Peukutusketju siisteyskäsityksistä
Peukuta ylös, jos viestin sisältö on mielestäsi normaalia siisteyskäyttäytymistä ja toimit niin itsekin. Peukuta alas, jos se on mielestäsi epänormaalia/liikaa.
Kommentit (199)
Ikkunoita ei tarvitse pestä joka vuosi.
Kun ruoka on uunissa tiskataan/laitetaan tiskikoneeseen kaikki käytetyt välineet eikä odoteta, että on saatu syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Työvaatteet vaihdetaan kotivaatteisiin ennen kuin rojahdetaan sohvalle. Ei koske etätyöläisiä.
Koronan myötä jokainen järkevä on muuttanut tämän ohjeen muotoon: vaatteet ja kengät, jotka kodin ulkopuolella ovat koskeneet jotain pintaa (istuin, ovenpieli, kahva, lattia jne) vaihdetaan pois päältä heti kotini tultaessa, eikä niillä klähmitä kodin pintoja. Eli kodin ulkopuolella käytetyillä housuilla ei istuta kodin tuoleille/sängylle, eikä sisällä kävellä kengät jalassa eteistä pidemmälle.
Wc-harjan voi vaihtaa kolmenkymmenen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vessanpönttöön jää paskarantuja, rantujen jättäjä siivoaa sen heti ja tämän jälkeen huuhtelee vessaharjan, ettei se jää paskaiseksi.
Mistä tämän tietää? Vessanpöntön kannen pitää olla kiinni, kun pönttö huuhdellaan. Odotteleko siinä ennen käsien pesua, että huuhtelu on mennyt ja kurkkaatte? Itse vaan pesen pytyn harjalla ja aineella joka päivä sisältä, mutta olenkin sen ainoa käyttäjä, ei toimisi monen ihmisen kanssa.
Oletko sinä meidän työpaikan mysteerikakkaaja, jonka jäljiltä pytty on aina täynnä paskaa?
Pitää olla tosi pieni pytty tai useampi kakkaaja yhteen huuhteluun, jotta wc-pytyn saa paskannettua TÄYTEEN!
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa kun pesette perseen niin pesettekö sen jälkeen kädet suihkun alla? Exä teki näin. Siinähän ne ulostebakteerit roiskuu ympäriinsä, hyi olkoon! Itse pesen lavuaarissa.
jännä juttu, että ulostebakteerit "leviävät ympäriinsä" jos perseen pesee suihkussa. Mutta ulostebakteerit eivät leviä mihinkään, jos anustaan suihkuttelee biaudet-suihkulla pytyllä istuen?
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteissa on paljon pölyä, niin niitä kopistellaan ennen pyykkikoneeseen laittamista.
Pesuväli on venynyt aiivan liian pitkäksi, jos vaatteet ovat niin koppuraisia, että niitä voi kopistella.
Ennen pyykkikoneeseen laittoa taskut käännetään nurin ja harjataan vaateharjalla taskunpohjille kertynyt nukka ja madolliset roskat. Sama tehdään pussilakanoiden nurkille: pussilakana nurin ja kulmiin kertynyt pöly harjataan irti.
Pesun jälkeen lakanoiden kuivuttua ne silitetään (jos ei ole mankelia) ja viikataan kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Leipää ei leikata leikkuulaudan päällä joka on kiinteänä kalusteena aterinlaatikon päällä.
Kiitos tästä! Ne on karmeita, ne kalusteiden "leikkuulaudat". Aivan älytön idea alun alkujaankin! Asun vuokralla ja se leikkuulauta on edellisen (tai edellisten) asukkaiden jäljiltä oikea hirvitys: naarmuuntunut viiltoineen ja kaiken lisäksi pinttynyt rasvainen... ja mitä lie kakkelia siihen onkaan jymähtänyt. Olen irroittanut sen ja pestä jynssännyt harjalla. Ei auta, ei niin mikään toimenpide. Voi aaarrgggh! Aivan käyttökelvoton ja vie yhden laatikoston tilan vielä.
Minä en sitä käytä ollenkaan, mutta se vielä, että jos sitä käyttää, putoilevat muruset aterinlaatikkoon. Vouhan ällötysten ällö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää ei leikata leikkuulaudan päällä joka on kiinteänä kalusteena aterinlaatikon päällä.
Kiitos tästä! Ne on karmeita, ne kalusteiden "leikkuulaudat". Aivan älytön idea alun alkujaankin! Asun vuokralla ja se leikkuulauta on edellisen (tai edellisten) asukkaiden jäljiltä oikea hirvitys: naarmuuntunut viiltoineen ja kaiken lisäksi pinttynyt rasvainen... ja mitä lie kakkelia siihen onkaan jymähtänyt. Olen irroittanut sen ja pestä jynssännyt harjalla. Ei auta, ei niin mikään toimenpide. Voi aaarrgggh! Aivan käyttökelvoton ja vie yhden laatikoston tilan vielä.
Minä en sitä käytä ollenkaan, mutta se vielä, että jos sitä käyttää, putoilevat muruset aterinlaatikkoon. Vouhan ällötysten ällö.
Sehän ei ole leikkuulauta, vaan leivinlauta ja laskutaso.
Käyttäjä36374 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta sitä ei ole tässä kämpässä minua ennen asuneet tajunneet.
Kikkeli upotetaan aamuin illoin mäntysuopaliuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kikkeli upotetaan aamuin illoin mäntysuopaliuokseen.
Tää nyt on ihan minimi.
Kakkosen jälkeen aina pesu pidee-käsisuihkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astiat viedään tiskikoneeseen käytön jälkeen eikä jätetä seuraavalle päivälle lojumaan ympäriinsä.
Te jotka noudatatte tätä: miten se käytännössä onnistuu? Tiskikone voi olla syömisen päättyessä päällä, tai siellä on puhtaat tiskit kuivumassa ja odottamassa kaappiin laittoa. Tai tiskikoneessa on tilaa vain lautaspaikoilla, ja tulossa olisi muki. Käytännössä tiskipöydälle kertyy aina pieni kasa muodoltaan sopimattomia astioita, ennen kuin kone on taas tyhjä. Ja kun täyttää koneen niistä tiskipöydälle kertyneistä, on helpompi saada optimoitua täyttöaste (suunnitella esim. eri muotoisten astioiden järkevimmät paikat) kuin jos täyttää sitä mukaa kun astioita tulee. Olisihan se kiva kun tiskipöytä olisi aina siisti, mutta miten se oikeasti toteutetaan?
Meillä tiskikone laitetaan päälle aina illallisen jälkeen, jonka jälkeen ei enää syödä eikä tule tiskiä. Ja tyhjennän sen sitten heti aamulla aamupalaa tehdessä, jolloin se on taas aamupalan jälkeen tyhjänä aamiaistiskeille jne.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä, vaikka meilläkin on viiden hengen perhe. Ei mitään tarvetta kahdelle astianpesukoneelle.
Tiskikone tyhjennetään about heti, kun se on pessyt. Jos joku muki tai lautanen on sillä aikaa kertynyt tiskipöydälle, niin ne laitetaan tyhjennyksen jälkeen koneeseen. Kun kone on täysi, se laitetaan käyntiin. Yleensä sen jälkeen kun on syöty. Näin kone on pessyt ja tyhjä ennen seuraavaa ateriaa.
Ei meillä kerry tiskejä tiskipöydälle ja käytännössä aina tiskipöytä on siisti ja tyhjä. Joku yksittäinen muki tai lautanen ei mielestäni sotke koko keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Sukat käännetään oikeinpäin ennen pesuun laittoa ja niistä ravistellaan murut ja kivet pois.
Jalkahoitajat suosittelevat, että sukat pestään nurinpäin, että varvastilasta lähtee nöyhtä. Nöyhtä edesauttaa erinäisiä iho-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneeseen liittyen on oikeastaan kahdenlaista koulukuntaa: Ne jotka laittaa kattilat, lasagnevuoat, salaattikulhot, taikinakulhot, paistinpannut tiskikoneeseen ja ne jotka pesee ne käsin.
Ekaan ryhmään kuuluvilla kone tietysti täyttyy nopeasti ja konetta pitää pyörittääkin pidemmillä ja kovemmilla ohjelmilla = kone on käytössä enemmän ja tiskejä kertyy altaseen.
Kun taas ne jotka pesee nuo isommat jutut käsin, ovat siinä tilanteessa että voi mennä parikin päivää, että kone on niin täynnä että kannattaa laittaa päälle. Ja kun siellä on ne hanan alla huuhdellut ruokalautaset sekä lasit ja kahvimukit, niin niille riittää vaikka se nopein pikaohjelmakin oikein hyvin.
En kyllä tajua miksi olla tiskikone, jos sitä ei käytä? Siis sama kai ne pari lautasta ja kahvikuppia olisi pyöräyttää käsin jos pesee kaikki muutkin astiat? Noiden isojen astioiden tiskaamiseen menee hirveästi vettäkin.
Käyttäjä36374 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosi kätevä paikka säilyttää leikkuulaudat, jotka muuten tahtoo olla vähän hankalan mallisia kaappeihin.
Pinnat ja pölyt pyyhitään ENNEN imurointia.
Moni näyttää toimivsn vallan toisinpäin.