todellakin on vain suuntaa antava!

Vierailija
28/42 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiveena saada vielä joskus toinenkin lapsi, joten en ala myymään lahjaksi saatuja vaatteita, vaan säästän ne kyllä seuraavalle tietenkin. Siksi tämä nyt ei mikään niin valtava murhe ole, mutta harmittelin asiaa kuitenkin mielessäni ja päätin jakaa harmituksen aiheeni tänne.

Meillä on vauvan käyttövaatteet lipastossa ja liian isot vaatteet odottavat vaatehuoneessa laatikossa käyttöönottoa, säännöllisesti käyn sieltä tutkailemassa, josko löytyisi taas sopivalta näyttäviä. Siksi ei haittaa, vaikka ostaisi liian isoja.

Toinen keskustelussa esille tullut erittäin hyvä pointti on tuo vaatteiden tarkoituksenmukaisuus vuodenajan mukaan! Eli ei kannata ostaa kesävaatteita koossa, joka käy vasta ensi talvena. No, me ollaan onneksi saatu suurimmaksi osaksi bodyja, housuja, tossuja jne. jotka käyvät kyllä vuodenajasta riippumatta.

Mutta mitään ongelmaahan tässä ei olisi, jos lahjan ostaja viitsisi kysyä etukäteen lapsen kokoa. Ja mistään yllätysmomentin menetyksestä on turha puhua, tuskin kenellekään vauvan vanhemmalle tulee yllätyksenä, että vauva saa joululahjaksi vaatteita :D

Ap

Vierailija
29/42 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sama ongelma! Isovanhemmatkin ostavat valmiiksi nafteja vaatteita, vaikka sopivat koot on sanottu miljoona kertaa... Ja tietenkin hintalaput irrotettu ja kuitit heitetty roskiin ja vaatteet kertaalleen pesty (kiva ajatus takana tietenkin säästää vaivaa) niin ei mitään tsäänssejä vaihtaa tai palauttaa.  En ymmärrä.

Vierailija
30/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi puuvillakangas kutistuu pesussa n. 5-10%. Eli epäilen, ettei niitä kankaita pestä ennen ompelua. Toki osaa voidaan sen verran käsitellä, että kutistuvat jo noiden käsittelyjen aikana. Siksi hakiessasi kangaskaupasta kangasta pestään kangas yleensä ennen ompelua, jos et halua ottaa riskiä, että saumat menee miten sattuu.

Itse soitan suoraan lahjansaajan vanhemmalle yleensä listaa mitkä tavarat olisi toiveissa tai tarpeellisia ja mahdollisen vaatekoon. Ei pitäisi olla vaikeata? Kuten senkään ei pitäisi olla vaikeata, että kiittää lahjasta ja kertoo vaikka "että meidän herra/neiti käyttää ikäistään suurempia kokoja ja harmi, ettei se antamanne vaate ehtinyt olla kauaa käytössä". Jos siis odotettavissa lisää vaatepaketteja pienessä koossa, tai sit vain olla hiljaa ja löytää positiiviset asiat lahjasta, jota ei voi käyttää.

Vierailija
31/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista, että vauvalle ostetaan vaatteita, joiden ajatellaan olevan sillä hetkellä sopivia. Vaikka olisivatkin, niin sitten osa käyttöajasta menee hukkaan. Itse ostan aina varmuuden vuoksi pari kokoa liian isoja. Ovatpahan ainakin sopivia jossain vaiheessa. Ostan myös sellaisia, että ovat sopivia kaikkina vuoden aikoina.

Minusta oli kiva, että lapsemme sai syntyessään muutaman tosi nätin 80 cm vaatteen. Ne ovat nyt sopivia kun lapsi täytti vuoden. Niitä ihan pieniä tuli aikanaan paljon. Nyt kun monet niistä ovat jääneet pieneksi, on kiva, kun kaapista voi vielä ottaa syntymälahjaksi saatuja vaatteita. Kyseinen 80 cm koko on myös siitä kiva, että se todennäköisesti kestää kauemmin, koska se alun kasvuspurtti on lähtenyt jo hidastumaan.

Vierailija
32/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:08"]

En kyllä usko että suurimmalle osalle suomalaisista 2 kk:n ikäisistä menisi koko 50-56. Tai lähemmäs puolivuotiaaille koko 62. 

Normaali kokotaulukko on

50/56        0-2 kk
62/68        3-6 kk
74/80        6-12 kk
86/92        1-2 vuotta 
98/104      3-4 vuotta
110/116    5-6 vuotta
122/128    7-8 vuotta
134/140    9-10 vuotta
146/152    11-12 vuotta
158/164    13-14 vuotta
170/176    15-16 vuotta

[/quote]

[/quote]

Vähän myös epäilen. Täytyy sanoa, että tuon taulukon vaatekoot ovat alkaneet meillä mennä kohdilleen vasta tuossa 7-8v. :D Eivätkä nuo lapset nyt mitään isokokoisia ole. Aika lailla käyrillä ollaan menty.

Vierailija
33/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meidän täysimetetty jässikkä neiti käyttää nyt 7kk iässä 62/68 vaatteita. 74 on kaapissa odottamassa kasvamista. Erikokoisia siis ovat...

Vierailija
34/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paniikki iski, kun olen viemässä tuliaisiksi ystävälleni ulkomaille muutamat vauvanvaatteet, ja jos nyt näillä hänen mielensä pahoitan....

Vierailija
35/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perustuu sen ajan mittoihin, kun sinä itse olit vauva.

Muistelen, että 1990-luvulla vielä parin kuukauden ikäisille sopivat 60-senttiset, mutta yksi omani oli jo viikon ikäisenä 56 cm. Tapana oli sanoa, että 2-vuotias on puolet aikuisen koosta, silloin olisi vielä useimmille sopineet alle 100-senttiset vaatteet.

Onko vaatteiden mitat muuttuneet, kun niitä valmistetaan itäisillä mailla, joissa ehkä lapset ovat pienempiä kuin länsimaiset?

Vierailija
36/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk vauva lähtee pian liikkeelle, jos vielä ei ole lähtenyt. Silloin vauvan mittasuhteet muuttuvat, ja painon kasvu voi lähes pysähtyä. Jolloin ne nyt juuri ja juuri päälle sopivat vaatteet itse asiassa sopivatkon vielä pitkään. Muistan omalla tyttärelläni, miten tuossa iässä hieman naftin oloinen mekko mahtui erinomaisesti vielä parivuotiaana.

Vierailija
37/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ratkaissut ongelman sillä, että ostan tyttövauvalle mekon. Vauva ei kompastu helmaan ja toisaalta se menee vaikka sitten tunikana, kun ottaa vaan sopivan mallin. Ja jos ei mahdu tai ei kelpaa, niin laittakoon kiertoon. Pojalle on vähän haasteellisempaa, mutta jotkut collegehousut on aika turvallinen ostos kuitenkin.

Mä ostelen kavereiden ja sukulaisten lapsille vaatteita, kun sattuu sopivia kohdalle. Tarkoittaa myös sitä, että ovat aina tarjouskamaa tai jopa kirpparilta, taloudellinen menetys ei siis koskaan ole iso vaikkei vaate sitten kävisikään.

Siis kun toki on sitten niitä, jotka käyttävät tytöllä vain mekkoja ja niitä, jotka eivät käytä koskaan. Niitä, joille ei käy kuin tietyt materiaalit, tietyt värit... Aina ei vaan voi miellyttää, mutta toivon ainakin, että arvostavat, kun edes yritän, tälleen lapsettomana se oikeasti on välillä vähän haasteellista =)

Vierailija
38/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on isokokoinen vauva, käyttää nyt 4 kk:n ikäisenä 68 ja 74 cm:n vaatteita. Varsinkin 62-senttiset meni tosi nopeasti pieneksi, eroa siihen 56-senttiseen on monessa mallissa tosi vähän. Saatiin nimenantojuhlassa paljon 62-senttisiä vaatteita ja poika oli juuri kasvamassa siitä koosta ulos. Yksi ainut vieras oli säästänyt kuitin ja kävi vaihtamassa vaatteen 74-senttiseksi. 

Vierailija
39/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:12"]

Kyllä ne kutistuu, etenkin h&m, kappahl ja muut vastaavat. Meillä vielä kuivausrumpu, joten varmasti ovat hiukka pienempiä. Ja tämä haitta tietty vain, jos ovat jo ostohetkellä nafteja. 

[/quote]

Puuvilla nyt tunnetusti todellakin kutistuu pesussa, mutta ei hätää,  se venyy käytössä, ja sitä on myös helppo venyttää silittäessä. Itse olen saanut aivan itse ostamilleni vauvan bodyille lisää käyttöikää tällä tavalla. Vauvani, joka oli viime neuvolakäynnillä 66,5 senttiä pitkä, ja nyt varmaan jo 68 senttinen, (kasvanut sellaista 3 senttiä kuussa, ja neuvolasta on kaksi viikkoa), käyttää edelleen joitain 62 senttisille tarkoitettuja bodyja. Ei toki niitä jo alkujaan lyhyempiä H&M:in bodyja.

Vierailija
40/42 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:06"]Niin siis tähän asti olen ajatellut, että parempi itse harmitella, kuin syytää harmitus lahjan antajan niskaan. Jos lahjan antaja ei kuitenkaan voi enää palauttaa vaatetta kauppaan, niin silloin siirtäisin vain oman harmitukseni myös hänelle, jos kertoisin, että vaate oli valmiiksi liian pieni. Kun lahjat nyt kuitenkin tulevat vain jouluna ja synttäreinä niin en koe tämän olevan niin iso asia, että viitsisin pahoittaa lahjan antajan mielen.

Ja minut on kasvatettu kiittämään lahjasta aina kauniisti - lahjasta riippumatta.

Ap

[/quote]

Ehkä voit ennen joulua yms. selostaa kaikille kuin huomaamatta tai pistää vaikka faceen, että kylläpä lapsset kasvaa nopeasti, meidänkin pekka tarvitsisi jo kokoa se ja se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi