Kolumni: kiitos Suomen somalinuoret
Mielestäni hyvä kirjoitus :) pidetään ketju asiallisena ja kunnioittavana.
https://kioski.yle.fi/omat/kommentti-kiitos-suomen-somalinuoret
Kommentit (86)
Miksi tuossa ei ole jutun kirjoittajan nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Entäs palautus somaliaan?
Kyllä ne lähtee, kun olot perillä rauhoittuvat. Osa tekee jo kuukausien pituisia tutustumisretkiä synnyinmaassa oloihin tukien juostessa ja mielelläänhän se maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten TV:stä tuli Somaliasta, siellä on tilanne vakautumassa. Maalla on muusta Afrikasta poiketen pitkä rantaviiva eli vaurauden avaimet. Kalastus ja kasvien kasteluvesi. Miksi heitä tänne kotoutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossa ei ole jutun kirjoittajan nimeä?
Siksi, osaakohan kirjoittaa myös faktaa?
Minulla ei ole huonoja kokemuksia somaleista tai mustista ylipäänsä.
Enemmänkin minulla ja muilla on ikävää kokemusta näistä kolmekymppisistä lapsista, jotka puhuvat omaa räkimiskieltään tai huutavat sillä jos kaikki ei mene oman mielen mukaan, ajelevat rekoilla ja sahaavat päitä ja näyttävät kaikki meidän silmissä samalta kuten jonkun vanhan Nintendo-pelin pahikset, jotka vilkkuen häviävät ruudulta, kun saavat tarpeeksi monta osumaa. Identtisyyden takia näitä onkin entistä vaikeampi saada kiinni esim.pahoinpitelyn jälkeen ja siksi, että identtinen ulkonäkö ei poista useiden passien ja identiteettien omaamista.
En tarkoita, että maan X kansalaiset olisivat keskimäärin tällaisia eikä minua kyllä kiinnosta tietääkään; tiedän vain sen, minkä näen ja toisinaan luen ja toivon, että näitä ihmisiä autettaisiin heidän omassa maassa, jotta jo nyt kehitysavua ja hyväntekeväisyyttä maksavat ihmiset saisivat olla rauhassa ja myös viattomat saisivat apua, sillä tämä suurpiirteinen rajojen avaaminen ei ole toiminut meidän kannalta hyvin.
"Tarvitsen sinua Suomen somalialainen näyttämään, mitä kaikkea Suomi voi olla. Siihen riittää, että sinä opiskelet alaa, josta pidät ja teet asioita, joista nautit."
Hyvää komiikkaa. "Riittää, että teet asioita, joista nautit." Niinhän ne tekevätkin. Muu yhteiskunta ei sitten vain oikein arvosta tuota laiskottelua ja rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lähtee, kun olot perillä rauhoittuvat. Osa tekee jo kuukausien pituisia tutustumisretkiä synnyinmaassa oloihin tukien juostessa ja mielelläänhän se maksetaan.
Eivätpä suostu lähtemään. Vaikka olot ovat siellä ihan rauhalliset. Mutta siellä ei ole sossutukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten TV:stä tuli Somaliasta, siellä on tilanne vakautumassa. Maalla on muusta Afrikasta poiketen pitkä rantaviiva eli vaurauden avaimet. Kalastus ja kasvien kasteluvesi. Miksi heitä tänne kotoutetaan?
Pitkä rantaviiva eli vaurauden avaimet. Aina voi alkaa, vaikka merirosvoksi.
somalilapsi löi mun 3 vuotiasta tyttöä täysiä naamaan ilman mitään syytä. En sitten viitsinyt tehdä asiasta numeroa, kun pelkäsin leimautuvani ra sis tiksi.
Jos noille sanoo, et kertostalossa ollaan yöllä hiljaa, ni ne alottaa hirveemmän metelöinnin. Joka yö hypitään, vedellään huonekaluja pitkinlattoita, kiljutaan...
Menisivät pois täältä ja äkkiä. Yksinuori sanoi, ettei mene Somaliaan, koska siellä ei ole sisävessaa eikä suihkuja. Miten mahdollista? Eikö ne opi mitään?
Vierailija kirjoitti:
somalilapsi löi mun 3 vuotiasta tyttöä täysiä naamaan ilman mitään syytä. En sitten viitsinyt tehdä asiasta numeroa, kun pelkäsin leimautuvani ra sis tiksi.
Miksi pelkäät leimautumista ennemmin kuin puolustaisit omaa lastasi? Minua saa huudella rasistiksi ihan rauhassa - nauran päälle.
Ihanata on kyllä. Oman lapsen treeneissä z. umalit tekevät mitä haluavat, esim. toisten lasten kamppaaminen on hauskaa, mutta kun sama kohdistuu itseen, niin hirveä huuto. Turhaa aikaa menee siihen, kun täytyy viidesti komentaa, ennen kuin mikään menee lähellekään perille. Tyttölapset h.. ui.. vi.. tettu suunnilleen 2v ikäisestä. Todella, mikä mahtava tulevaisuudennäkymä.
Minulla on kolme muualta Afrikasta - Kongo, Etelä-Afrikka, Tansania - olevaa kaveria ja toki ihan mustaihoisia. Silti hekin suhtautuvat somaleihin samoin kuin Suomessa yleensä suhtaudutaan romaneihin. Ja heidän mukaansa suhtautuminen on Afrikassa yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Todella todella paljon samaa monikulttuurijuttua Yleltä koko ajan nykyään.
No sehän kirjattiin viimeksi yleisradiolakia muuttaessa ihan lakiin, että Ylen tehtävä on edistää monikulttuurisuutta, joten ei tuosta pitäisi kovin yllättynyt olla.
Minulla on somalinuori naapurina. Kiva pojankloppi, ei koskaan mitään häiriöitä ja osaa jonkin verran suomea.
Mutta auta armias kun sen kaverit tulee kylään. Välillä pelkään tuleeko ne kohta ovesta läpi.
Ihme vinkujia ovat kyllä. Itselleen suovat oikeuden persseilyyn, mutta auta armias, jos heille sanoo kritiikkiä jostain, niin jo alkaa vinkuminen. Kasvattavat lapsensa tuolla tyylillä.
Todella todella paljon samaa monikulttuurijuttua Yleltä koko ajan nykyään.