Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liioitellaanko ja dramatisoidaanko köyhyyttä?

Vierailija
12.10.2020 |

Sohaisen varmaan muurahaispesää, mutta...
On hyvä, että isoista tuloeroista ja esimerkiksi lapsiperheköyhyydestä puhutaan paljon nykyään. Ongelma on vakava. En voi kumminkaan välttyä lehtijuttuja ja keskusteluohjelmia seuratessani ajatukselta, että aihetta liioitellaan ja dramatisoidaan todella paljon. Ei ole varaa viettää joulua, ei ole varaa viedä koulun retkikassaan vitosta, meidän lapsilla ei ole varaa harrastaa yhtään mitään...
En usko tätä. Olen itse elänyt yhden vuoden toimeentulotuella ja lisäksi monta vuotta yksinyrittäjänä todella pienillä ja epävarmoilla tuloilla. Suu säkkiä myöten on todella välillä eletty, mutta ikinä ei ollut rahatilanne sellainen, etteikö olisi ollut varaa viettää joulua tai että lapsi ei olisi voinut viedä jotain kahta euroa koulun retkikassaan.
Minua pienituloisena olisi ottanut päähän, jos olisin joutunut tällaisen säälin sekaisen kauhistelun ja voivottelun kohteeksi. Miksi pitää liioitella ja dramatisoida asiaa, joka varmasti on vaikea muutenkin?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Luin joksus kun joku äiti itki, että monesti joutui lähtemään kaupasta pois vaikka tytöt pyysi jäätelöä niin kun ei oo varaa. En usko että Suomessa on niin köyhiä että sinulla ei löydy 1€ että voi ostaa edes kerran kahdessa viikossa jäätelöä. Itse saan tällä hetkellä työttömyys tukea ja mieheni saa perus keski palkkaa ja meillä 3 lasta, ja ei oo varaa harrastaa, mutta en pidä meidän perhettä todellakaan köyhänä, koska lapset eivät menee nälkäisinä nukkumaan eikä palelee ulkona, eikä jalat koko ajan kylminä ja märkiä koska kengät reikäisiä eikä rahaa uusiin. Eli kyllä täällä ihmisillä on ihan ok asiat.

Vierailija
22/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisuuden yläraja on 1229 euroa vuodessa. Eli toisin sanoen jokaikinen työtön joka asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella elää 400-500 euroa köyhyysrajan alapuolella. Itse sain viime osa-aikaduunista 1200 euroa kuulta mikä on aika huvittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä mihin ihminen vertaa itseään. Hyvin varakkaisiin verrattuna ei ole liioittelua. Hyvä että köyhyydestä puhutaan. Ei sekään ole hyvä, että ihmisen tulisi olla tyytyväinen vähästäänkin. Kyllä moni köyhä tarvitsisi enemmän. Ja varakas vähemmän.

Vierailija
24/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että itse en ymmärrä ruoan jakamista ilmaiseksi. Eikös tukien pitäisi riittää ruokaan...

Vierailija
25/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää vähättelyä. Osa nääntyy nälkään, puutteeseen ja teille kai se on ihan sama.

Vierailija
26/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että itse en ymmärrä ruoan jakamista ilmaiseksi. Eikös tukien pitäisi riittää ruokaan...

Olen samaa mieltä! Meidän järjestelmämme on tosi viallinen, kun se jättää ihmisiä tilanteeseen, että rahaa ruokaan ei ole ja joutuu turvautumaan leipäjonoon.

Vierailija
27/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Etenkin ylivarojensa jatkuvasti elävät liioittelevat ja dramatisoivat tilannettaan. Sitten on niitä "köyhiä" jotka tupakka huulessa ja kaljamuki kädessä vinkuvat, kun rahaa ei ole mihinkään (paitsi ilmeisesti tupakkaan ja alkoholiin). Kela maksaa muuten kaiken. Oikeat köyhät ovat usein hiljaa ja he ovat yleensä oikeasti kiitollisia, jos saavat apua.

