Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukutusketju siisteyskäsityksistä

Vierailija
14.10.2020 |

Peukuta ylös, jos viestin sisältö on mielestäsi normaalia siisteyskäyttäytymistä ja toimit niin itsekin. Peukuta alas, jos se on mielestäsi epänormaalia/liikaa.

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisen matolle minne tullaan kengät jalassa ei astuta sukkasillaan eikä myöskään paljain jaloin. Näin ehkäistään kaiken ulkoa tulevan lian leviäminen sisälle. Housut joilla istutaan esim autossa, julkisissa liikennevälineissä jne., vaihdetaan ns. kotihousuihin ennen kuin istutaan kotona mihinkään. Esim. metrossa nähnyt että joillain on tullut jopa isompi hätä housuihin joten en kyllä halua istua samalle penkille. Seisoa vielä jaksaa.

162/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskialtaassa ei saa olla vesiroiskeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvioivat kotiasi ja ihmisarvoasi kotisi siisteystason perusteella. Jos  yllätyskyläilijä tunkee kylään kotiisi, hän juoruaa epäsiististä kodista sukulaisille ja tuttaville.

Nykyään ei enää käydä kylässä. Tämä johtuu osin täysin epärealistisista odotuksista kodin siisteyttä kohtaan ja kotihäpeästä. Ihmisillä on suuri tarve pitää yllä kulissia. Kodin ajoittainenkin sotkuisuus on tabu, asia, josta ei puhuta julkisesti. Kodin sotkuisuus myös leimaa ihmisiä.  

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lah…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/03/naytinko-just-mun-pimpin-vai-m…

164/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskirätti ei saa olla hanan päällä.

Miksei? Siinähän se kuivuu hyvin ja on aina kätevästi esillä tarvittaessa.

Vierailija
165/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskirätti ei saa olla hanan päällä.

Miksei? Siinähän se kuivuu hyvin ja on aina kätevästi esillä tarvittaessa.

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta mun mielestä se näyttää sotkuiselta. Jonkin aikaa kuivatan tiskirättiä hanan päällä, mutta sitten siirrän sen kaapin sisälle roikkumaan tangosta. Tiskiharja ja Fairy on piilossa myös koska en halua pitää tiskipöydällä mitään.

Vierailija
166/199 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskapussi voi odottaa päivän pari eteisessä jos siinä ei ole haisevia roskia.

Ei voi kun on koiria, eikä kyllä muutenkaan..

Vierailija
167/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka ette alalla ole/alasta tiedä. Edelliskesänähän oli Helsingin sanomissa iso juttu juuri siivousalan ongelmista ja ulkomaalaisten hyväksikäytöstä. Tässä esim. Yksi linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a77f9e57-cdfa-4fc6-9314-fa003de2d286

Lisää löytyy googlaamalla ja Hesarista tuo pääjuttu.

Itse olen työskennellyt Solilla, ISS:llä ja RTK-Palvelussa. ISS:llä js RTK:ssa palkat maksettiin oikein, Sollilla niissä oli aina jotain puutteita! Tuossa alkuperäisessä Hesarin jutussahan Sollia ei edes mainittu luotettavaksi työpaikaksi, enkä yhtään ylläty. En mistään rahasta menisi sinne takaisin. Kun koittavat kusettaa suomalaistakin työntekijää koko ajan niin kuvitelkaa vaan paljonko ulkomaalaisia. Toki jossain päin Suomea ilmeisesti myös Solilla homma toimii. Googlella löytyy.

Suosittelen tosiaan lukemaan sen alkuperäisen Hesarin jutun, jos vielä jostain löydätte. Surullista luettavaa!

Tällä hetkellä onneksi palkka ym. asiat toimii. Työskentelen yhdellä noista em. firmoista edelleen.

Vierailija
168/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wc:n käsipyyhkeet vaihdetaan pari kertaa viikossa, eikä roikoteta jo keskeltä ruskeiksi likaantuneita kuukaudesta toiseen. Tämä on ongelma muutamalla kaverilla kun kylässä käy. Kädet täytyy kuivata vessapaperiin pesun jälkeen, ja sitten tälle paperille ei edes ole roskista vessassa.

Vierailija
169/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka ette alalla ole/alasta tiedä. Edelliskesänähän oli Helsingin sanomissa iso juttu juuri siivousalan ongelmista ja ulkomaalaisten hyväksikäytöstä. Tässä esim. Yksi linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a77f9e57-cdfa-4fc6-9314-fa003de2d286

Lisää löytyy googlaamalla ja Hesarista tuo pääjuttu.

