Mulla ei ole ikinä ollut raskausarpia...
Ihmettelen todella. Ei arven arpea ollut ikinä missään. Yhden lapsen olen synnyttänyt.
Muita onnekkaita?
Kommentit (15)
Johtuu ihan siitä, millaiset geenit on. Olin jo teininä täynnä raskausarpia ja yhtäkään lasta ei minulla ole, ei myöskään ylipainoa. Silti tissit, perse, alaselkä ja reidet ja kuin seepralla. Samoin todella kuiva ja atooppinen iho, liekö näillä sitten yhteyttä.
Mun pojalla (187 cm/75 kg) on selkä täynnä raskausarpien näköisiä juovia. Ei olisi pitänyt urheilla kasvuiässä.
Olen kuvitellut, että suurimmalle osalle ei tule, kun omassa kaveripiirissä olen yksi harvoista joilla arpia tuli. No nytpä korjautui tämäkin harhaluuloni :)
2 lasta eikä ole. Ei ollut, mitä saunassa joskus näin ja muistan, äidillänikään, ei synnytysten takia eikä muutenkaan, vaikka ylipainoa oli reippaasti. Ei ainakaan vatsassa tai reisissä. Geenit meillä.
ei ole mullekkaan tullut raskauksien takia (3 raskautta takana), mutta teininä tuli muutamia viivoja lantionseudulle kun kasvoin.
Joo, riippuu ihotyypistä. Ja koska suomalaiset ovat pitkään ammentaneet geeninsä aika pienestä altaasta, niin voisipa jopa olla, että suomalaisilla on vähemmän taipumusta raskausarpiin kuin jostain muualta kotoisin olevilla.
Olisihan se jotenkin hienoa, jos muuten rumat, läskit ja lyhytsääriset suomalaisnaiset saisivatkin vähemmän raskausarpia kuin vaikkapa pitkäsääriset ja sutjakat venäläiset naiset tai niin pienet ja sirot filippiinin tytöt. :-P
Ei ole minullakaan, yhden lapsen äidillä. Mutta ei ollut äidillänikään, joka synnytti 5 lasta. Sama juttu ns. appelsiini-ihon suhteen. Oli arpia tai ei, mitä väliä sen ohella että on saanut lapsen/lapsia.
Ukkoni suu tosin meni ihan vääräksi, kun totesin, että sillä on "raskaus"arpia alaselässä. Sehän on vain merkki siitä, että kroppa kasvaa nopeammin kuin iho ehtii siihen mukautua. Sen vuoksi raskausaikanakin suositellaan ihon öljyämistä, jotta öljy+hieronta auttaisivat mukautumista muutoksiin. Teinipojille sitä on varmaan turha ehdottaa :D
Kaksi lasta, ei arpia. Ei myöskään äidilläni (3 lasta synnyttänyt) tai siskollani (2 lasta). Ihotyypistä ja geeneistä kiinni. Itse en rasvaillut mahaa juuri koskaan.
Miehelläni taas on alaselässä muutama raskausarpi, nuoruusaikana tullut...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:53"]
Johtuu ihan siitä, millaiset geenit on. Olin jo teininä täynnä raskausarpia ja yhtäkään lasta ei minulla ole, ei myöskään ylipainoa. Silti tissit, perse, alaselkä ja reidet ja kuin seepralla. Samoin todella kuiva ja atooppinen iho, liekö näillä sitten yhteyttä.
[/quote]
Olet luonnon tuote siinä, missä muutkin. Niillä arvilla ei oikeasti ole mitään merkitystä, oli ne syntyneet milloin ja mistä syystä tahansa. Joku tosin voi pitää niitä seksikkäinä :)
Sehän on ihan selvää, että av-mammoista 99% on arvettomia, vaikka kersoja olisi tusina.
Arpijuovia (raskausarpia) syntyy yhdeksälle kymmenestä naisesta raskauden aikana rintoihin ja alavatsaan, usein myös reisiin. Niitä tavataan myös kahdella kolmasosalla murrosikäisistä tytöistä ja nuorista naisista sekä noin kolmasosalla nuorista miehistä. Syynä on useimmiten nopea pituuskasvu tai painonnousu, jolloin iho ei ehdi venyä riittävästi vaan ihon sidekudos repeää. Arpijuovien ilmestyminen voi liittyä voimakkaiden kortisonivoiteiden käyttöön taipeissa, etenkin nivus- ja kainaloseuduissa (ks. kuva «Nivustaipeen seudun arpijuova»1). Myös pitkä sisäinen kortisonilääkitys lisää arpijuovien vaaraa. Anabolisten steroidien käyttö lihasmassan lisäämiseen voi aiheuttaa arpijuovia (ks. kuva «Reiden ihorepeymien aiheuttamia arpijuovia»2).
Toivon niin paljon että säästyisin. Rv22 meneillään, joten paisun vielä ihan rutosti. Ja luultavasti näytän yhtä hirveälle kun äitini, joka oli jo kahden lapsen jälkeen pullamahainen. Se pullamaha täynnä söheröistä ruttua, kun iho venähti niin pahasti.
Ompahan motivaatiota jättää herkut syömättä, tähän mennessä +3kg ja BMI22.
Jos tästä vähäisestä itsekontrollista olisi jotain hyötyä.
Ei raskausarpia, 2 raskautta nopealla aikataululla (lapsilla 12kk ikäeroa).
Mutta selluliittia pepussa ja reisissä on senkin edestä :( Oli jo ennen lapsia, ja olen hoikka ja urheilen. Äidillä sama juttu, ei raskausarpia, mutta muhkuroita reisissä.
Ensimmäisestä raskaudesta ei jäänyt yhtään raskausarpia. Toisesta raskaudesta tuli. Lapsilla ikäeroa 1,5 vuotta. Silti meinaan bikineissä mennä ensi kesänä rannalle, vaikka näkyykin haaleita juovia. :)
2 lasta, ei raskausarpia. Kaikille ei vaan niitä tule.