Miksi hankkia lapselle vaatetta, jota lapsi ei haluaisi käyttää, jos voisi samalla rahalla ostaa vastaavanlaisen mieluisan?
Kummityttöäni (9v) ihmettelen... en tietenkään halua puuttua toisen perheen asioihin, mutta ihmettelen vaan, kun tyttö "valittaa" minulle, että ei tykkää siitä ja siitä vaatteesta. Esim. haluaisi nyt syksyllä pitää sormikkaita, mutta pitää käyttää välikausirukkasia. Tai talveksi hankittu haalari, vaikka olisi halunnut erillisen takin ja housut jne. Eli ihan yhtä lämpimiä olisi kyllä, ja varmaan samanhintaisia. Nämä oli vain esimerkkejä, muitakin on. En nyt ala luettelemaan, ettei tunnisteta... Mutta siis, miksiköhän ei voi lapsi lainkaan päättää? Äiti ei ehkä huomannut, että onkin jo iso tyttö? Enkä tarkoita, että saisi pakkasella kulkea paljainpäin, vaan samantyyppisistä vaatteista voisi valita mieluisan.
Kommentit (10)
Ehkä äiti ei tosiaan ole hoksannut että 9-vuotias haluaa jo itse olla mukana valitsemassa vaatteitaan. En sano, että lapsen pitäisi olla yksin päättämässä asiasta mutta voisihan äiti kertoa budjetiin sopivat joista lapsi sitten valitsee mieluisimman. Ja oikeasti tuon ikäistä saatetaan jo kiusata haalarista kun varmasti muilla on jo housut+takki-yhdistelmät ja monet koululaiset pitävät haalareita lapsellisina. Meillä jo viisivuotias sanoi että haluaa takin ja housut.
Onhan se voinut saadakin valita, mutta silti ei ole tyytyväinen! Sellaisiakin on, joille ei kelpaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se voinut saadakin valita, mutta silti ei ole tyytyväinen! Sellaisiakin on, joille ei kelpaa mikään.
Niin ja sitten kun mikään ei kelpaa ja kaupassa on tunti kiukuteltu, niin äiti lopulta nappaa sitten vaan jonkun vaatteen kärryyn.
Ymmärrän kyllä nuo välikausirukkaset ihan hyvin. Niissä kun on yleensä kosteudenkestoa, niin ovat varmaan hyvät yleishanskat syksyyn. Eikä tarvi miettiä, tarviiko erikseen laittaa kurahanskoja.
Korona-aikaan ei haluta kierrellä tuntikausia kaupoissa, vaan äiti hakee nopeasti ne, mitä tarvitaan?
Tuollainen väli-ikä, että onko lastenvaatteet vai teinivaatteet lopulta paremmat. Ei vanhemmat itsekään välttämättä tiedä, mitä pitäisi tai voisi ostaa. Jos on lyhyt lapsi, silloin löytynee sieltä pienten puolelta pidempään vaatteita.
Olisiko kuitenkin yksinkertaisesti niin, että äitinsä parhaiten tietää, millaisia leikkejä lapsensa ulkona leikkii ja millaiset vaatteet siihen on parhaat?
Mikä tää on tää tyyppi, joka tekee avauksia isoista lapsista ja haalareista ja eskarilaisista ja kurahousuista? Joku fetissikö?
Minä maksan, minulla on suurin määräysvalta mihin rahani menee.
Ehkä saanut käytettynä hyviä vaatteita?