Onko muilla "laktoosivammaisilla" ollut tätä, että laktoositon tuote tekee ripulin?
Itsellä reaktiot tulee vieläpä aika nopeasti joistakin tuotteista. Mm. eräät jäätelöt, tavallisesta ei tule niin pahat oireet. Tavallinen tekee vain turvotusta, mutta laktoosittomasta meni maha sekaisin puoli tuntia siitä kun söin sitä ja laktoositon jugurtti on tehnyt saman.
Oma diagnoosini on ihan lääkärissä saatu, eli en ole sitä itse todennut - tutkittiin jatkuvia mahakipuja ja turvotusta, enkä edes ajatellut, että se voisi johtua laktoosista, kun kestän pieniä määriä tavallisia maitotuotteita ilman mitään oireita (yleensä sellaisia, missä maito on käynyt uunissa tai kattilassa).
Kommentit (6)
Joo, tiedän yhden henkilön, joka saa laktoosittomista juurikin ripulin. Huvittavaa, kun yleensä ihmiset kysyy tarjottavista, että onko laktoositonta ja sitä ajattelee, että laktoositon käy kaikille, niin hän kysyy, että eihän vain ole laktoositonta. Hän siis kestää muuten maitotuotteita, muttei laktoositonta.
Vierailija kirjoitti:
Maitoproteiini
Nimenomaan,tutki tuo asia.
Siirryin kasvis"maitoihin" ja -"kermaan" kun pakki ei kestänyt laktoosittomiakaan tuotteita.
Sitäpaitsi ne on tuupattu niin täyteen lisä-ja täyteaineita,sekin vielä.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/ruoansulatu…
piarruu lemuaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoproteiini
Nimenomaan,tutki tuo asia.
Siirryin kasvis"maitoihin" ja -"kermaan" kun pakki ei kestänyt laktoosittomiakaan tuotteita.
Sitäpaitsi ne on tuupattu niin täyteen lisä-ja täyteaineita,sekin vielä.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/ruoansulatu…
Niin, ne "kasvismaidot" onkin ilman mitään lisäaineita :D:D
Tää johtuu ehkä siitä prosessista miten laktoosittomuus saadaan aikaan. Niitä on erilaisia, tosin en tunne elintarviketeknologiaa kovin hyvin, joten mitä ne erot on jäi mulle hämäräksi.
Itse voin syödä vain Valion laktoosittomia tuotteita, esim. Pirkan laktoosittomia ei. Juustoissa, joissa se prosessi hävittää laktoosin luonnollisesti, merkillä ei väliä (esim. kovat juustot).
Itse tosin useimmiten syön maidotonta ruokaa ja käytän laktaasientsyymiä myös jos maidotonta ei ole (esim. Lactrase).
Toisaalta olen huomannut, että siedän ylipäätään maitoa vähemmän koko ajan. Hapanmaitotuotteet myös pistää vatsan ihan sekaisin, myös kasvipohjaiset hapatetut.
Lisäksi maitorasva on alkanut haista mun nenään tosi pahalta ja tuntuu, että jos syön vaikka pitsan, iho haisee kamalalta pari päivää.
Siskollani on ollut pienenä maitoallergia, mikä siis tarkoittaa sitä että mitään maitotuotteita ei voinut käyttää, edes niitä laktoosittomia. Arvelen, että itselläni saattaisi olla myös tuo kun maha ei kestä mullakaan esim. noita laktoosittomiakaan jäätelöitä.