On vaikeampaa ja henkisesti haastavampaa olla ateisti kuin uskovainen
Uskovaisena on niin helppo tuudittautua siihen " tietoon" joka tulee ulkopuolelta. Ateistinä joutuu miettimään ja ajattelemaan itsenäisesti.
-...kyllä olen humalssa
Kommentit (7)
Uskovainen ei saisi kyseenalaistaa mitään, kaikki tietohan tulee erehtymättömältä taholta.
Mutta tuntuu vaan että ihminen on perusluonteeltaan aika heikko jos on elämässä hankalaa niin on helpompaa tuudittautua siihen ajatukseen että joku on joku ulkopuolinen voima joka ohjaa kaikkea. Itse en kuitenkaan ikinä voisi uskoa semmoiseen... on tuo tieteellinen maailmankuva sen verran vahva
-.ap
Raamatun ohje on, että koetelkaa kaikki, ja pitäkää se, mikä on hyvää.
Eli kaikki tulisi kyseenalaistaa.
On varmasti ihmisiä uskovissa, jotka pelkäävät ajatella, mutta heitä nyt on kaikissa ihmisissä. Mutta uskovana voin ajatella, ettei minun tarvitse pelätä mitään, kaikkein vähiten erilaisia pohdiskeluja. Jos uskon olemattomaan, on ihan hyvä jos se paljastuu, ja jos Raamattu on totta, totuus kyllä paljastuu kun sitä vilpittömästi etsimme.
Itse olen elämäni aikana huomannut, että uskovista ovat monet pohtineet paljonkin asioita, ja jotkut ateistit. Väliin jää iso välinpitämättömien joukko jolla ei riitä kiinnostusta miettiä monia muitakaan asioita.
Olen itse luonnontieteilijä ja tunnen monia uskovia väitelleitä sellaisia. Mutta en varmasti ole aina täysin vahva, se on totta.
Ja nekin vähäiset pohdinnat päättyvät yleensä " kun Raamatussa sanotaan" lausahdukseen, joka on tietyllä tapaa se viimeinen sana. Vähän kuten " se nyt vaan on niin" -lausahdus.
Itse olen ollut elämässäni eniten tekemisissä yliopistoihmisten ja muiden korkeakoulutettujen kanssa, ja olen oikeasti eri mieltä. Itse asiassa tunnustavien uskovien keskuudessa on enemmän korkeakoulutettuja kuin muissa ihmisryhmissä, tämä on ihan laajassa tutkimuksessa havaittu. Ei niin että se nyt ihmisen ajattelun tasoa sinänsä määrittelisi.
Itse vain olen havainnut, että ne ihmiset, jotka eivät ole uskonasioista kiinnostuneet, eivät ole yleensä kovin kiinnostuneita pohtimaan muitakaan asioita kovin syvällisesti. Osa siis niistä jotka pystyvät keskustelemaan syvällisesti ovat uskovia, osa ateisteja, mutta harva tapaamani mielestäni kiinnostava keskustelija on täysin neutraali uskonasioiden suhteen.
Toki uskovien joukossa pyörii ihmisiä, jotka ovat omaksuneet uskon kotoaan ja ' helposti' , jolloin se ei ole vaatinut elämän pohdintaa ( ja he voivat olla hyvin onnellisia ihmisiä ) mutta myöhemmin uskoontulleiden taustalta löytyy usein hyvin monenlaista tarinaa.
Itse en usko että uskoa voi älyllisesti kuitenkaan perustella, ei-uskovalle tosin Raamatun perustelutkaan ole tietenkään päteviä. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei Jumalaan uskominen tee kenestäkään vähemmän älykästä. Jos uskoisimme vain asioihin, jotka täysin ymmärrämme, jäisi maailma varsin kapeaksi. Varsinkin kun jo painovoiman selitys on nykytieteelle mahdotonta.
Jos et jaksa niin tervetuloa seurakuntaan.
Kyllä minusta joskus uskovanakin joutuu ajattelemaan, kun kuitenkin tässä maassa edustaa vähemmistöä, ja joutuu suodattamaan monenlaista asenteellista ' tietoa' tiedotusvälineistä.