Asiaa imetyksestä
Kolmekuukautinen vauvani on viimeiset pari viikkoa nukkunut öitään heräillen tunnin kahden välein. En tiedä herääkö nälkään vai mihin mutta usein rauhottuu kun imetän hänet. Täysimetyksellä ollaan menty mutta nyt olen parina iltana antanut lisäksi 100ml korviketta ja hän on nukkunut nämä yöt hyvin vain yhdellä syömisheräämisellä.
En ole mikään imetysfriikki enkä ollut asettanut mitään tavoitteita kauanko haluaisin täysimettää mutta jotenkin oma oloni tuntuu epäonnistuneelta ja pettyneeltä jos jo nyt otan mukaan kuvioihin korvikkeet. Olin ehkä ajatellut, että olisi kiva täysimettää sinne puoli vuotiaaksi ja nyt vähän mietinkin, että jatkanko tätä iltakorvikkeen antoa vai imettelenkö vain tiheään öisin ja jätän korvikkeen pois. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa ja perustelkaa vastauksenne myös?! Tietääkö kukaan mitään faktaa sille väittämälle, jonka olen kuullut, että kolme ensimmäistä kuukautta on tärkeä imettää mutta sen jälkeen sillä ei ole niin isoa ravitsemuksellista merkitystä, että imettääkö vai antaako korviketta. Kaikki ajatukset ja mielipiteet ovat tervetulleita :)
Kommentit (4)
Imetätkö iltaisin pitkän imetyksen ennen vauvan nukahtamista?
Mä annoin kans vauvalle iltaisin vähän korviketta, jotta rauhottuisi. Nukkui yöt putkeen heti siitä alkaen, n. 3kk ikäisenä. Saa se vauva ne rintamaidon vasta-aineet, vaikka vähän korviketta antaisikin lisänä. Ei se ole imetyksen sösssimistä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:38"]Mä annoin kans vauvalle iltaisin vähän korviketta, jotta rauhottuisi. Nukkui yöt putkeen heti siitä alkaen, n. 3kk ikäisenä. Saa se vauva ne rintamaidon vasta-aineet, vaikka vähän korviketta antaisikin lisänä. Ei se ole imetyksen sösssimistä.
[/quote]
Totta, mutta jos haluaa täysimettää, silloin ei kannats jättää tiheän imun kautta huomioimatta. Yöimetys pitää kuitenkin parhaiten imetystä yllä.
Tiheän imun kausi? Eli vauva tilaa lisää maitoa, ja jos haluat jatkaa, imetä aina kun vauva haluaa. Kyllä ne yöheräilyt siitä kohta tasoittuvat kun vauva saa tilauksensa valmiiksi :)
Itse olen ajatellut imetyksestä niin, että mieluummin itsekin söisin kotiruokaa kuin kaupan valmista. Toisaalta taas kokonaisvaltainen hyvinvointi on tärkeintä, eli jos itse kärsit imetyksestä, ei sitä väkisillä kannata jatkaa.