Mistä tietää tuleeko valkovuotoa vai lapsivettä?
Raskaus on toisen kolmanneksen loppuvaiheessa. Valkovuoto on muuttunut juoksevammaksi, mutta nyt on tullut nestettä josta suoraan sanottuna en ole varma. Katseleeko lapsivesi siteen ja housut niin kerta kaikkiaan ettei ole epäilystä, vai voiko olla niukempaa? Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (12)
Voi tihkua hiljakseen tai lorahtaa kunnolla.
Laita terveysside ja haista sitä, lapsivesi haisee lähes samalle kuin sperma.
Mutta jos tihkuu, voiko sitä tulla vain kerran, vai jatkuuko sitten (koko ajan?)?
Kiitos vastauksista.
ap
Voi tihkua kerran, pari tai muutaman tai jatkuvasti. Sä varmaankin ymmärrät, ettei näissä asioissa ole mitään yleispäteviä sääntöjä. Yksilöllisiä asioita ovat.
Sinuna kävisin lääkärille näytillä, koska jos sitä lapsivettä tihkuisikin, niin pitää tarkistaa, että sitä on sikiölle riittävästi.
Voi nimittäin olla niinkin, että jos vettä tihkuu, sitä muodostuu automaattisesti koko ajan ihan itsestään lisää. Joskus voi taas olla niinkin, että lapsivettä on liian vähän.
Lisäksi kun lapsivettä tihkuu, silloin voi saada helpommin erilaisia tulehduksia. Sehän takoittaa sitä, että sikiökalvoissa on reikä tai reikiä.
Mielenrauhasi vuoksi kävisin lääkärissä.
Mulla lorahti kummallakin kerralla lapsivesi niin äkisti, että oli tarvetta lattialuutulle.
Mulla tuli ekassa raskaudessa kerralla kaikki niin, että sänky kastui. Toisessa raskaudessa tihkui.
Muuten, onko sulla ap kyseessä ensimmäinen raskaus vaiko useampi? Jossain päin Suomea kehottavat uudelleensynnyttäjän lähtemään heti näytille, kun lapsivesi menee. Siinä on kuulemma korkeampi riski siihen, että napanuora luiskahtaa ulos ja vauvan hapensaanti heikkenee tai estyy kokonaan. Napanuora jää siis puristuksiin.
Yksi lapsi on entuudestaan. Häntä en voi ottaa mukaan päivyskseen eli siksi en lähdekään sinne "suorilta".
ap
Saako apteekista sitä paperia joka näyttää onko kyse lapsivedestä? Tietäisikö joku?
ap
Ne lapsivesitesterit ei muuten ole täysin varmoja. Mulla tuli lapsivedet, olin siitä ihan varma. Ä-polilla testeri näytti negatiivista, joten olivat lähettämässä kotiin. Yksi toinen testi jäi tekemättä, joten kutsuivat mut uudelleen tutkimushuoneeseen ja tekivät myös lapsivesitestin uudelleen ja sillä kerralla se oli positiivinen. Ilmeisesti vaikuttaa, miten kauan vesi on ollut emättimessä.
Jäin sitten osastolle. Kaikissa sairaaloissa ei toki lapsiveden menon takia oteta sisään.
Eikö lapsivesilapputesti mittaa PH:n? Silloinhan pissatesti ajaisi saman asian.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:01"]
Siinä on kuulemma korkeampi riski siihen, että napanuora luiskahtaa ulos ja vauvan hapensaanti heikkenee tai estyy kokonaan. Napanuora jää siis puristuksiin.
[/quote]
Jotta näin kävisi, pitäisi kohdunsuun jo olla auki.
Mulla tuli todella todella vetistä valkovuotoa kakkosen raskauden loppuvaiheessa. Kerran soitin synnärille ja sieltä käskettiin näytille. Ottivat näytteen nesteestä, jotta selvisi, oliko kyseessä lapsivesi vai ei. Sielläkin kätilö sanoi, että hyvä kun tulin, oli niin vetistä, että vaikutti tosiaan lapsivedeltä. Mutta oli siis kuitenkin vaan valkovuotoa. Itse en osaisi erottaa, lapsivettä lorahti, kun synnytys alkoi, mutta jos on esim korkea vedenmeno, sitä voi käsittääkseni tihkua vähitellen.