Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ope opinnot

Vierailija
10.01.2014 |

Kuinka kauan Suomessa pitää opiskella, että saa opettajan pätevyyden? Katselen tässä Britanniassa telkkaria, ja täällä voi tehdä vuoden kestävän kurssin ja saa opettaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pätevätkään virkoja saa. Ja epäpätevät saa paremmin sijaisuuksia, koska ovat halvempia.

Vierailija
2/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, ei oo pikakoulutusta Suomessa, onneks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeopnnoissa ei opeteta yhdyssanoja, ne pitää osata.

Vierailija
4/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:33"]Ei pätevätkään virkoja saa. Ja epäpätevät saa paremmin sijaisuuksia, koska ovat halvempia.

[/quote]

Pätevätkään ei saa virkoja? Kukas sitten? ;-) Ainakin Oulussa sijaisuuksista on taistelua, ja vain kokeneet ja pätevät ne paikat saa..

Vierailija
5/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mikä opettaja. Luokanopettajan koulutus kestää viisi vuotta, hän on kasvatustieteiden maisteri ja opettaa siis alakoulussa.

Aineenopettajat ovat sen "alan" maistereita, joihin heidän opettamansa aine kuuluu. Opinnot kestävät myös viisi vuotta, ja niihin sisältyvät pedagogiset opinnot. Aineenopettaja opettaa pääosin yläkouluissa ja lukioissa (toki myös esim. ammattikouluissa ns. peruskouluaineita), joissain tapauksissa alakoulussa omaa ainettaan.

Vierailija
6/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan. Keplotellaan eteenpäin. 

Vierailija
7/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, aineenopettajan pedagogiset kestää vuoden. Olen just anomassa oikeutta suorittaa ne. Maisteri olen jo - ja meni muuten pitempään kuin viisi vuotta.

Vierailija
8/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:38"]

11, aineenopettajan pedagogiset kestää vuoden. Olen just anomassa oikeutta suorittaa ne. Maisteri olen jo - ja meni muuten pitempään kuin viisi vuotta.

[/quote]

Oletko tehnyt jo kasvatustieteen perusopinnot? Ne kun kuuluvat aineenopettajan pätevyysvaatimuksiin.

Vierailija
9/27 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vuoden opinnoilla saa sen pätevyyden. 60 op.

Vierailija
10/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:48"]

En. Vuoden opinnoilla saa sen pätevyyden. 60 op.

[/quote]

Käytänteet ovat eri yliopistoissa erilaisia, joissain ne perusopinnot (25 op) tehdään aiempina vuosina, loput 35 op (pedagogiset aineopinnot) sitten harjoitteluvuonna. Toki sitten on erikoisjärjestelyjä niille, jotka ovat hakeneet opinto-oikeutta erikseen. Hyvä kyllä, että on erilaisia väyliä tarjolla.

Vierailija
11/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että Hesassa opiskellaan osa 3. Vuonna ja osa 4. Vuonna. Mutta siis myös erilliset opinnot on mahdolliset. En aikoinani edes harkinnut opettamista, mutta nyt olen tympääntynyt kääntäjän työhön ja haen lisäopintoja. 

Vierailija
12/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että kukaan ei ole kyseenalaistanut ap:n tulkintaa, siitä että hyvinkin koulutuskeskeisessä Britanniassa opettajaksi pääsisi vuoden opinnoilla. Ap on todennäköisesti telkkarissa puhuttavan opettajan pedagogista opinnoista/opetusharjoittelusta, joka kestää Briteissä saman verran kuin Suomessakin eli vuoden. Sen lisäksi opettajalla pitää toki olla tutkinto siinä aineessa, mitä opettaa - kuten Suomessakin. Esim. tästä linkistä saa vähän lisää tietoa aiheesta: http://www.education.gov.uk/get-into-teaching/teacher-training-options

Vierailija
13/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just meinasin vastata, että minustakin tuli ope sellaisella vuoden 'kurssilla' :-D Noh, oihan siinä alla se 6v muita opintoja ja kaksi maisterin tutkintoa. t. lukion maikka

Vierailija
14/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, miten rankka puristus se vuosi oli? Mulla kaksi lasta ja paljon puuhaa kotona, joten vähän hirvittää...

13

Vierailija
15/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:17"]

Yllättävää, että kukaan ei ole kyseenalaistanut ap:n tulkintaa, siitä että hyvinkin koulutuskeskeisessä Britanniassa opettajaksi pääsisi vuoden opinnoilla. Ap on todennäköisesti telkkarissa puhuttavan opettajan pedagogista opinnoista/opetusharjoittelusta, joka kestää Briteissä saman verran kuin Suomessakin eli vuoden. Sen lisäksi opettajalla pitää toki olla tutkinto siinä aineessa, mitä opettaa - kuten Suomessakin. Esim. tästä linkistä saa vähän lisää tietoa aiheesta: http://www.education.gov.uk/get-into-teaching/teacher-training-options

[/quote]

No mä ainakin heti tajusin, että kyseessä on pedagogiset opinnot, jotka Suomessakin kestää vuoden.

Vierailija
16/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:17"]

[/quote]

Tosin ero on siinä, että Suomessa opettajat on maistereita ja Briteissä yleensä vain kandeja. Itseasiassa on melko harvinaista, että opettajilta vaaditaan maisterin tutkintoa. Suomen lisäksi en taida tietää muita maita, joissa näin on.

Vierailija
17/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:17"]

[/quote]

Tosin ero on siinä, että Suomessa opettajat on maistereita ja Briteissä yleensä vain kandeja. Itseasiassa on melko harvinaista, että opettajilta vaaditaan maisterin tutkintoa. Suomen lisäksi en taida tietää muita maita, joissa näin on.

[/quote]

Ajattelin että on itsestään selvää, että taustalla on joku kandin tutkinto.

Ap

Vierailija
18/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20: Tosi tiukka vuosi oli ja mullakin silloin jo lapsista ensimmäinen ja vielä töissäkin kävin koko ajan :-) Mutta kannatti, älä sitä yhtä vuotta elämästä mieti, vaan työtä, jota sitten voit tehdä ihan ok palkalla (mä olin tehnyt epäpätevänä tuohon asti ja ero palkassa merkittävä) t.19

Vierailija
19/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opeopinnot on yhdyssana. Opettajaksi haaveilevan kannattaisi osata edes perusasiat suomenkielestä.

Vierailija
20/27 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole niistä haaveillut...