Voiko kangasmaskit pestä 40 asteessa?
Mulla on 5 kangasmaskia, jotka on jäänyt kaappiin keräämään pölyä nyt kun kertakäyttöisten maskien hinnat on laskenut järkevälle tasolle. En jaksa enää keitellä kangasmaskejani, eikä mulla ole mitään tarvetta pestä 60 asteen pyykkiäkään. Kangasmaskit olisi helppo pestä 40 asteen pyykin joukossa, mutta virallisten ohjeiden mukaan se ei riitä. Mikähän siihen on syynä? Voisiko 40 asteen pesu riittää tekemään maskeista turvallisia, jos sen yhdistää johonkin muuhun, kuten vaikka parin viikon odotteluun käyttökertojen välillä?
Kommentit (23)
Itse pesen kaikki pyykit 60 asteessa. Esim. alusvaatteet ja lenkkeilyvaatteet eivät edes puhdistu 40 asteessa, ja lakanat ja pyyhkeet myös pesen 60 asteessa. Jos ne maskisi ovat käytettyjä, niin sitten isompi lämpötila, tai keitä ne.
40 asteen pesu riittää, mikäli samalla käyttää desinfioivaa puhdistusainetta. Näin meille sanottiin töissä.
En ikinä laittaisi naamalle muun pyykin joukossa pestyä maskia. Tajuutteko mitä hengitätte siitä sisäänne.
Ap sitten kulkee varmaankin läpeensä pinttyneissä vaatteissa. Likahan lähtee 40 asteessa, mutta hiki on syöpynyt kuituihin kiinni. Mitenkähän sitten lie petivaatteittesi ja pyyhkeittesi kunto? Voi olla, että mahdolliset yövieraasi yököttelevät, varsinkin jälkeenpäin luotasi lähdettyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, eikä tarvitse odotella kahta viikkoa, viikko riittää. Koronaviruksen on todettu elävän pinnoilla muutaman päivän, muttei viikkoa, ja pyykinpesuaine hajottaa viruksen ja liuottaa sen melko tyystin pois.
Vielä jos sinulla on kuivausrumpu, joka kuivaa pyykin kuumalla ilmalla kuten minulla, niin 40 asteen pesu riittää kyllä.
60 astetta on ollut se raja siksi, että virukset eivät kuole välttämättä sitä viileämmässä. Järkeä sopii silti käyttää.
Järkeä sopii käyttää myös siihen suuntaan, että tiedostaa maailmassa olevan paljon muitakin vaaroja koronan lisäksi. Mitä muita pöpöjä maskiin on voinut tarttua ja riittääkö kuvailemasi toimenpiteet niiden tuhoamiseen?
Joo voi,itse pesen maskit yhdessä vauvanvaippojen ja muiden alushousujen kanssa 40 asteessa.
En ole huomannut mitään erikoista.
Etkö pese lakanoita ja pyyhkeitä? Alusvaatteetkaan ei puhdistu kunnolla 40 asteessa.
40 astetta riittää varmasti hyvin. Liedossa jaetaan köyhille sellaisia kangasmaskeja, jotka pestään ohjeen mukaan 30 asteessa.
Miten voi olla iso vaiva keittää niitä kattilassa 5 min?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nähdä vaiva, kun 5 kertismaskia maksaa ehkä euron? Sitä paitsi keittämisen jälkeen maskit täytyy kuivata, ja läpimärkien maskien kuivuminen ilman apua kestää niin kauan, että ties mitä homeita sun muita maskeihin ehtii pesiytyä.
Kyllä olen pessyt 40-asteessa. Asun yksin, joten 60-asteista pyykkiä tulee harvoin, enkä pese vajaita koneellisia. Asia olisi ihan eri jos minulla olisi mitään oireita, silloin toki vaikka keittelisin maskit liedellä, mutta koska olen täysin terve ja maski on vain kosmeettinen juttu, niin 40-asteinen pesu riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
1. Veden lämmitys kiehuvaksi kestää monta minuuttia.
2. Maskien keittämiseen menee 5 minuuttia.
3. Koska maskien keitinvedessä on pesuainetta, maskit täytyy huuhdella. Huuhtelussa on oltava erityisen huolellinen, koska maskia käyttäessä hengitysilma suodattuu maskin läpi, eikä pesuainejämien hengittely ole terveellistä. Huuhteluun menee taas monta minuuttia.
4. Märät maskit täytyy ripustaa ilmavasti kuivumaan. Tässä on oltava huolellinen ja desinfioitava käsien lisäksi pyykkipojat ja kuivatusnarut, jottei maskit saastu ympäristössä olevilla mikrobeilla. Pienikin kosketus likaiseen pintaan johtaa siihen, että maskit on pestävä uudelleen.
5. Kuivuneet maskit on laitettava desinfioiduin käsin puhtaisiin pusseihin, jotka suljetaan huolella.
Kuten huomaat, maskien puhdistaminen 5 minuutin keittopesulla ei ole mikään 5 minuutin pikkujuttu, jossa ei tarvitse tehdä muuta kuin laittaa vesi kiehumaan.
Älä pese maskeja äläkä vaatteita koska siten tuhoat planeetan myrkyillä ja sähkön/veden tuhlauksella
Veden nopeaan keittämiseen kannattaa olla vedenkeitin.
Vierailija kirjoitti:
Veden nopeaan keittämiseen kannattaa olla vedenkeitin.
Mutta kannattaako sellainen hankkia pelkkää maskien keittämistä varten?
Ei maskeja kannata pestä, jos niiden ainoa tarkoitus on antaa pääsylikeus kauppaan/tapahtumiin.
Jos tahdot päästä helpolla ja halvalla, voit peittää suusi ja nenäsi talouspaperilla aina kun jossain vaaditaan maskia.
Jos tahdot päästä helpolla ja halvalla, voit peittää suusi ja nenäsi talouspaperilla aina kun jossain vaaditaan maskia.
Eikös pyykinpesuaineessa ole saippuaa tms. joka rikkoo koronaviruksen suojapinnan ja näin ollen ei pysty aiheuttamaan koronaa kehossa. Olenko väärässä?
Kyllä voi, eikä tarvitse odotella kahta viikkoa, viikko riittää. Koronaviruksen on todettu elävän pinnoilla muutaman päivän, muttei viikkoa, ja pyykinpesuaine hajottaa viruksen ja liuottaa sen melko tyystin pois.
Vielä jos sinulla on kuivausrumpu, joka kuivaa pyykin kuumalla ilmalla kuten minulla, niin 40 asteen pesu riittää kyllä.
60 astetta on ollut se raja siksi, että virukset eivät kuole välttämättä sitä viileämmässä. Järkeä sopii silti käyttää.