Milleniaalit eivät puhu puhelimessa?
Joku väitti eilen palstalla näin, että nuoria on vaikea saada puhumaan puhelimessa, työasioiden hoitaminenkin vaikeaa. Onko totta?
Kommentit (33)
Iso osa milleniaaleista on kasvanut aikana ennen kännyköitä, joten kuulostaa oudolta. Toki voi olla että lankapuhelinaikana sai puhelimessa puhumisesta tarpeeksi loppuiäkseen.
Olen milleniaali ja viestittelen mielummin. Töissä kyllä soitan mielummin kuin lähetän meilejä joihin ei saa ikinä kunnon vastausta. :D
Inhoan puhelimessa puhumista. Siirryn kaikissa palveluissa sellaiseen jossa ajan voi varata sähköisesti jossain järjestelmissä tai viestein. Jos sellaisia on.
Milleniaalit vielä osaavat käyttää puhelinta ihan soittamiseen, heillä kun ensimmäiset kännykät pääsääntöisesti ovat olleet sellaisia, joilla voi vain soittaa tai korkeintaan lähettää 160 merkkiä pitkän tekstiviestin.
Meillä menee toisinpäin. Jatkuva vääntö äidin kanssa viestien lukemisesta. Mä en siis aina huomaa viestiä/en viitsi vastata. Olen yrittänyt sanoa, että SOITA, jos on jotain tärkeää. Kiva kun se tulee hakemaan mua jostain, laittaa viestin, että on pihassa. Mä en huomaa sitä ja sit hirveä haloo, kun kymmenen minuutin päästä huomaan viestin tai auton pihassa.
Ymmärtäisin sinänsä, jos olisi jotain pelkotiloja tai mielenterveysongelmia, jonka takia viestittely on ainoa mahdollinen kommunikaatiomuoto. Itse pelkäsin esim käydä postilaatikolla nuorena. Mutta äidillä ei kyllä ole mitään sellaista.
Olen syntynyt -89, äidilläkin vielä 10 vuotta eläkeikään.
Voi kuule ei aina pääse puhelimen ääreen just sillä sekunnilma, joten viestittely on paljon joustavampaa. Milleniaalit ovatkin joustavia!
Millenniaalit ovat syntyneet 80- ja 90-luvuilla, ja kyllä 4-kymppinen ihminen puhelimessa osaa puhua.
Olen millenniaali (s. 1985) ja puhun puhelimessa ihan sujuvasti. Niin kaikki muutkin tuntemani ikäiseni.
Zoomerit ovat niitä, joille puhelin ei oikeasti ole puhumista varten. Monelta heistä ihan peruspuhelinetikettikin on hukassa, koska laitetta tosiaan ei normaalisti käytetä puhumiseen. Oman kokemukseni perusteella Z-sukupolven edustaja voi vastata puhelimeen ihan vain avaamalla sen ja sanomatta sanaakaan odottaa soittajan reaktiota. :D
Aloittajalla menee nyt sukupolvet sekaisin, milleniaalit ovat syntyneet 80-95 ja heille puhelimessa puhuminen on ihan normi hommaa. 2000-luvulla syntyneet taas ovat niitä mainitsemiasi nuoria joille puhuminen tuottaa vaikeuksia.
Gen X täällä ja VIHAAN puhelimessa puhumista. Jos voin, hoidan asian viesteillä, soitan vaan jos pakko/asia hankala hoitaa viestitse. Erityisesti inhoan virallisempien asioiden hoitamista puhelimitse, jos voin asioin netissä tai livenä. Äiti on ainoa jonka takia teen poikkeuksen ja vaihdan kuulumisia puhelimitse koska asuu kaukana. Muiden kanssa lähinnä sovin tapaamiset viesteillä ja vaihdan kuulumiset silloin.
En tiedä miksi näin. Koen vaan sen puhelimessa puhumisen vastenmielisenä. Ehkä koska olen visuaalinen ja kaipaan sitä informaatiota, oli se sitten tekstinä tai ilmeinä ja eläimiä?
