YKSINASUVAT HOI!!
Olen parikymppinen nainen, ollut vakityösuhteessa nyt vuoden verran. Ongelmani on rahankäyttö, pakollisten kulujen (vuokra,autolaina, puhelinlaskut) rahaa jää elämiseen n. 800-900 € tästä pitäisi kattaa ruuat, bensat, vaatteet yms. kaikki mitä elämiseen menee. Kysymys kuuluukin onko käteen jäävä rahamäärä teidän mielestä kohtuullinen millä PITÄISI tulla toimeen? Minulla tilin saldo näyttää usein nollaa ennen kuin seuraavasta tilistä on tietoakaan.
Kommentit (34)
Pyydän palstalaisten MIELIPIDETTÄ en moralisointia, kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Yritän saada perspektiiviä muiden rahankäytöstä ja peilata sitä omaani. t. ap
Ap, mihin oikein survot rahasi? Tuosta summasta pitäisi järkevällä rahan käytöllä jäädä kyllä vielä säästöönkin. Vaatteita ei tarvitse ostaa kuukausittain ja jos käyt ulkona syömässä lopeta se ja ala tekemään ruokaa kotona. Ellei sinulla ole pakastinta, hommaa sellainen ja tee ruokia esim. keittoja isompia satseja kerrallaan ja pakasta annosrasioissa. Tässä nyt pari vinkkiä.
Ap, tuosta on paha sanoa mitään, kun et avannut sitä paljonko nettotulosi ovat yhteensä ja paljonko niistä menee pakollisiin kuluihin euroina ja onko pakolliseksi katsomasi kulut vain nuo kolme mainitsemaasi juttua. Jos vuokrasi on 800 euroa, autolaina 250 euroa ja puhelin 50 euroa, sinun pitäisi kyllä tulla toimeen noin 2 000 euron nettotuloilla. Niillä elää jo ihan hyvin, mutta ei ylellisesti. Ja siinä se sudenkuoppa piileekin, kun kaikkea ei tarvitse laskea, tulee helposti törsättyä liikaa turhuuksiin.
Aika pieneltä vaikuttaa. 1500e ihan minimi mikä riittäisi kuukaudessa juokseviin. Yleensä menee enemmän.
-m29-
viesti 24 <- Vaatteet, kosmetiikka, ulkona syöminen sekä baari-illat ovat varmasti suurin menoeräni tällä hetkellä.
Oho, näin ylös kirjotettuna sen tosiaan tajuaa :D
Ilman muuta, mulla jää asumiskulujen jälkeen n. 450e, opiskelija olen. Käyn Lidlissä, josta ostan paljon kerralla ja pakastimeen, teen itse ruoat. Kahveja ostelen kahviloissa ja joitakin ylellisyyksiä, eli uusia vaatteita tai koruja joka kuukausi muutamia. Makuni ei kuitenkaan niiden suhteen ole kallis.
Ap, taloudenhallinta ammattlaiselta ilmainen vinkki:
- laske vuoden nettotulosi yhteen
- vähennä siitä summasta vuoden vuokrat
- vähennä siitä summasta vuoden autolainanlyhennykset, vakuutukset jne
- vähennä siitä summasta kaikki muut pakolliset vuosittaiset kulut (vakuutukset, sähköt, lehdet tms. )
- jäljelle jäävä summa on käytettäväksi ruokaan, vaatteisiin, lomiin, harrastuksiin, bileisiin ja hömppään -> siitä sitten tasapainotat nämä sopivan suuruisiksi eriksi ja alat elää sen tietoisuuden mukaan
Mulla menee puhelin laskuun n. 20€, ruokaan en osaa tarkalleen sanoa koska usein syön kotona vain iltapalan ja joskus päivällistä (saan töistä muut) ja vkl syön yleensä muualla. Autoa mulla ei ole ja vaatteisiin menee 0-150€/kk
Entäs kun vaihdat vakkarityön kokopäiväiseen opiskeluun, ja rahaa saat n. 410 € / kk + satunnaiset keikkatyöt kuukaudessa +- 100 €. Siitäpä sitten vuokra, sähkö, vesi, puh., netti, ruoka yms :) Melko tiukkaa teki alussa, mutta tämän kanssa on opeteltu elämään. Kyllä huomaa mitä kaikkea, minulle oikeasti, turhaa on jääny ostamatta :) Enkä siltikään ole elämän laadusta tinkinyt. Käydään ulkona viihteellä ja nytkin suunnitellaan kavereiden kanssa reissua jonne lähdettäisiin :)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 16:11"]
Entäs kun vaihdat vakkarityön kokopäiväiseen opiskeluun, ja rahaa saat n. 410 € / kk + satunnaiset keikkatyöt kuukaudessa +- 100 €. Siitäpä sitten vuokra, sähkö, vesi, puh., netti, ruoka yms :) Melko tiukkaa teki alussa, mutta tämän kanssa on opeteltu elämään. Kyllä huomaa mitä kaikkea, minulle oikeasti, turhaa on jääny ostamatta :) Enkä siltikään ole elämän laadusta tinkinyt. Käydään ulkona viihteellä ja nytkin suunnitellaan kavereiden kanssa reissua jonne lähdettäisiin :)
[/quote]No kerro vielä miten sä maksat sen vuokran tuosta 400e:stä? Kai siihen nyt jotain on päälle saatava, ainakin meillä on jokaisen kämpän vuokra yli tuon 400 täällä maalla.
Mutta ku EN OLE opiskelija, ei ole lapsia, en ole työtön, en elä kelan rahoilla, en elä tuilla vaan puhtaasti töistä saaduulla palkalla. Tuntuu hölmöltä, että töissä käyvä ihminen ei oikeasti pysty elämää elämäänsä täysillä koska takaraivossa piilee ajatus, että "jos ostan tämän nyt, niin olen loppukuukauden ilman rahaa" Kai tämä on pieni herätys aikuisuuteen ja vastuun ottamiseen. ap
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 16:44"]
Mutta ku EN OLE opiskelija, ei ole lapsia, en ole työtön, en elä kelan rahoilla, en elä tuilla vaan puhtaasti töistä saaduulla palkalla. Tuntuu hölmöltä, että töissä käyvä ihminen ei oikeasti pysty elämää elämäänsä täysillä koska takaraivossa piilee ajatus, että "jos ostan tämän nyt, niin olen loppukuukauden ilman rahaa" Kai tämä on pieni herätys aikuisuuteen ja vastuun ottamiseen. ap
[/quote]
Tätä kannattaa aina miettiä, mutta en olisi sinuna liian ankara itsellesi. Useat kaverini ainakin pari vuotta sitten elivät myös kädestä suuhun - periaatteella, vaikka nettotulot olivat kaikilla jossain 2500€ paikkeilla kuukaudessa. Stadin vuokra vähennettynä mällättävää jäi vielä ja kaikki myös menivät.
Vuokrani on karvan alle 300 €, joten en saa mitään ns. ylimääräisiä etuuksia. Ja mikäli haluan, on kuulema opintolaina seuraava rahanlähde. Sitä en ole hakenut.
Terv. 31
No mä en ole yksin asuva, mutta meillä on avomiehen kanssa omat rahat. Olen tällä hetkellä työttömänä, saan ansiosidonnaista päivärahaa n. 1500 e/kk ja pärjään sillä oikein mainiosti. Pakollisten menojen (vuokra, vesimaksu, sähkö, puhelinlasku johon sisältyy kännykän osamaksu, netti/SoneraViihdepaketti) jälkeen mulla jää noin 1000 e käyttörahaa. Ruokaan menee n. 200 e kuussa. Senkin jälkeen jää vielä tosi hyvin rahaa kaikkeen muuhun. Käydään usein ulkona syömässä, baareissa ei ole tarvetta ravata kuin ehkä kerran kahdessa kuussa.
Shoppailua oon nyt työttömäksi jäämisen jälkeen vähentänyt, kannattaa todella miettiä tarvitsetko oikeesti kaikkee mitä oot ostamassa. Ja jätän tarkotuksella käymättä kaupoilla sillon kun ei ole paljoa rahaa, kun muuten tulis helposti heräteostoksia. Esimerkiks alennusmyyntejä olen nyt vältellyt, ostin ainoastaan jokapäiväisessä käytössä olevia kosmetiikkajuttuja Sokoksen alesta.
Kannattaa siis miettiä mihin rahasi pistät ja voisko jossain asioissa säästää. Itse esim. huomasin että mun kännykkäliittymä oli ihan liian kallis, siis semmonen pakettiliittymä mihin kuulu tietty määrä puhetta ja tekstareita, niin enhän mä edes käyttänyt sitä kaikkea puheaikaa/tekstareita! Vaihdoin heti halvempaan ja siinäkin tuli säästöä. Kaikkee tämmöstä kannattaa miettiä :)