Vierailija
28/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä! Meidän järjestelmämme on tosi viallinen, kun se jättää ihmisiä tilanteeseen, että rahaa ruokaan ei ole ja joutuu turvautumaan leipäjonoon.

Mutta eihän tästä ole kyse. Nämä ihmiset vaan ovat priorisoineet jonkin muun asian tärkeämmäksi kuin ruuan. Toisilla alkoholi/tupakka, joillakin pelaaminen.

Vierailija
29/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti joillakin se yhteiskunnan tuki kuluu ruoan sijasta päihteisiin. Siitä leipäjonon ruoastakin osa saatetaan vaihtaa päihteisiin.

Vierailija
30/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa moni pienituloinen ja töissä käyvä ihminen saa kuukaudessa vähemmän käteen, kuin joku lusmu työtävieroksuva sossupummi, jolle Kela ja sossu maksaa kaiken. Yhteiskunnassa on suurin vika juuri siinä, että työssä käyvän toimeentulosta ei olla kiinnostuneita. Sitten ihmetellään kuin jotkut työt ei kiinnosta! Kyllä jokaisesta työstä pitäisi maksaa sen verran palkkaa, ettei kenenkään tarvitsisi edes harkita kumpi on kannattavampaa, jäädä kotiin loisimaan vai mennä töihin.

Vierailija
31/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nykyajan köyhyys on verrannollista ei absoluuttista. Kun naapuri lähtee viikonloppuna laskettelemaan, mutta meillä ei ole varaa, me olemme köyhiä. Siinä ei nakkisoppa juuri lohduta tilannetta. Tosiasiassa myöskään tämä nakkisopan syöjä ei ole köyhä, vaan kokee tunnemaailmassaan itsensä köyhäksi. Jos nakkisopan syöjän ovelle menee kerjäläinen, jolla ei ole ollenkaan ruokaa, ei kotia ja vaatteetkin risaiset, nakkisoppaperhe kutsuu kerjäläisten kotiinsa ja tarjoaa soppaa myös kerjäläisille, antaa yösijan ja ehjän vaatteen. Silloin nakkisoppaperhe tuntee itsensä rikkaaksi. Näin se menee. Mitä tälle pitäisi tehdä. Asumme maailman onnellisimmassa maassa.

Vierailija
32/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liioitella, köyhän elämä on köyhää. Jos esim eläkeläisen tulot jäävät alle 800 euroa (eläke) ja siitä maksaa pari sataa vuokraa, vesi ja sähkö ymt juoksevat kulut itse, ei ihme että lääkkeet jäävät apteekkiin. Omaisia ei enää elossa, ei lapsia ja sossuluukulle ei ylpeys taivu. Rankkaa on!

Noin pieneen eläkkeeseen saa satoja euroja asumistukea. Takuueläke on 850e paikkeilla. Kansaneläkettä saa yleensä työeläkkeen lisäksi. Sossusta noin hyvillä tuloilla ei saa mitään.

Vierailija
33/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ihminen EI OLE köyhä jos hänellä on varaa polttaa tupakkaa, käyttää huumeita, juoda alkoholia, pelata uhkapelejä, ostella mitä sattuu hetken mielijohteesta, pitää lemmikkieläimiä, käydä ulkomaanmatkoilla säästämällä Kelan maksetuista tuista tämä matka, tällainen ihminen ei ole köyhä. Köyhällä ei ole varaa tuollaisiin harrastuksiin. Oikeasti köyhä hoitaa ensin asumismenot ja muut pakolliset menot, ostaa ruoat jne. Eli nämä ruokajonossa tönöttäjät ovat näitä, jotka harrastavat noita alussa mainittuja asioita mihin heillä EI TODELLAKAAN OLISI VARAA. Laittavat tukensa näihin harrastuksiin ja menevät sen vuoksi kerjäämäään ruokaa ruokajonoista. PISTE.

Terveisin: 100 prosenttinen yksinhuoltaja ja työtön, jonka tuet menee näihin pakollisiin menoihin eikä harrastuksiin, eikä todellakaan mihinkään säästöön jää mitään saati ulkomaanmatkoihin, jos joku pystyy säästämään ulkomaanmatkan sosiaalituista, on sosiaalituet liian suuret Suomessa.

