Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jooga

Vierailija
08.01.2014 |

Olen pitkän harkinnan jälkeen menossa astangajoogan alkeiskurssille. Olisiko teillä jakaa hyviä vinkkejä ensikertalaiselle - mitä odottaa, onko harjoittelu ollut (liian) haastavaa? Joogakokemuksia on tullut lähinnä BodyBalance-tunneilta, josta ainakin aurinkotervehdykset ovat tulleet tutuiksi.

"Jännittää" uuden harrastuksen aloittaminen, joten olisi kiva kuulla muiden kokemuksia :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astangajooga on erittäin tehokas joogamuoto ja jäin ainakin itse samantien koukkuun. Huomaa kyllä heti kanf´gistuvansa takaisin jos ei joogaa. Nopeasti kehittyy.

Vierailija
2/9 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko noissa joogissa olla notkeutta ja keskittymiskykyä? En omista kumpaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kohtalaisen raskasta. Riippuu niin ihmisestä.

Itse oon jäykkä enkä taivu kaikkeen.

Vierailija
4/9 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astangajooga voi olla aloittelijalle vähän liiankin haastavaa, jos sinulla ei ole kehossa lihasvoimaa. Ottaa siis niveliin. Astanga ei ole hyvä tapa aloittaa tutustumista joogaan, itse suosittelisin kokeilemaan jotain muuta joogalajia. Arvelen kuitenkin, että jos itse tiedostat omat heikot kohtasi etkä yritä repiä itseäsi väkisin, teet kuunnellen kehoasi ja olet pitkäjänteinen, lopputulema on ihan ok.

Astangan ongelma tosiaan voi olla se, että se on keholle liian raskas, toisekseen se on joogaksi liian päämäärähakuista (yritetään päästä vaikeampiin asanoihin). Omasta mielestäni taas joogassa tärkeämpää on matka kuin päämäärä.

Vierailija
5/9 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:58"]

Tarvitseeko noissa joogissa olla notkeutta ja keskittymiskykyä? En omista kumpaakaan.

[/quote]

Kumpaakin voi oppia astangassa!

Vierailija
6/9 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan noviisi joogan kanssa ja kokeilin eka kertaa joogaa kaksi viikkoa sitten. Menin  Shindo tunnille Naantalissa ja olin ihan yllättynyt kuinka iisi ja kiva tunti oli! ei ollenkaan sellainen kun ajattelin joogatuntien olevan! Se oli ihan huippu rento ja venyttävä. Kannattaa käydä kokeilemassa kaikki aloittelijat! :) 

Vierailija
7/9 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astangajooga voi olla aloittelijalle vähän liiankin haastavaa, jos sinulla ei ole kehossa lihasvoimaa. Ottaa siis niveliin. Astanga ei ole hyvä tapa aloittaa tutustumista joogaan, itse suosittelisin kokeilemaan jotain muuta joogalajia. Arvelen kuitenkin, että jos itse tiedostat omat heikot kohtasi etkä yritä repiä itseäsi väkisin, teet kuunnellen kehoasi ja olet pitkäjänteinen, lopputulema on ihan ok.

Astangan ongelma tosiaan voi olla se, että se on keholle liian raskas, toisekseen se on joogaksi liian päämäärähakuista (yritetään päästä vaikeampiin asanoihin). Omasta mielestäni taas joogassa tärkeämpää on matka kuin päämäärä.

Päämäärähakuisuus lienee  astangajoogaajien ongelma, ei astangajoogan.

Vierailija
8/9 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihan noviisi joogan kanssa ja kokeilin eka kertaa joogaa kaksi viikkoa sitten. Menin  Shindo tunnille Naantalissa ja olin ihan yllättynyt kuinka iisi ja kiva tunti oli! ei ollenkaan sellainen kun ajattelin joogatuntien olevan! Se oli ihan huippu rento ja venyttävä. Kannattaa käydä kokeilemassa kaikki aloittelijat! :) 

Shindo ei taida olla joogaa, vaan 1980-luvulla kehitetty japanilainen venyttelymenetelmä. Mutta varmaan hyvä menetelmä, ei sillä.

Vierailija
9/9 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin aloittamaan jollain vähän pehmeämmällä joogamuodolla (esim. hatha), jotta opit hengittämisen ja liikeradat oikein. Tai tee vaikka YouTubesta joogavideoita pohjalle (itse tykkään mm. Yoga with Adrienesta). Astanga on kyllä tosi tehokasta mutta siinä voi helposti satuttaa itsensä. Aloittelijalla kärsivät usein myös nilkat ja ranteet, kun keskivartalossa ei ole tarvittavaa vahvuutta ja paino jakautuu asanoissa väärin. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoa, älä tee väkisin sellaista mikä ei tunnu hyvältä. Tässä täytyy osata erottaa itsensä haastaminen ja itsensä satuttaminen. Terävä ja äkillinen kipu on aina huono merkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi