Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päikkärit aina ulkona, miten hoituu pakkasella

Vierailija
14.01.2014 |

4kk vauva on siis alusta asti nukkunu 3-4h päikkärit ulkona ja 10astetta pidän rajana etten ulos enää viitti laittaa. Sisällä nukkuu korkeintaan 1½h, niillä siis mennään kun on pakko.

Ootteko keksiny mitään muuta ratkasua?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin isompi keskustelu kun odotin. 

Kyllähän mulla vaatetta on mitä lapselle pukea, se taljakin löytyy jne. ei se ongelma siinä ole, mutta (neuvolankin) mukaan ilma alkaa olla yli -10 asteen jälkeen jo niin kylmää että vauvan alkaa olla hankala hengittää. 

Ja nyt kun tekee hampaita ja on kuumetta vähän väliä niin senkään takia en viittis kauheesti mennä suositeltujen "rajojen yli".

Sen tein eilen että puin sille ohuen fleece haalarin päälle ja pistin vaunuihin kylppäriin ja saunan ikkunan auki. Siellä nukku keposesti sen vajaa 3h, mutta sit tajusin että se tuskin on pidemmän päälle kauheen järkevää lämmitysten ja noitten takia... vai?

-ap

Vierailija
2/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukutin lasta ulkona -20 asteen ilmalla (sisällä nukkumisyritykset päättyivät joka kerta hirveään huutoon ja max.20min uniin).

Lampaantalja kopassa alimmaisena, sisävaatteiden päällä fleecehaalari, villasukat, äitiyspakkauksen toppahaalari & -toppatöppöset+tumput, villahuopa päällimmäisenä peitteenä ja toinen villahuopa vaunujen suuaukon päällä (tähän tarkoitukseen ei varmasti ohut harso riitä).

Lisäksi oli lämpömittari muutaman kerran varmistuksena ja sen mukaan vaunujen sisällä oli PALJON lämpimämpi, kuin ulkopuolella. Lapsi nukkui tyytyväisenä ja oli herätessään ja riisuttaessa ihan lämpöinen.

Ja kuumeisen lapsen pakkasessa nukuttaminen onkin sitten ihan eri juttu. En itse veisi kuumeista lasta ulos nukkumaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: no toki se ajan mittaan lämmityskuluissa näkyy jos ikkunaa pitää pakkasella auki monta tuntia. Ei kai siinä muuta huonoa ole...

Vierailija
4/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä ei ole edes vielä mitään päivärytmiä, haloo! Mistään päikkäreistä ei tuon ikäisellä edes vielä puhuta, nukkuu kun nukkuu. Lämmintä kuitenkin päälle ja paljon, jos ulkona nukutat.

Vierailija
5/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:21"]

Tuon ikäisellä ei ole edes vielä mitään päivärytmiä, haloo! Mistään päikkäreistä ei tuon ikäisellä edes vielä puhuta, nukkuu kun nukkuu. Lämmintä kuitenkin päälle ja paljon, jos ulkona nukutat.

[/quote]

No voin kyllä väittää että ihan selkeet rytmit löytyy ja ne pitää :D Ja tietysti lämmintä päälle, en minäkään mikään aivoton ole.

Vierailija
6/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 oli siis ap

Vierailija
7/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt ihmeessä, miksi viette lapsenne pakkaseen nukkumaan? Mielestäni jokainen joka nukuttaa lastaan pakkasessa, pitäisi hänen itsekin mennä ulos päikkäreilleen! Moniko teistä on nukkunut ulkona edes vähän lämpeämmällä ilmalla, ei varmasti ketään?!

Siitä vaan vaatetta päälle, harso naamalle ja ulos seuraavalla kerralla sen lapsen kanssa untenmaille, vai eikö ajatus viehätä?

Vierailija
8/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ulkona nukkuu paljon paremmin, mutta yli -10 pakkaseen en oo pistäny, vaikka varmasti nukkus sielläkin hyvin (paremmin kun sisällä).

ap

Vierailija
9/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:37"]

Siis ulkona nukkuu paljon paremmin, mutta yli -10 pakkaseen en oo pistäny, vaikka varmasti nukkus sielläkin hyvin (paremmin kun sisällä).

ap

[/quote]

No keroppa nyt se, että mistä se paremmin nukkuminen sitten johtuu? Miksi et itse nuku ulkona, unesi olisi laadukkaampaa, vai muuttuuko se jossakin vaiheessa laadultaan huonommaksi.

Kylmä on kylmä ja taas jos se pikkuinen puetaan nin vahvasti, että koko lapsi on märkänä hiestä, niin ei se kyllätakuulla nuku paremmin siellä ulkona kuin vähemmissä sisällä.

Mitenkäs ne lapset sitten lämpimämmissä maissa nukkuu kun ei ole pakkasta tarjolla laadukkaalle unelle? Voi vittu että voi ihmiset ollä tyhmiä, eletään jossakin kivikautisissa luuloissa ja tavoissa!

Vastaa nyt vielä, miksi et mene itse sinne ulos nukkumaan?

Vierailija
10/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei nuku kunnon päikkäreitä kun pihalla. minulla raja on -10 sen kylmempään en vie. Kyllä lapsi nukahtaa kun tarpeeksi väsyy, äidiltä kysyy hieman hermoja...olen muutenkin sitä mieltä että olisi hyvä osata nukkua päikkäreitä myös sisällä, nyt pakkasilla sitä sitten harjoitellaan...

Vierailija
11/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, siis mitä sä rupeet oikee vauhkoomaan :'D

Enhän minä sitä tiedä miksi se nukkuu ulko ilmassa paremmin kun sisällä, siitä on kuitenkin pikkasen kauan aikaa ku oon ite sinne vaunuihin mahtunu nukkumaan. Kai se on se ilma mikä on raikkaampaa, kyllä se aikuisellakin tuntuu keuhkoissa asti kun menee ulos että se ilma on parempaa kun sisällä. Ja osaahan sen nyt laskea että 3h nukkuminen on parempi kun 1h unta.

Ja heh heh, miksköhän en mee ite ulos nukkumaan, ite oot idiootti.

ap

Vierailija
12/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin nukkuisin mielelläni ulkona lämpimissä vaatteissa, jos olisi sänky parvekkeella.

Vierailija
13/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:29"]Kuka nukuttaa lapsen äp-makuupussissa? Itse olen ainakin ostanut  lapsille Jääkarhupussin.  

[/quote]ainakin meillä on käytössä. vaunujen pehmeästä kopasta tulee lämpöpussi kun otetaan kovat muovit sisältä pois. sinne sisälle äp:n pussi

Vierailija
14/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:48"]

Häh, siis mitä sä rupeet oikee vauhkoomaan :'D

Enhän minä sitä tiedä miksi se nukkuu ulko ilmassa paremmin kun sisällä, siitä on kuitenkin pikkasen kauan aikaa ku oon ite sinne vaunuihin mahtunu nukkumaan. Kai se on se ilma mikä on raikkaampaa, kyllä se aikuisellakin tuntuu keuhkoissa asti kun menee ulos että se ilma on parempaa kun sisällä. Ja osaahan sen nyt laskea että 3h nukkuminen on parempi kun 1h unta.

Ja heh heh, miksköhän en mee ite ulos nukkumaan, ite oot idiootti.

ap

[/quote]

Siksikö et mene itse ulos nukkumaan kun et mahdu enää vaunuihin? Otat vaan makuupussin, makuualustan ja teltan, ei kai siinä sen kummempaa ole jos lapsesi laitat pakkaseen ja olet itse sisällä lämpimässä.

Vastaa nyt ihan tosissasi miksi et mene ulos nukkumaan? MIeti sitten sitä asiaa lapsen kannalta!

Vierailija
15/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ethän sä nyt voi olla tosissas :D Nyt vähän tuntuu ettei oo sulla kaikki murot kulhossa, anteeksi vaan.

Vierailija
16/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 00:01"]

Siis ethän sä nyt voi olla tosissas :D Nyt vähän tuntuu ettei oo sulla kaikki murot kulhossa, anteeksi vaan.

[/quote]

Mä olen ihan tosissani ja kysyn ihan tosissani vieläkin, että miksi et mene itse sinne ulos pakkaseen nukkumaan jos kerran lapsesi sinne laitat? Jos löydät itsellesi hyvän vastauksen, niin eikö se sama asia pätisi sen lapsesikin kohdalla ja versus?

Siis sinulla ei käy hissi ihan yläkerrassa saakka!

Vierailija
17/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:48"]osaahan sen nyt laskea että 3h nukkuminen on parempi kun 1h unta.

[/quote]

Mistä lähtien määrä ja laatu ovat tarkoittaneet samaa asiaa? 3 h nukkuminen on määrällisesti enemmän kuin 1 h. Laadukkuutta se ei todista.

Rutiinit on hyvä olla, mutta pitkällä tähtäimellä kannattaa opettaa lasta nukahtamaan ja nukkumaan eri paikoissa. Silloin ei tarvitse hermostua, jos joku juttu ei olekaan niinkuin yleensä.

Miksi vauvan pitäisi edes nukkua 3-4 tunnin päiväunia?

Vierailija
18/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovutan! Sä oot selkeesti sellanen ihminen kenen kanssa mun on turha väitellä, koska en vaan osaa perustella asiaani enää yhtään paremmin, niin että ne kelpais sulle.

Toisin sanoen, mun näkökulmasta 1+1 on 2 mutta sulle 3 ja sun näkökulmasta taas toisinpäin. Parempi siis toisen jääräpään vetäytyä kun ei tästä viisaammaks päästä.

Vierailija
19/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 38 ei ole sama kuin aiempi vastaväittelijäsi. Ehkä meitä eri mieltä olevia on enemmänkin. Kaikki eivät vaan viitsi kirjoittaa. Nukkukaa hyvin tai pitäisikö sanoa kuin minä ja mies välillä toisillemme että R.I.P. ;)

Vierailija
20/58 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöstilaisuus Oulun yliopistossa

Väittelijä
Terveystieteiden maisteri Marjo Tourula

Tiedekunta ja laitos
Lääketieteellinen tiedekunta, terveystieteiden laitos
08 537 5011

Oppiaine
Hoitotiede

Väitöstilaisuus
2.12.2011 klo 12

Väitöstilaisuuden paikka
Lääketieteellisen tiedekunnan päärakennuksen luentosali 101 A, Aapistie 5A

Aihe
The childcare practice of children's daytime sleeping outdoors in the context of Northern Finnish winter

Lasten ulkona nukuttaminen talvella lastenhoitokäytäntönä pohjoissuomalaisessa kontekstissa

Vastaväittäjä
Professori Sanna Salanterä, Turun yliopisto

Kustos
Professori Arja Isola

Väitöskirja

Pohjoisen lapset nukkuvat pitkät päiväunet pakkasessa

Väitöstutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva ja lisätä ymmärrystä lasten ulkona nukuttamiskäytännöstä pohjoissuomalaisessa talvikontekstissa lasten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tarkoituksena oli kuvata lasten ulkona nukuttamiskäytäntöä, ympäristön ja ihon lämpötilojen sekä unen pituuden yhteyttä ja arvioida vaatetuksen lämmöneristävyyttä.

Lapset nukkuivat lähes kolme kertaa pidemmät päiväunet ulkona kuin sisällä. Äidit kuvasivat lapsen unen laadun olevan parempaa ja heidän nukahtavan nopeammin ulkona. Onnistuessaan ulkona nukuttamisesta muodostui äidin ja lapsen yhteinen hyvä kokemus vahvistaen arjen sujuvuutta ja perheen hyvinvointia.

Tutkimustilanteissa talvinen sää vaihteli auringon paisteesta kovaan lumipyryyn ja lämpötila muutamista lämpöasteista lähes -30 °C:een pakkaseen lasten nukkuessa vaunuissaan. Suurimmillaan sisä- ja ulkolämpötilojen ero oli lähes 50 °C, joka kuvastaa lapsen ulkounille varustamisen haasteellisuutta. Parhaiten sopiva vaatetus löytyi -5 °C:een pakkasella, johon myös äitiyspakkauksen vaatetus ja vaunut antoivat optimaalisen suojan. Alusvaatetuksessa lämpötilat olivat suotuisat, vaikka ulkoilman kylmyys pääsi hiipimään makuupussin alle lähelle nukkuvaa lasta. Ilman kylmetessä lapsen ihon jäähtymisnopeus kasvoi. Kylmässä ympäristössä elimistö vähentää lämmönluovutusta ihon ja ääreisosien verenkiertoa supistamalla, joka näkyi tutkimuksessa lasten käsien ja jalkojen lämpötilan laskuna. Lapset reagoivat jäähtymiseen heräämällä. Kuitenkin aistimiskynnyksen alittava hyvin hidas jäähtyminen ei aiheuttanut heräämistä, jolloin myös yli kolme tuntia ulkona nukkuneilla lapsilla esiintyi ääreisosien lievää jäähtymistä.

Lasten ulkona nukuttamista ei ole aikaisemmin tutkittu, vaan tämän lähes satavuotisen lastenhoitokäytännön ohjeistusten perustana ovat olleet perinteet ja kulttuurinen tieto. Pienten lasten vanhemmat voivat hyödyntää tutkimustuloksia lasten ulkouniin liittyvissä kysymyksissään sekä terveydenhuollon ammattilaiset ohjeistustensa perustana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän