Miten nopeasti muut alle 30-vuotiaat ovat tulleet raskaaksi?
Aloin miettiä asiaa, että vaikuttaako tuo 30-vuoden rajapyykki oikeasti niin paljon vai onko se vain tuurista kiinni? Tunnen useampia yli 30-vuotiaita naisia, jotka ovat joutuneet yrittämään raskautta 6kk-3v, osa joutunut turvautumaan hedelmöityshoitoihin. Osa heistä on raskautunut parilla yrityksellä alle 30-vuotiaina.
Tunnen myös alle 30-vuotiaita, jotka ovat yleensä raskautuneet 1kk-8kk yrityksellä. Itse aloin odottamaan esikoista heti ensimmäisestä kierrosta kun yritin raskautta. Tämä toinen lähti mukaan myös ensimmäisestä kierrosta. Enkä ole koskaan joutunut tikuttamaan ovulaatiota tai laskemaan sitä tmv. Ei ole aikataulutettu seksiä, vaan harrastettu silloin kun on huvittanut. Ikää minulla on 25v.
Aloin tosiaan miettiä, että voiko se ikä vaikuttaa tosiaan näin paljon? Miten on muilla palstalaisilla?
Kommentit (42)
Esikoista yritettiin 11kk, olin 22-vuotias aloittaessamme yrityksen. Kuopuksen kohdalla ei varsinaisesti yritetty, ajateltiin että saa tulla jos on tullakseen. Tuolloin olin 27 ja 3. kierrosta raskauduin.
Toki esikoisen odotukseen saattaa tai ei saata vaikuttaa alhainen elopainoni, bmi oli alimmillaan 18.2, kun sain vähän painoa lisää sai esikoinenkin alkunsa.
Ensin seksiä harrastettiin ihan vaan silloin kun huvitti. Kun kolmannen kierron jälkeen tuli taas miinusta testiin, päätin tikuttaa ovulaation. Kun aika koitti, seksiä harrastettiin tässä ajankohdassa kahteen kertaan. Ja tästä neljännestä kierrosta tuo napero alkunsa sai. Eli helposti se raskaus minulla ainakin tuli, kun ajankohdan vain tiesi. Olin tuolloin tarkkaan ottaen 23v7kk.
Eikös juuri eilen ollut tämä sama aloitus.
No onnea, kuulut niihin jotka raskautuvat nopeasti. Mutta kyse on kyllä ihan puhtaasti tuurista, ei siitä että olisit tehnyt asiat paremmin kuin muut. Viittaan nyt siihen, että mainitset ettet ole tikuttanut tai muutenkaan kytännyt ovulaatiota. Kun tiedätkö, harvempi varmaan heti ehkäisyn pois jättäessä niin tekeekään, vaan vasta kun raskaus ei ota alkaakseen.
Minulla kaksi raskautta yli 30-vuotiaana ja molemmat lähtivät alkuun heti ensimmäisestä yrityskierrosta. Omassa kaveripiirissäni raskaaksi tuleminen on ollut helppoa n. 2/3 ystävistäni (tärpännyt alle puolessa vuodessa). Kolmasosalla on sitten ollut ongelmia ja yritys on kestänyt yli vuoden, joillain jopa useita vuosia. Kaikki halukkaat ovat kuitenkin saaneet lopulta lapsen, osa vasta hoitojen avulla. Syykin on yleensä löytynyt ja monesti taustalla endometrioosia tms. Olet siis onnekas, mutta et mitenkään erityinen tapaus.
Olen 25v ja juuri alkoi neljäs yritysvuosi. Ikä ei ole tosin syy lapsettomuuteen vaan pcos.
28 oli kun alettiin yrittämään, nyt mennyt 10 vuotta ja lasta ei saatu. Viime vuosina ei tietenkään olla yritettykkään, taidettiin lopettaa kun olin 33.
Olin 25v kun aloimme yrittämään lasta ja aikaa meni 1,5 vuotta. Olimme molemmat perusterveitä ja hoikkia. Kierto tasan 28 päivää aina. Ehdimme jo hakeutua hoitoihin ja alkuselvittelyt oli jo tehty ja kaikki oli ok. Onneksi tulin kuitenkin luomusti raskaaksi. Toisella kerralla kesti samat 1,5 vuotta ennenkuin alkoi onnistunut raskaus. Tuona aikana oli yksi keskenmeno ja yksi tuulimunaraskaus.
20 aloin oottaa esikoista ja tuli 'vahingossa'. Siksi lainausmerkit ku iteppä en pitäny housuja jalassa.
Toinen 26 vuotiaana ja yritystä 3v takana.
26v. yritystä 2v4kk ja tuohon sisältyy ivf 2x
29v. yritystä 0kk, olin raskaana "vahingossa", sillä kuvittelemme aiemman perusteella luomuraskauden mahdottomaksi.
32v. yritystä 1v2kk, meni kesken
35v. yritystä 1kk
Eli ei mitään logiikkaa iän ja yritysajan välillä.
24v. => ensimmäinen kierto, 26v. => toinen kierto. Eli todella helposti raskauduin.
Meillä onnistui toisesta yrityskierrosta, ikää 28v.
Esikoinen heti ekalla kerralla, toka ehkäisyrenkaasta huolimatta
Mulla on käynyt niin että en tullut koskaan raskaaksi 6vuotisen parisuhteen aikana 21-26vuotiaana silloiselle poikaystävälle ja tämän jälkeen saman tien kun aloin tapailemaan uutta miestä, tulin vahingossa hänelle raskaaksi heti Kuukauden tapailun jälkeen.
Aloimme yrittää kaksi vuotta sitten periaatteella että tulee jos on tullakseen, eli emme estele mutta emme ota mitään paineita asiasta ja seksiä harrastettiin aika paljon tuolloin ja ilman ehkäisyä mentiin. Kaksi vuotta meni ja silloin kun vähiten sitä odotin mutta ajattelin kerrankin yrittää jotain kikkoja, niin tulin raskaaksi. Se kerta kun raskauduin, tiedän tarkalleen tilanteen koska seksiä ei muuten ollut, teimme takaapäin ja nostin jalat ilmaan lopuksi.
Ota yhdenillan baaripano niin heti tärppää. Paljon on lapsia laitettu alulle baari-illan jälkeen randomtyyppien kanssa 😁
Mä tulin raskaaksi heti ensimmäisellä kierrolla 34-vuotiaana. Ja eka lapsi kyseessä.
29v ekasta kierrosta
31v tokasta kierrosta
29 v. tokasta kierrosta ja 33 v. kolmannesta kierrosta. En missään nimessä olisi halunnut lapsia aiemmin, reissasin, opiskelin ulkomailla, bailasin jne. Nyt olen kotihiiri äiti, mutta olen iloinen että ehdin nauttia lapsettomasta elämästä.
Ekasta kerrasta heti kun pillerit pois, kierros alkupuolella
Kaksi lasta tehty etukäteen laskettuna ovulaatiopäivänä, molemmat ekalla yrittämällä, ja ikää oli 23 ja 29. Tuntuuhan se jotenkin epäreilulta, että toiset joutuvat kuukausikaupalla yrittämään ja jopa käymään pitkällisiä hoitoja, kun itse voi valita päivän jona vauva tehdään.
Iällä on varmasti tässä jotain merkitystä.