Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menkat pilaa kaiken..apuja?!

Vierailija
09.01.2014 |

Siis millä ihmeen konstilla te muut naiset muka suoriudutte töissä-/koulussakäymisestä kunniallisesti vaikka olette naisia eli ts. teillä on kuukautiskierto? Mulla tulee pakosti kuukausittain vähintään viikko poissaoloa koulusta ihan vain sen takia koska koko ajan on jokin kierron vaihe päällä. Nytkin olen neljä päivää lähes kuolemankielissä kontannut tuskissani vessan lattialla, oksentanut ja paskonut samaan aikaan, se kipu on niin valtava ja lamaannuttava kun sisuskalut suorastaan tuntuvat haluavan paiskautua perärööristä paineella pitkin vessan seiniä. Muina aikoina on sitten muuten vain väsynyt olo kun on säännösteltävä syömistäkin mahdollisimman minimiin viikon ajan ennen menkkoja, kun kaikki suoliston toiminnot koituvat sitä tuskallisemmiksi mitä enemmän syö. Opiskelen kokiksi joten suuri osa päivästä on seisoskelua, kävelyä, kyykistelyä ja nostelua kuumassa keittiössä. En pysty tekemään mitään noista ihan vain siksi koska pitää suunnitella kaikki silloisen kuukautiskierron mukaan. Pelkkä 16km matkustaminen kouluun kahdella eri bussilla on liikaa vaadittu jos on vähänkin vatsakipuja ja sitä paitsi oksennan helposti silloin kun vähänkin tulee tiessä mutkia, kuuluu kovia ääniä, on kirkkaat valot ja liian kuuma.

Onko teillä jotkin pillerit joilla menkkoja voi siirtää JA kuinka paljon niitä voi yhteenmenoonnsiirrellä? Koulunkäynninkin kannalta olisi paras jos ne saisi pois kokonaan koska ne rajoittavat niiiiin perkeleen paljon ja sanelevat voimavarani. Kipulääkkeet ovat yhtä tyhjän kanssa. Olisin valmis jopa kohdunpoistoon päästäkseni koko kuukautiskierrosta eroon..en tee sillä mitään enkä koko menkoilla kun ei koko kierrosta mitään hyötyä ole koska en aio koskaan lisääntyä. Onko teillä jotkin pillerit millä saatte menkat pois vai miten te muut toimitte?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala harrastaa fitnesstä. 

Vierailija
2/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi painut gynekologin vastaanotolle ja kuvailet kärsimyksesi. Täytyyhän tuohon apu löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin normaalilta. Kas, kun et ole aiemmin hakenut apua vaivoihisi. Yleislääkärille ei kannata mennä, vaan suoraan gynelle, niin kuin jo aiemmin on neuvottu.

Vierailija
4/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Mulla oli nuorempana tosi pahoja menkkoja, mutta nykyään on helppoa vaikken edelleenkään käytä mitään hormoneita tms. Sun tapauksessa kyllä e-pillereistä vois olla enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka en pillereiden puolesta yleensä liputakaan.

Vierailija
5/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap, jokin ongelma siellä munasarjoissa tms. kystia tjtn. Ei tuo ole normaalia, mene gynelle ja selvitä asia.

Vierailija
6/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole koskaan ollut tuollaista. Kerran kuussa ilmestyi yksi finni johonkin ja verta vuosi neljä päivää. Nyt viisikymppisenä ei tule enää finniä mutta päätä särkee lievästi yhtenä päivänä, siihen auttaa burana.

Vierailija
7/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole koskaan ollut tuollaista. Kerran kuussa ilmestyi yksi finni johonkin ja verta vuosi neljä päivää. Nyt viisikymppisenä ei tule enää finniä mutta päätä särkee lievästi yhtenä päivänä, siihen auttaa burana.

Vierailija
8/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaaksi. Siihen loppuu.

Vierailija
9/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa... muistan, että lukiossa oli yksi tyttö, joka pyörtyilikin menkkojen takia, mutta muuten en ole koskaan kuullut että haittaisivat kohtuuttomasti kenenkään elämää... Itselläni ei ainakaan koskaan ole kipuja lievää jomotusta lukuunottamatta, ja tuo jomotuskin on harvinaista. Muistan menkat lähinnä vessassa käydessä.

Väittäisin, että sulla on tosiaan jotain häikkää munasarjoissa tai endometrioosi, mikä kuulostaisi todennäköisimmältä. Gynekologit ovat sitä varten, että sinne mennään kun alakerta on sairas. Itse olisin tilanteessasi varmaan jo käynyt useamman kerran, jos apua ei löydy.

