Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolaina - "synti" vai helpotus?

Vierailija
06.01.2014 |

Mielipiteitä? :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoiseen opintotukikeskusteluun viitaten opintolaina on velvollisuus.

Vierailija
2/12 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi synti, että haluaa opiskella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:51"]

[/quote]

Olen saanut kuulla monesti, kuinka "väärin" on ottaa opintolainaa, pitäisi tulla opintotuella toimeen ja elää kitsaasti. Käyn opintojen ohella lisäksi hieman töissä, haluan elää tosin leveämpää elämää. Nuorena pitää elämästä nauttia, en välitä tosin muiden mielipiteistä.

-AP

Vierailija
4/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat ole mikään synti. 

Sä et eläissäs enää saa niin hyvää lainaa kuin opintolaina. Itse otin ilon irti joka eurosta eikä todella kaduta :D

Eikö siitä saa osan anteeksikin jos valmistuu ajoissa? 

Vierailija
5/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotus. Minäkin olen harkinnut ottavani, mutta toistaiseksi olen pärjännyt säästöillä ja työskentelemällä kesäisin. Sit kun säästöt alkaa huveta tai en saa kesäksi töitä, voisin ottaa lainaa. On lohduttavaa tietää, että aina on vaihtoehtona ottaa se laina, jos rahapula iskee. Opiskelen alaa, jolla on valmistumisen jälkeen varma työllistyminen, joten lainan poismaksunkin luulis onnistuvan helposti. 

Vierailija
6/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:51"]

[/quote]

Olen saanut kuulla monesti, kuinka "väärin" on ottaa opintolainaa, pitäisi tulla opintotuella toimeen ja elää kitsaasti. Käyn opintojen ohella lisäksi hieman töissä, haluan elää tosin leveämpää elämää. Nuorena pitää elämästä nauttia, en välitä tosin muiden mielipiteistä.

-AP

[/quote]

Jaa. Minulle ei kukaan onneksi tullut tuosta asiasta aukomaan (eikä se kellekään edes kuulunut, että otin opintolainaa koko opiskeluajaksi). Säännöllisiin töihin en erinäisistä syistä pystynyt opiskeluaikana ja pelkällä opintorahalla ei olisi elänyt kukaan minun tilanteessa kun pelkkä vuokra oli halvimmillaankin 390 euroa (+sähkö sun muut siihen päälle), halvempaa asuntoa tai asuinratkuisia ei ollut tarjolla.

Vierailija
7/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on opintolainaa ottaa jos ei ole rikkaita vanhempia, ja haluaa pärjätä opiskelussa. Minä otin lainaa aikoinani, ja niin otti tytärkin.

Toista se on niillä kermaperseillä joilla vanhemmat ovat säästäneet kaikki lapsilisät, ja hyvässä lykyssä vielä sijoittaneetkin, ja ostavat opiskelijalle oman kämpän kun pitää opiskelukaupunkiin lähteä.

Vierailija
8/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan otin lainan, silloinhan se oli sijoitus tulevaisuuteen, koska sillä saariin koultus ja sitä kautta parempiapalkkaiset hommat.

Tänä päivänä opiskelen taas/ yhä, eikä tulisi mieleenikään ottaa opintolainaa, nythän se on pelkästään pirun kallis lottolappu.

Vierailija
9/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:16"]

Tänä päivänä opiskelen taas/ yhä, eikä tulisi mieleenikään ottaa opintolainaa, nythän se on pelkästään pirun kallis lottolappu.

[/quote]

Ajattelisitko samalla tavalla jos sinulla olisi vain yläkoulu tai lukio takanasi, ei mahdollisuutta työntekoon opiskelujen ajan eikä ketään joka sinua elättäisi opiskeluajan? Aivan.

Vierailija
10/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma valinta. Itse en opintoihini lainaa nostanut, vaan kävin mieluummin osa-aikaisesti töissä ja elin niukemmin. Etuna nyt valmistumisen jälkeen on täysi velattomuus eli ei ahdista, vaikkei heti löytyisi vakinaista oman alan työtä. Lisäksi voin aloittaa nyt välittömästi asuntosäästämisen, kun palkoista osa ei mene opintolainaan.

Toisaalta mulla on monia opiskelukavereita, jotka nosteli lainaa opintojen aikana, ja heille se taas oli oikea valinta. Saivat elää opintojen ajan leveämmin tai jättää osa-aikatyöt välistä. Nopsastihan sen opintolainan saa maksettua takaisin, jos töitä vaan saa valmistumisen jälkeen.

Eli en näe lainaa syntinä tai helpotuksena, vaan jokaisen omakohtaisena valintana. Ne ottakoot sitä, jotka tarvitsevat/haluavat ja ne jotka eivät halua/tarvi jättäköön ottamatta.

Vähän sama juttu kuin omistusasuminen vs. vuokra-asuminen. Ihan oma valinta kumman näistä valitsee, jos kumpaankin on kuitenkin mahdollisuudet. Vuokra-asunto antaa omistusasumista huomattavasti suuremman vapauden, mutta toisaalta ei kerryttä omaisuutta, vaan vuokrarahat menee "taivaan tuuliin". 

Vierailija
11/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin nostin lainan! Kävin kyllä kerran viikossa lisäksi töissä pari tuntia ja tein säännöllisen epäsäännöllisesti sijaisuuksia, jos sain opintoni sumplittua siihen malliin. Oma opiskelualani oli sellainen, että luentoja ja kursseja oli paljon iltaan asti, ei siinä töihin oikein enää revennyt. Kesät tietenkin istuin kaupan kassalla heti kun viimeinen luento oli ohi huhti-toukokuussa. Elokuun loppuun asti tein töitä ja pari viikkoa pidin kesälomaa. Mutta ilman lainaa en olis pärjännyt. Vanhemmilta en muista saaneeni rahallista apua kuin kerran, sekin suurinpiirtein 100-200mk (joka silloin oli ISO raha!!).

Valmistumisen jälkeen olenkin ollut kotona ja tehtaillut lapsia. Äitiysrahasta ja veronpalautuksista olen maksellut lainaa takaisin. Onhan tuota vielä jäljellä, mutta elämä on. :D

Vierailija
12/12 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:16"]

[/quote]

Ajattelisitko samalla tavalla jos sinulla olisi vain yläkoulu tai lukio takanasi, ei mahdollisuutta työntekoon opiskelujen ajan eikä ketään joka sinua elättäisi opiskeluajan? Aivan.

[/quote]

Aivan varmasti ajattelisin.

Jos ei mistään muualta rahaa saa eikä opintojenaikaisia hommia löytyisi, saattaisin lainaa ottaa, jollakin se on elettävä ja takaisinmaksua pohditaan sitten myöhemmin, mutta tämän päivän työllisyys/työttömyystilanteen tuntien, ETENKIN työttömien aikuisten osalta, ajattelisin varmasti aivan samoin ja pyrkisin välttämään lainaa viimeiseen asti.

Ostelen myös oikeitakin lottolappuja silloin tällöin.