Esiintyykö muualla eläinkunnassa huumoria?
Tällainen kysymys tuli äsken mieleeni. Onkohan asiaa tutkittu? Mietin, onko huumori vain ihmislajille ominaista vai esiintyykö sitä muuallakin eläinmaailmassa. 🤔
Kommentit (142)
Meidän (nyt jo kuollut) koiralla oli selvästi huumorintajua, teki aina jonkun jekun ja sitten tuli sohvalle viereen istumaan naamallaan ilme: Olenpas minä mainio."
Sai aina koko perheen nauramaan!
Delfiinit hassuttelevat peilin edessä veden alla. YouTubesta löytyy.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No TIETENKIN löytyy! Koiratkin kertovat vitsejä ja tekevät jekkusia. Katsokaa nyt hyvät ihmiset YouTubesta hassuja eläimiä, kyllä niillä ihan selvästi huumorintajua on. Eläimet on sitäpaitsi ihmistä paljon älykkäämpiä. Jokainen ihminen joka luulee olevansa eläintä alykkäämpi on aito tollo.
Minkälaisia keksintöjä eläimet on tehny?
On viisautta olla keksimättä omaa elinympäristöä tuhoavia keksintöjä!
Ja muuten esimerkiksi linnut käyttävät moniosaisiakin tikkukyhäelmiä saadakseen ruokapalat loukoista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No TIETENKIN löytyy! Koiratkin kertovat vitsejä ja tekevät jekkusia. Katsokaa nyt hyvät ihmiset YouTubesta hassuja eläimiä, kyllä niillä ihan selvästi huumorintajua on. Eläimet on sitäpaitsi ihmistä paljon älykkäämpiä. Jokainen ihminen joka luulee olevansa eläintä alykkäämpi on aito tollo.
Eikös polttomoottorikin ole alunperin lampaan kehittämä.
Ja monetko vesistöt ja lähteet on menty tuollakin keksinnöllä pilaamaan, mieti sitä.
Ihmiset todistetusti tulkitsevat eläinten käyttäytymistä väärin. Esim. Youtube-videoissa ja hauskoissa kotivideoissa eläimet ovat kauhuissaan esim. pesusta tai muusta ja ihmiset vain nauravat kun on niin hassunhauskaa.
Tulkinnoissa pitää olla tarkka.
Mä voisin vannoa että oravat pilaili mun narussa ulkoilleen kissan kustannuksella. Oppivat hyvin mihin asti pääsi narunsa kanssa ja tulivat härnäämään just sopivasti liian kauas.
Mun ensimmäisestä koirasta huomasi helposti milloin se "nauraa", näki ilmeestä. Kahdesta muusta ei ole huomannut niin selvästi.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole samanlaista huumoria kuin ihmisillä. Leikkitappelutkaan eivät ole huumoria, vaan leikkiä. Kissoilla on saalistusvietti, ja joskus on hauskaa saalistaa kaveria. Mutta ei se ole HUUMORIA, vaan kissa toteuttaa viettejään ja nauttii siitä.
Ethän sinä tiedä mitä verbaalista vitsiä elukat keskenään vääntää, kun et niiden kieltä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
saukot huvittelee laskemalla mäkeä
Berliinin eläintarha.
SAukko otti katsekontaktin ja näytti kiveä sylissään. Siten se meni isomman kiven taakse ja kun menin aitauksen toiselle puolelle niin saukko alkoi esiintymään mulle.
Ui selällään ja heitteli kiveään ottaen kopin.
Kun muut huomasivat kujeilevan eläimen ja siirtyivät katsomaan lopetti eläin ja siirtyi uuteen tyhjään kohtaan.
Seursin tuohon kohtaan ja kun muita ei enää ollut alkoi eläin uudelleen kivi jonglööraamaan minulle.
Musta tuo oli jonkin sortin huumoria
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset todistetusti tulkitsevat eläinten käyttäytymistä väärin. Esim. Youtube-videoissa ja hauskoissa kotivideoissa eläimet ovat kauhuissaan esim. pesusta tai muusta ja ihmiset vain nauravat kun on niin hassunhauskaa.
Tulkinnoissa pitää olla tarkka.
Onko oikeasti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä niiden läpimärkien ja karkuun pyristelevien kissojen tai koirien olevan kauhuissaan eikä iloisia? Se, että ihminen tyhmästi nauraa tuossa tilanteessa, ei tarkoita sitä, että hän kuvittelee eläimelläkin olevan hauskaa.
Tutkimusten mukaan jopa komodovaraanit leikkii ja huvittelee.
YouTubesta en ole tätä videota löytänyt, mutta joku oli kuvannut kun jossain safarilla norsu on juoksevinaan oikein vihaisesti turistien lava-autoa kohti ja tyypit jo hyppii pois lavalta ja lähtee juoksemaan poispäin. Tässä vaiheessa norsu pysähtyy, hymyilee leveästi ja osoittaa kärsällään ihmisiä kohti että "menittepäs lankaan :D!"
Vierailija kirjoitti:
Olen AIVAN samaa miltä. Huomasitko 33 negatiivitsta postausta.33 tyyppiä jotka luulee olevansa elukoita ??älykkäämpi.ihmiskunnalla ei ole toivoa.
No totta kai, esim. variksilla ja koirilla on hyvä huumorintaju.
Huumori on väärä ilmaisu. Sillä tarkoitetaan ihmisten viestinnässä mm. ironiaa, komiikkaa ja parodiaa. Eläimet tuottavat kyllä iloa toisilleen, kutsuvat leikkiin, kiusoittelevat, härnäävät ja jekuttelevat, mutta huumoria pitäisin enemmän korkeamman tason viestintänä. Sellainen joka vaatii suunnittelua ja myös huumorin käyttäjän ymmärrystä vastaanottajan älyllisestä tasosta. Esim. ironia vaatii vastaanottajalta paljon ja iltalehtien kommenttipalstalla voi nähdä päivittäin kun joku ei ymmärrä toisen ironiaa tai kirjoittajan poliittista satiiria.
Eläinten tahattoman huumorinkin ymmärtää parhaiten ihminen, ei toinen eläin.
Apinalla on hauskaa kun näkee taikatempun. 🐵🐒
Hoitokoira ohimennessään teeskenteli, että puree mua nenästä, siis nappasi kevyesti ilmasta 10 sentin päästä. Näytti kuin sillä olisi ollut hauskaa jekkunsa takia. Kiltti koira on, eikä ollut mistään oikeasta puremisesta kyse.
Ihminen on niin ylimielinen, että kuvittelee ainoana kykenevänsä kaikkeen. Eläimet on hassuja ja hyväntahtoisia, ihmiset kieroja ja ilkeitä.
Mun mielestä tämä https://www.youtube.com/watch?v=0S-oOTzjXn8 osoittaa, että apinoilla on ainakin huumorintajua. Miksi se leikkisi hengellään, ellei se olisi sen mielestä ihan pirun hassua kun saa tiikerit ärsyyntymään :D
Yksi kissa oli usein olevinaan uhkaava ja sitten ilmaisi ilmeillä ja eleillä, että no se oli vitsi vaan. Hyväntuulinen keski-ikäinen kissa.