Mä olen jostain X-sukupolven ja milleniaalin väliltä määrityksestä riippuen (kun olin lapsi, lankapuhelimia käytettiin vielä) ja itseäni rasittaa tuttujen ja kavereiden kanssa puhelimessa puhuminen ja mieluummin chattailisin ne samat asiat. 😀 Chattaamalla voi laittaa väliin kuvia, meemejä, linkkejä tai videoita, niin se on mielekkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Gen X täällä ja VIHAAN puhelimessa puhumista. Jos voin, hoidan asian viesteillä, soitan vaan jos pakko/asia hankala hoitaa viestitse. Erityisesti inhoan virallisempien asioiden hoitamista puhelimitse, jos voin asioin netissä tai livenä. Äiti on ainoa jonka takia teen poikkeuksen ja vaihdan kuulumisia puhelimitse koska asuu kaukana. Muiden kanssa lähinnä sovin tapaamiset viesteillä ja vaihdan kuulumiset silloin.
En tiedä miksi näin. Koen vaan sen puhelimessa puhumisen vastenmielisenä. Ehkä koska olen visuaalinen ja kaipaan sitä informaatiota, oli se sitten tekstinä tai ilmeinä ja eläimiä?
#12 tässä: mäkin olen visuaalinen muutenkin ja ehkä siksikin pelkkä ääniformaatti rassaa jotenkin.
Se on muuten milleNNiaali. Kahdella n-kirjaimella.
Joo, taisi olla väärä sukupolvinimitys tuo milleniaali, nuoremmista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri! Olen syntynyt 70-luvulla ja hoidan myös kaikki mahdolliset asiat muuten kuin puhelimitse jos vain suinkin mahdollista. Valitsen esim. autokatsastusaseman sillä perusteella, että firmalla on nettiajanvaraus käytössä eikä sinne tarvitse soittaa. Jos saisin valita, ottaisin sellaisen puhelimen, josta puuttuu kokonaan se puheominaisuus. :D
En ole milleniaali mutta inhoan puhelimessa puhumista ja viestittelen mielummin. Isäni ja muutama vanhempi sukulainen ovat ainoat joiden kohdalla teen poikkeuksen. Viesti on jotenkin kohteliaampi tapa kommunikoida, voin vastata siihen silloin kun minulle sopii eikä viestittely sido minua samalla tavalla kuin puhelu. Voin esim. kuunnella musiikkia tai katsoa telkkaria samalla. Ja erityisen kätevää se on silloin kun sovitaan esim. tapaamisesta, koska voin viesteistä helposti tarkistaa yksityiskohdat.
Miksi nuoret eivät käytä puhelinta muhun kuin someen minä olen 16v enkä ymmärrä ettei mn ikäiset vastaa viesteihin ja puheluihin sitä vartenhan se on tai sitten puhelin nimitys vaihdetaan älypuhelimista. Itse en ole missään somessa enkä tarvi sellaista paskaa kavereita saa ja löytää muutenkin
Olen 33 ja poden puhelinkammoa. Hoidan viestein kaiken, minkä pystyn.
En pidä puhelimessa puhumisesta minäkään. Olen varmasti jossain määrin idiootin tasolla, kun tajuan asiat paremmin lukemalla ja tärkeät asiat jäävät silloin myös mieleen. Jos jotain unohtuu, niin viestin voi kaivaa uudelleen esille.
Muistan, kun ekat kännyt yleistyivät, niin puhelimeen vastaamatonta syyllistettiin: "Et sitten vastannut". Kun kerroin olleeni vessassa, saunassa, lääkärissä, kirjastossa, sängyssä poikakaverin kanssa tms, tivattiin, miksi en ollut myöhemmin soittanut takaisin.
Kun ei kyttää sitä puhelintaan 24/7 niin aina ei heti huomaa, että on tullut puhelu. Voi huomata vasta seuraavana päivänä töihin lähtiessään. Lisäksi se puhelin on aika usein äänettömällä.
Nykyään kaikki laittavat tekstareita, meilejä ja ääniviestejä. Whatsapp -ryhmissä sitten toistuvaisilmoitukset.
Kyllä on totta, ihan pienetkin kommunikoinnit hoidetaan viesteillä.
Rasittavaa veivata jotain tapaamisaikaa ja -paikkaa tms. viestein, kun voisi yhdellä lyhyellä puhelinsoitolla hoitaa asian kerralla kuntoon. Huomasin tämän jo vuosia sitten töissä. Tehokasta se ei ainakaan ole.