Vierailija
10/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:07"]Minkä ikäinen olet? Mulla oli nuorempana tosi pahoja menkkoja, mutta nykyään on helppoa vaikken edelleenkään käytä mitään hormoneita tms. Sun tapauksessa kyllä e-pillereistä vois olla enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka en pillereiden puolesta yleensä liputakaan.

[/quote]

Olen 25. 12-vuotiaasta asti menkat olleet ja parikymppisenä alkaneet olla yhä kivuliaampia. Kammottaisi kyllä gynekologillekin meno kun niin pahoja kokemuksia aiemmin. En kestä mitään intsrumentteja sisässäni ja sattuu hulluna se repiminen ja tonkiminen. Voikohan pillereitä saada mitenkään ilman sitä sorkkimista?

Minäkään en ole noista pillerihommista aiemmin välittänyt, kun eihän se luonnollista ole tunkea kehoon ulkopuolisia hormonilisiä ja säädellä kehon omaa toimintaa. Mutta näköjään tässä ei vaihtoehtoja jää, ja kun olen jotain joskus kuullut että niillä voi siirtää menkkoja tai aiheuttaa pidempiäkin menkkojen olemattomuutta. Ja on se ulkopuolisten hormonien ottaminen varmaan pienempi paha kuin tämä jatkuva vahvojen kipulääkkeiden vetäminen. Narkkariksihan tässä ennemmin valmistuu kuin kokiksi. :D

Vierailija
11/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan tutkittu endometrioosia? Varaisin hetimiten ajan gynelle. Ei elämä ole meillä muilla tuollaista.

Vierailija
12/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuukautiset vuodesta -79 eli 35 vuotta tulee täyteen tänä vuonna. Voin käsi sydämellä vakuuttaa, että kuvaamasi oireet ovat voimakkudeltaan minulle täysin vieraita. Kuukautiskipujen takia olen ollut poissa töistä ehkä kaksi päivää elämässäni. Vuoto on suht. runsasta ja se on tuottanut hieman siisteysongelmia, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä silläkään saralla. Myöskään laajasta naispuolisesta ystävä- ja tuttavakaartistani kukaan ei ole a) kertonut vastaavista kivuista tai b) esim. käymissäni kouluissa tai työpaikalla ollut säännöllisesti kerran kuukaudesta päiviä poissa, jolloin sanomattakin voisi arvata, mistä on kyse.

Kuukautiskipusi ovat siis poikkeavan voimakkaita, eikä sinunkaan tarvitsisi niistä kärsiä. Nopsasti nyt varaamaan aikaa, mieluiten suoraan yksityiseltä gynekologilta. Käynnistä joutuu maksamaan, mutta pääset nopeammin eteenpäin. Opiskelijaterveydenhuollon kautta asian saaminen eteenpäin on varmaan edullisempaa, mutta voi viedä aikaa. ja tärkeintä nyt munmielestä olisi saada kivut pois, että voisit keskittyä opintoihisi. Kerro vaikka äidillesi (jos ei vielä tiedä) ja pyydä rahaa lääkärissä käyntiin. Tai isälle, mummolle tms. luottohenkilölle, jos siis rahat ovat tiukalla ja tarvitset tukea.

Vierailija
13/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi varmaan just jossain 25-vuotiaana helpottua (teininä oli pahinta -siis kivuliainta ja runsainta). Endometrioosi kyllä tuli mullekin mieleen, jos kivut pahenee vaan. Endoa taidetaan usein hoitaa just e-pillereillä.

Inhottavia nuo huonot gynekokemukset. Jos mahdollista, niin mene yksityiselle ja pyydä erikseen pelkopotilaisiin erikoistunut gyne. Tai kysy suosituksia. Siinä on aika isoja eroja miten gynet sen tutkimuksen toteuttaa. Mulla on aina ollut ihan ok kokemuksia, lääkäreillä ihan pehmeät ja rauhalliset otteet, mutta viimeksi kun olin yths:n gynellä niin se oli kyllä lievästi epämiellyttävää. Oli jotenkin hirveän äkkipikaiset liikkeet. Ei se mitään tuskaa ollut, mutta mun mielestä asian olis voinut hoitaa pehmeämminkin. Eli gyneissä on eroja. Ymmärtäväiselle ja helläkätiselle voisit uskaltaa mennä, ellei ihan ylivoimaista kammoa ole.

5

Vierailija
14/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mun mielestä joka tapauksessa kannattaa mennä gynelle ja pyrkiä sellaiselle ymmärtäväiselle tapaukselle ja kertoa ettei sisätutkimus välttämättä onnistu jne. Joka tapauksessa tuosta ei kannata tuollaisenaan kärsiä. En mä tiedä mutta voisin kuvitella, että e-pillerit voisi saada ilman sisätutkimustakin ainakin tuollaisessa tapauksessa.

5

Vierailija
15/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ja kannustavista vastauksistanne! Täytyy kai tästä gynekammosta jotenkin pyrkiä eroon ja suunnata sinne gynekologille. Tuosta endometrioosista olen vähän lueskellutkin..toivottavasti tää ei ole sitä. :(

T.ap

Vierailija
16/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ja kannustavista vastauksistanne! Täytyy kai tästä gynekammosta jotenkin pyrkiä eroon ja suunnata sinne gynekologille. Tuosta endometrioosista olen vähän lueskellutkin..toivottavasti tää ei ole sitä. :(

T.ap

Vierailija
17/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa endometrioosilta.

Vierailija
18/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo vähän viittaa endometrioosiin, jos kivut ovat lisääntyneet iän myötä. Yleensä se on toisinpäin. Minullakin oli teininä ihan järkyttävät kuukautiskivut aina ekana parina päivänä, säännöllisesti joutui jäämään kotiin. Nykyään on jopa lähes kivuttomia menkkoja, riippuu ruokavaliosta ja liikunnan määrästä. Nyt joulun jälkeen oli aika kamalat, mikä ei yhtään yllättänyt, mutta ei ne nyt ihan tuota luokkaa ole kuin kuvailet. Eikä minulla koskaan enää toisena päivänä ole niin pahoja kipuja, ettei Burana auttaisi. Olen kyllä itsekin miettinyt, onko e-pilleri-inhoni niin järkevää, kun syön sitten jonkun 20 pakkausta Buranaa vuodessa. Ei kovin terveellistä sekään.

Vierailija
19/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä mulla oli saman tyyppiset oireet mutta vain satunnaisesti. Gyne määräs e-pillerit ja niillä se lähti. Mielummin hormooneja kropan täydeltä ku enään ikinä noita vatsakramppeja ja oksennusta.

Vierailija
20/26 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vastauksesta ei ole varmaan apua sulle, kun en ole koskaan noin pahoista kivuista kärsinyt. Toki helppoa ei ole ollut mullakaan, mutta en kyllä liioitellessanikaan pysty kuvailemaan omia kipujani noin pahoiksi. Mutta jos joku kärsii hieman lievemmistä oireista, tästä saattaa olla apua :)

Olen 24-vuotias. Harrastin ennen liikuntaa melko paljon, noin 20 tuntia viikossa, ja ihan siis kilpaurheilutasolla. Tällöin minulla ei ollut koskaan minkäänlaisia kuukautiskipuja, ainoastaan vuodon alkamispäivänä olo saattoi olla hiukan heikko, mutta mielestäni juuri niinä päivinä saatoin saada itsestäni eniten irti treeneissä. Noin kaksi vuotta sitten lopetin urheilun loukkaantumisen vuoksi, ja ajan myötä kuukautisistakin alkoi tulla aina vaan kivuliaampi kokemus. Kivut olivat kesällä ja alkusyksystä 2013 niin pahoja, että jouduin olemaan lähes poikkeuksetta päivän tai kaksi kuukaudessa töistä pois, ja nämä päivät vietin kylppärissä, joko ripulin tai oksentelun vuoksi. Lisäksi alavatsa ja selkä olivat hellinä.. välillä kivut helpottivat, silloin lojuin kylppärin lattialla kylmänhikisenä. Muina vuotopäivinä olin täysin työkykyinen, joskin inhottava turvotus vähän vaivasi.

Innostuin viime syksynä jälleen liikunnasta. Harrastan melko monipuolisesti, sillä kevyen hölkkäilyn ja uinnin lisäksi pelailen pallopelejä ja käyn salilla viikoittain. Liikuntaa tulee nykyisin noin 12 tuntia viikossa, minkä olen kokenut ihan sopivaksi määräksi. Ja kuinka ollakkaan, kuukautiskivut ovat kadonneet! :) Viimeksi vuoto alkoi juuri jouluaattona, jonka vietin täysin kivuttomasti jouluruokaa ahmien. Olen todella onnellinen siitä, että enää ei tarvitse pelätä kipuja ja ahmia särkylääkkeitä, vaan voi elää ihan normaalia elämää kuukauden jokaisena päivänä :)