Itse olen työskennellyt Solilla, ISS:llä ja RTK-Palvelussa. ISS:llä js RTK:ssa palkat maksettiin oikein, Sollilla niissä oli aina jotain puutteita! Tuossa alkuperäisessä Hesarin jutussahan Sollia ei edes mainittu luotettavaksi työpaikaksi, enkä yhtään ylläty. En mistään rahasta menisi sinne takaisin. Kun koittavat kusettaa suomalaistakin työntekijää koko ajan niin kuvitelkaa vaan paljonko ulkomaalaisia. Toki jossain päin Suomea ilmeisesti myös Solilla homma toimii. Googlella löytyy.

Suosittelen tosiaan lukemaan sen alkuperäisen Hesarin jutun, jos vielä jostain löydätte. Surullista luettavaa!

Tällä hetkellä onneksi palkka ym. asiat toimii. Työskentelen yhdellä noista em. firmoista edelleen.

Pahoittelut, tuli väärään ketjuun.

Vierailija
170/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyyhi ruokapöytää tiskirätillä, jossa muhii kaikenlaista bakteerikasvustoa ruoanjämien aiheuttamana. Nopea huuhtelua hanan alla ei tee tiskirättiä puhtaaksi, ei poista kaikkea tahmaa eikä edes kaikkia rätin huokosiin tai uriin jääviä kiinteämpiä tai teräviä rätin kuituun uppoavia muruja, ja aikaa myöten rättiin kertyy likaa ja bakteereita enemmän ja enemmän. Ajatuskin yököttää. Tiskirätin on myös tutkittu olevan kodissa pahin bakteeripesäke.

Hanan päälle jätetty rätti on aina tiellä hanaa käytettäessä. On se kiva, kun vesi valuu tiskirättiä pitkin juomalasiin, ellei rättiä siirrä joka kerta pois tieltä. Eikä se rätti siinä kovin kaunis yleensä ole.

Puhdas vedellä kostutettu talouspaperi on ruokapöydän pyyhkimiseen paras, ja kuivaus tehdään kuivalla talouspaperin palalla.

Vierailija
171/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivataan kylpyhuoneen seinät ja lattia lastalla ja sen jälkeen rätillä.

Teen näin myös, ja kylppäri pysyy helpolla puhtaana. Lattiaa en kuivaa liinalla lastan jälkeen, mutta seinät kyllä. Ei pääse kalkki- tai muita tahroja pinttymään laattoihin tai hanaan, ja perusteellinen siivous tarvitsee tehdä harvoin. Kuivaukseen käytän jotain ohutta mikrokuituista astiapyyhettä.

Vierailija
172/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pyyhi ruokapöytää tiskirätillä, jossa muhii kaikenlaista bakteerikasvustoa ruoanjämien aiheuttamana. Nopea huuhtelua hanan alla ei tee tiskirättiä puhtaaksi, ei poista kaikkea tahmaa eikä edes kaikkia rätin huokosiin tai uriin jääviä kiinteämpiä tai teräviä rätin kuituun uppoavia muruja, ja aikaa myöten rättiin kertyy likaa ja bakteereita enemmän ja enemmän. Ajatuskin yököttää. Tiskirätin on myös tutkittu olevan kodissa pahin bakteeripesäke.

Hanan päälle jätetty rätti on aina tiellä hanaa käytettäessä. On se kiva, kun vesi valuu tiskirättiä pitkin juomalasiin, ellei rättiä siirrä joka kerta pois tieltä. Eikä se rätti siinä kovin kaunis yleensä ole.

Puhdas vedellä kostutettu talouspaperi on ruokapöydän pyyhkimiseen paras, ja kuivaus tehdään kuivalla talouspaperin palalla.

Sen keittiörätin voi myös pestä ennen kuin se sinne ehtii kovin kertyä likaa. Laitan rätin säännöllisesti pyyhepyykin sekaan koneeseen, ja kotona äiti joskus keitti rättiä kattilassa.

173/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet tiskirätillä jos siinä on sitä sun tätä ruuanjäämää? Laitan tiskirätin pyykkiin tarvittaessa riippuen siitä mitä sillä on pyyhitty. Joskun pari kertaa viikossa, joskus päivittäin jos olen esmes pyyhinyt maitoa tjs.

Minulla on pitkä hana, rätti ei ole tiellä vettä ottaessa. Osa räteistä on isompia, ne taitan kaksinkerroin. Toki se ei hanan päällä kaunis ole, mieluummin laittaisin kuivauskaappiin mutta kun siellä on yleensä jotain käsin tiskattua valumassa niin se ei oikein sovi mihinkään...

Tuota talouspaperihässäkkää en jaksa kommentoida.

174/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen näin myös, ja kylppäri pysyy helpolla puhtaana. Lattiaa en kuivaa liinalla lastan jälkeen, mutta seinät kyllä. Ei pääse kalkki- tai muita tahroja pinttymään laattoihin tai hanaan, ja perusteellinen siivous tarvitsee tehdä harvoin. Kuivaukseen käytän jotain ohutta mikrokuituista astiapyyhettä.

Siis kuivaatko seinät ja lattian joka suihkun jälkeen?

Vierailija
175/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joka kerta. Ei oikeasti ole iso homma.

Vierailija
176/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joka kerta. Ei oikeasti ole iso homma.

Sellainen lisäys, että asun yksin. Jos suihkussakävijöitä olisi useampi, niin varmasti riittäisi jos illan/aamun viimeinen peseytyjä kuivaisi.

Vierailija
177/199 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tamponi pitää ottaa virtsaamisen ajaksi ulos, koska muuten virtsaa menee tamponiin ja emättimeen pääsee bakteereja. 

Siellä alhaalla on ne parit huulet just sitä varten, että narun voi heittää sinne väliin niin, että se ei kastu virtsaamisen yhteydessä.

Vierailija
178/199 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
179/199 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskikoneeseen liittyen on oikeastaan kahdenlaista koulukuntaa: Ne jotka laittaa kattilat, lasagnevuoat, salaattikulhot, taikinakulhot, paistinpannut tiskikoneeseen ja ne jotka pesee ne käsin.

Ekaan ryhmään kuuluvilla kone tietysti täyttyy nopeasti ja konetta pitää pyörittääkin pidemmillä ja kovemmilla ohjelmilla = kone on käytössä enemmän ja tiskejä kertyy altaseen. 

Kun taas ne jotka pesee nuo isommat jutut käsin, ovat siinä tilanteessa että voi mennä parikin päivää, että kone on niin täynnä että kannattaa laittaa päälle. Ja kun siellä on ne hanan alla huuhdellut ruokalautaset sekä lasit ja kahvimukit, niin niille riittää vaikka se nopein pikaohjelmakin oikein hyvin. 

En kyllä tajua miksi olla tiskikone, jos sitä ei käytä? Siis sama kai ne pari lautasta ja kahvikuppia olisi pyöräyttää käsin jos pesee kaikki muutkin astiat? Noiden isojen astioiden tiskaamiseen menee hirveästi vettäkin.

Minä edustan tuota edellä mainittua koulukuntaa. Tuntuu jotenkin tuhlaavaiselta ja myös ärsyttävältä, jos sen takia, että tiskikoneesta menee valtaosa vain muutamalle kulholle ja vuoalle, ei sinne mahdu juuri mitään muuta. Jos näin tekee aina, saa tiskikonetta olla käyttämässä joka päivä.

Itse siis puuhailen paljon keittiössä, leivon ja teen itse ruoat, niin tuollaisia isoja tiskejä tulee aika paljon, toki osan niistä laitan myös silloin tällöin koneeseen. En kuitenkaan halua käyttää tiskikonetta kahta kertaa päivän aikana - yksi kerta niille kattiloille ja kulhoille, ja toinen sitten itse astioille. Käsitiskatessa voi itsekin vaikuttaa siihen paljonko vettä menee, esim. itse hyödynnän huuhteluvettä toisten astioiden pesuvetenä jne. Lisäksi jotkut hyvin rasvaiset uunivuoat tai kulhot eivät välttämättä edes tule kunnolla puhtaaksi tiskikoneessa, eikä mun paistinpannuja edes saa pestä koneessa. Nämä siis omat syyni tähän toimintapaan, jokainen toki tekee kuten tykkää.

Vierailija
180/199 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella perheenjäsenellä on oma hammasmuki, jota myös käytetään. Hampaita ei siis pestä siten, että vesi valuu hanasta ja tahnajäämät syljetään lavuaariin. Mukiin otetaan vettä ja kun hampaat on harjattu, suu huuhdellaan vedellä ja lopuksi huuhdellaan vielä harja. Ei jää klimppejä lavuaariin. 

Monessa paikassa olen nähnyt, että hammasmukeja on vain yksi, jossa kaikkien harjat seisovat. Hyi helkkari. Toivottavasti harjat eivät ole yhteiskäytössä. 

Mulla oli lapsena hammasmuki, sen jälkeen en ole oikein keksinyt mihin sitä käyttäisi. Mua myös ällöttää se, että periaatteessahan se muki on likainen sisältä - hammasharja seisoo siinä harjaosa ylhäällä, ja tietysti joka päivä lähmit sitä harjaa kädelläsi, enkä ainakaan itse pese käsiäni ennen hampaiden harjausta. Toisin sanoen se likainen harja sitten seisoo mukissa, johon otat vettä ja kurlaat. Ei nyt mikään maailman saastaisin juttu, mutta itseäni tuo vähän ällöttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän