Saako opettaja
Saako opettaja kysellä oppilaalta mikä sairaus vanhemmalla on, jos opettajalla on tieto, että oppilaan perheessä toisella vanhemmalla on jokin sairaus? Tarvitseeko sairauden nimeä kertoa koululle, vai eikö tuo mene jo yksityisasioiden puolelle?
Kommentit (11)
Ei tarvitse kertoa, ellei se vaikuta lapsen päivittäiseen koulutyöhön.
Vapaassa maassa voi vapaasti kysellä. Aika tahditonta opelta kyllä.
Ei tarvitse kertoa. Ja ei saa kysyä sellaisella tyylillä, että lapselle tulee olo, että pitää kertoa. Tuo on vähän hankala kysymys, kun opettaja saattaa kysyä, jotta ymmärtäisi lapsen tilanteen. Jos vanhemmalla on mielenterveysongelmia tai vaikka vakava syöpä niin se saattaa haluta tukea sitä lasta. Jos on reuma niin se on vähän toisenlainen ongelma
Kiitos vastauksista, meillä sellainen tilanne, että kotona toisella vanhemmalla sairaus ja ekaluokkalaisen opettaja on kysellyt jo kahteen kertaan lapseltani, mikä sairaus vanhemmalla on ja kun lapsi ei muistanut sairauden nimeä, käski kysymään vanhemmalta ja sitten sanomaan hänelle. Sairaus ei vaikuta lapsen koulunkäyntiin, muutoin, kuin että koulua on informoitu vanhemman olevan sairaslomalla
Mielestäni riippuu tilanteesta. Minulla oli ammattikoulussa nuori, joka joutui saattamaan ja hakemaan äitinsä monta kertaa viikossa sairauden takia. Hän tuntui vain huojentuneelta, kun kahden kesken kysyin asiaa. Vanhimpana lapsena hän joutui myös paljon huolehtimaan nuoremmista sisaruksistaan äidin sairauden takia. Neuvoin, mistä saa apua jos perheen omat voimat ei riitä. Sairauden yksityiskohtia en udellut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, meillä sellainen tilanne, että kotona toisella vanhemmalla sairaus ja ekaluokkalaisen opettaja on kysellyt jo kahteen kertaan lapseltani, mikä sairaus vanhemmalla on ja kun lapsi ei muistanut sairauden nimeä, käski kysymään vanhemmalta ja sitten sanomaan hänelle. Sairaus ei vaikuta lapsen koulunkäyntiin, muutoin, kuin että koulua on informoitu vanhemman olevan sairaslomalla
Enpä itse utelisi. Mutta oletko nyt ihan varma, ettei sairaus vaikuta lapseen ja hänen koulunkäyntiinsä? Miten se voisi olla vaikuttamatta?
Jos se on korona, niin pitää kertoa!
Vanhempi on kuitenkin hyväkuntoinen ja pystyy touhuamaan kotona lapsen kanssa normaaliin totuttuun tapaan ja sairaus on ollut sen verran kauan, että lapsi jo ns. tottunut siihen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä saattaisin kysyä opettajalta (ja saattaa asian tiedoksi rehtorillekin), miksi hän kyselee moista lapselta.
Jotkut opettajat ovat tosi utelijoita.
Asun melko pienellä paikkakunnalla ja monet tuntevat toisensa ja lapseni kaverin äidillä oli vähän monimutkaisempi sairaus, eikä lapsi ollut osannut siitä kertoa, kun opettaja oli kysellyt siitä luokassa kaikkien kuulen.
Kerran samainen opettaja tuli lenkillä vastaan ja ohitettiin, mutta hän kääntyikin takaisin ja alkoi kysellä mikä äitiä vaivaa, kun minähän tiedän, kun olen töissä terv.hoidon alalla.
Olin niin yllättynyt, ettei aluksi löytynyt sanoja.
Ja vanhempien ei tarvitse opettajalle kertoja sairauksia tai diagnooseja, riittää, tarvitseeko lapsi tukea jossakin aihealueella. Se riittää.
Ei saa, hyvänen aika sentään.