Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Musta on jotenkin hupaisaa, että kun koko mun elämäni ajan yhteiskunnassa on menty talous edellä kaikissa asioissa, niin yhtäkkiä joku covid-19 onkin mukamas sellainen uhka, jonka rinnalla talouskin on toissijaista

Vierailija
14.10.2020 |

Siis koko mun elämäni ajan olen saanut kuulla, miten mikään ei ole yhtä tärkeää, kuin talouskasvun ylläpitäminen (tämäkin on toki pohjimmiltaan tahdon asia, koska eihän talouden todellisuudessa ole "pakko" kasvaa). Mun syntymäni aikoihin (27-28 vuotta sitten) Suomessa ehkä vielä olikin täyskatettu hyvinvointivaltio, mutta sen jälkeen suuntana on ollut lähinnä senkin purkaminen vedoten taloudelliseen tehokkuuteen ja siihen, miten ihmisiltä pitää poistaa kannustimet olla työttömiä eli taloudellisesti tehottomia/vajaakäytössä olevia tuotannontekijöitä. Anglosaksistyylistä uusliberalismia on haluttu kovin puskea meillekin. On ylipäätään vaikea keksiä asiaa, jota ei pohjimmiltaan yleisessä keskustelussa punnittaisi talouden näkökulmasta tai sitä, mitä se yhteiskunnalle maksaa.

No nyt on sitten tullut joku tämmöinen maasta poljettu covid-19-virus, mikä ei kokonaiskuvassa vaikuttaisi olevan edes erityisen vaarallinen kuin harvoille ja sen myötä on otettu iso loikka irrationaaliseen. Yhtäkkiä onkin siirrytty kulttuuriin, jossa BKT ei olekaan kaiken mitta ja perimmäinen tarkoitus, vaan sellaiseksi on tullut riskiryhmien, erityisesti ikäloppujen vanhusten - siis talouden kannalta melko hyödyttömän - väestönosan suojeleminen tartunnoilta. Yleisenä mielipiteenä, jota erilaiset eliitit nimenomaan kovasti puolustavat, tuntuisi olevan nyt covid-19:n varjolla tapahtuva yhteiskunnan sulkeminen ja talouden rapauttaminen - viis työpaikoista, talouden kasvusta, yritystoiminnan kannattavuudesta, taloudellisen hyödyn tavoittelun maksimoimisesta jne. Epäjumalat siis vaihtuvat, mutta ihminen on edelleen yhtä irrationaalinen, hekumallinen ja päättömään laumakäyttäytymiseen taipuvainen kuin aina ennenkin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutku tähän tautiin voi joku rikaskin kuolla. Yli 80-vuotiailla ökyeläkeläisillä on paljon syitä elää, omasta mielestään. Ihan sama vaikka nuoret maksaisi velkoja loppuikänsä.

Vierailija
2/3 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen 30-v ja mun elinaikana ei ole koskaan ollut tasapainoista hyvinvointivaltiota. Postin jätti-irtisanomisista ja konttoreiden sulkemisesta v. 1990 se alkoi: päättymätön lama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomapiirit hyötyvät koronasta, vaikka yritykset kokevat tappioita. Pörssituotot ovat vahvistuneet covid-kriisin aikana. Myös valtavista yritystuista on tullut uusi normaali, vaikka niitä on ollut aiemminkin. Iso osa yritystuista ei mene tuotantoon, tuotekehitykseen ja työllistämiseen, vaan osakkeenomistajien osinkoihin ja sitä kautta sijoittamiseen, esim. kiinteistöihin, arvopapereihin jne. Menettelyssä on yleistä veronkierto. Finanssi- ja pääomapiirit hyötyvät koronasta. Kriisiajat luovat osakemarkkinoilla heilahtelua, josta sijoittajat ottavat hyödyn.