Vierailija
34/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni laittaa pelaamiseen ja päihteisiin tukirahansa. Ruokakassi pitää huolen ravinnosta. Ruokakassin voi myös myydä. Siitä saa rahaa päihteisiin.

Vierailija
35/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet elänyt vuoden toimeentulotuella, et voi verrata tilannettasi ihmiseen, joka syystä tai toisesta on elänyt sillä kymmenen vuotta. Vuodessa ei tarvitse tehdä ehkä mitään suurempia hankitoja, mutta entä kun köyhyys pitkittyy? Hajoaa pesukone, sänky, kahvinkeitin, imuri ja sohva. Lapset tarvitsevat luistimia, suksia ja harrastusvälineitä. Niiden kavereilla on vuodessa useampia synttäreitä, joihin pitäisi viedä lahja. Menee rikki kenkiä, liinavaatteit, vaatteita ja verhoja. Saatat sairastua ja tarvita hoitoa, jota toimeentulotuki ei korvaa, kuten pidemmän jakson fysioterapiaa. Vuoden sitä seisoo vaikka päällään, kun ei tarvitse kustantaa kuin ruoat ynnä muut juoksevat kulut, mutta tule kokeilemaan tehdä sitä samaa viisitoista vuotta, kuten itse olen joutunut sairauden vuoksi tekemään.

Lisäksi joulunvietto on itselleni köyhänä oikeasti ongelma. Jos ostettaisi mieheni kanssa kaikille perhepiirissä lahjat, kulut on satoja euroja. Jos lahjoja ei osta, mutta menee mukaan joulun viettoon, tuntuu todella pahalta, kun muut avaavat röykkiöittäin toisten hankkimia lahjoja, ja itse et ole ostanut mitään. Siksi eristäydyn jouluna. Ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaiseen.

Vierailija
36/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonoissa ei ole oikeastaan mitään tekemistä köyhyyden kanssa. Alunperin se oli EU:n tapa päästä eroon maatalouden ylijäämätuotteista, jaettiin ilmaisiksi halukkaille. Edelleen EU rahoittaa leipäjonoja. Se ei liity mitenkään kunkin maan sosiaaliturvaan vaan on sen päälle irrallinen tapa toimia. Käytännössä jokainen tuossa jonossa oleva saa normaalin sosiaaliturvan, mutta syysttä tai toisesta jättää ruokapuolen ruokajonon varaan. Meneekö toimeentulotuki sitten kaljaan vai mitä. Ja jos aikaa on, niin miksipä ei hakisi ruuat ilmaiseksi.

Vierailija
37/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa moni pienituloinen ja töissä käyvä ihminen saa kuukaudessa vähemmän käteen, kuin joku lusmu työtävieroksuva sossupummi, jolle Kela ja sossu maksaa kaiken. Yhteiskunnassa on suurin vika juuri siinä, että työssä käyvän toimeentulosta ei olla kiinnostuneita. Sitten ihmetellään kuin jotkut työt ei kiinnosta! Kyllä jokaisesta työstä pitäisi maksaa sen verran palkkaa, ettei kenenkään tarvitsisi edes harkita kumpi on kannattavampaa, jäädä kotiin loisimaan vai mennä töihin.

Höpöhöpö. Jos työssäkäyvälle jää kuussa vähemmän rahaa käteen kuin toimeentulotukea saavalle, hän on silloin oikeutettu toimeentulotukeen, ellei ole realisoitavissa olevaa omaisuutta tai säästöjä. Toimeentulotuki takaa jokaiselle saman minimisumman kuussa rahaa.

Vierailija
38/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Jos työssäkäyvälle jää kuussa vähemmän rahaa käteen kuin toimeentulotukea saavalle, hän on silloin oikeutettu toimeentulotukeen, ellei ole realisoitavissa olevaa omaisuutta tai säästöjä. Toimeentulotuki takaa jokaiselle saman minimisumman kuussa rahaa.

Niinpä ja tuloistakin jätetään huomioimatta etuoikeutettu osuus minkä saa toimeentulotukena. Asumistukea saa työssäkäyväkin. Turha valittaa jos ei ymmärrä miten järjestelmä toimii.

Vierailija
39/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ihminen EI OLE köyhä jos hänellä on varaa polttaa tupakkaa, käyttää huumeita, juoda alkoholia, pelata uhkapelejä, ostella mitä sattuu hetken mielijohteesta, pitää lemmikkieläimiä, käydä ulkomaanmatkoilla säästämällä Kelan maksetuista tuista tämä matka, tällainen ihminen ei ole köyhä. Köyhällä ei ole varaa tuollaisiin harrastuksiin. Oikeasti köyhä hoitaa ensin asumismenot ja muut pakolliset menot, ostaa ruoat jne. Eli nämä ruokajonossa tönöttäjät ovat näitä, jotka harrastavat noita alussa mainittuja asioita mihin heillä EI TODELLAKAAN OLISI VARAA. Laittavat tukensa näihin harrastuksiin ja menevät sen vuoksi kerjäämäään ruokaa ruokajonoista. PISTE.

Terveisin: 100 prosenttinen yksinhuoltaja ja työtön, jonka tuet menee näihin pakollisiin menoihin eikä harrastuksiin, eikä todellakaan mihinkään säästöön jää mitään saati ulkomaanmatkoihin, jos joku pystyy säästämään ulkomaanmatkan sosiaalituista, on sosiaalituet liian suuret Suomessa.

Et sinä voi toisten puolesta sanoa, miksi ruokajonossa ovat. Jokaisen tilanne on niin erilainen. Joku on voinut tarvita vaikka uuden tietokoneen lukiolaisen opintoja varten ja rahat menneet siihen.

Siitä toki olen samaa mieltä, että eipä ole varaa yhteiskunnan tuilla harrastaa, matkustaa tai syödä ravintoloissa. Ja oikeasti, jokainen, joka vähättelee köyhyyttä, voisi miettiä, millaista on elämä, jossa ei hirveästi ole nautintoa tai vaihtelua. Ilmaiset harrastukset käyvät kymmynessä vuodessa tylsiksi. Olen kiitollinen saamastani tuesta, mutta jatkuva kieltäytyminen ravintoillalliaista, yhteisistä Ikea-reissuista naapurikaupunkiin, teatterissa ja leffassa käymisestä alkaa jossain vaiheessa masentaa. Sitä ei ymmärrä, kuinka yksitoikkoisuus ja kokemusten puute voi masentaa ja syrjäyttää, jos ei ole itse kokenut. Jopa ystävän polttarit ja häät toisessa kaupungissa jouduin jättämään väliin rahan vuoksi, kun ei ollut varaa matkoihin, häälahjaan ja hotelliyöhön. Kun ei pysty tekemään edes töitä, kaikki on pelkkää harmaata joskus, vaikka kuinka yrittäisi saada iloa pienistä asioista.

Vierailija
40/50 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonoissa ei ole oikeastaan mitään tekemistä köyhyyden kanssa. Alunperin se oli EU:n tapa päästä eroon maatalouden ylijäämätuotteista, jaettiin ilmaisiksi halukkaille. Edelleen EU rahoittaa leipäjonoja. Se ei liity mitenkään kunkin maan sosiaaliturvaan vaan on sen päälle irrallinen tapa toimia. Käytännössä jokainen tuossa jonossa oleva saa normaalin sosiaaliturvan, mutta syysttä tai toisesta jättää ruokapuolen ruokajonon varaan. Meneekö toimeentulotuki sitten kaljaan vai mitä. Ja jos aikaa on, niin miksipä ei hakisi ruuat ilmaiseksi.

Suomen leipäjonot syntyivät 90-luvun laman takia paikkaamaan sosiaaliturvan aukkoja. Nämä hävikki- ja ylijäämäjutut ovat tulleet kuvioihin myöhemmin.

Jonossa voi olla myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole sosiaaliturvan varassa. Minäkin tunnen pari tällaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi