Jos hääparilla on lapsia ennestään
niin oletetaanko että naimisiin mennään vasta kun molemmilla rehellinen työpaikka ja kyky elättää perheensä? Onko jotenkin " häpeällistä" jos vanhemmat maksavat häät jos pienituloisella hääparilla on se omakin perhe ollut kauan ennen avioliittoa? Onko se jotenkin hyväksyttävämpää vanhempien kustantaa lapsettomalle " normaalille" hääparille?
Me ollaan menossa naimisiin lokakuussa ja alkuun ajateltiin että tulee vaan ihan pienet " köyhishippihäät" jos itse ollaan maksumiehinä...muttah, sitten kun äidilleni väläytin aiheesta niin asia arvatenkin paisui ja äitini väkisin tuppautui kustantamaan meille ISOT häät. Noh, nyt sitten tulee porukkaa enemmälti...Onko tosiaan joku kunniakysymys perheelliselle että itse maksetaan häät? Ollaan tähän mennessä oltu sillä linjalla että naimisiin mennään vasta sitten kun todella varaa tai sitten mennään TOSI niukalla budjetilla...ellei puolisalaa! Raha ei ole meille se juttu naimisiin menossa, mutta jos joku noin avoimesti tarjoaa niin ei kai siitä voi kieltäytyäkään...? Äitini on aika vanhanaikainen ja pitää suurena kunnia-asiana että maksaa tyttärensä häät. Nykyään vaan tuntuu olevan enemmän semmoinen kunniassa että itse maksetaan ja häät ovat tavallaan näyttö omasta varallisuudestakin. Niin olen käsittänyt kun olen palstoja kahlannut...Ihmiset on hullun rikkaita näköjään..tosi nuoretkin... kun semmoisia summia uppoaa!
Minä ainakin ottaisin lahjoituksen ilolla vastaan. Mutta antaisin myös äitin, jolta rahaa tulee, osallistua häiden suunnitteluun.
On tärkeää, että sulhanen kiitospuheessaan muistaa äitiä, koka on kustannuksiin osallistunut.