Voisiko 17-vuotiaan edellyttää hankkivansa edes kesätöitä?
Olenko mielestänne ihan kamala vanhempi, kun yritän kannustaa 17-vuotiasta tytärtä hankkimaan edes kesätyön tai vaikka muutaman tunnin viikossa jotain pientä hommaa, josta saisi edes vähän omaa rahaa?
En todellakaan vertaa omaa nuoruuttani, jolloin jo hyvin nuorena hankittiin taskurahaa ties millä hanttihommalla. Minusta se opettaisi vastuuta ja kasvattaisi taloudelliseen vastuuseen jo pikkuhiljaa. Ja onhan se aina plussaa, jos pystyisi esittämään, että on vaikka kesätyökokemusta. Tämä 17v ei suostu tekemään mitään, hyvä jos koiran viitsii lenkittää ja sekin usein "pakolla".
Olen neljän lapsen yh, ja sinnittelen maksaen aivan kaiken. En nyt kuitenkaan tarkoita, että lasten pitäisi osallistua vanhempien kuluihin, ei tosiaan ja tietysti kustannan lasteni menot, sehän on selvä.
Minusta on vain outoa, että tuon ikäisellä ei ole edes kahvikuppiin omaa rahaa, kun käy kaverinsa kanssa kahvilla. Rippilahjarahat oli sovittu, että säästäisi ajokortiin, mutta ne menikin merkkikäsilaukkuun ja ties mihin. Nyt minun pitäisi maksaa ajokorttikin ja neidin joululahjalistalla on oma auto ja iMac. En ymmärrä, kun ei todellakaan ole tottunut saamaan kaikkea ja nyt on tällainen työtä vieroksuva meininki. Kotoa saatu mallikin on, että raha ei kasva puussa. Koulun hoitaa esimerkillisesti, mutta siihen jää. Salilla tykkää käydä, kun minä maksan.
Kommentit (4)
laita prinsessa ruotuun ennenkui ongelmat kasvavat. 18v alkaa helposti pikavippikierre, niillä saa makeita merkkikamoja eikä tarvitse maksaa takaisin ottaa uutta vippiä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kannustaa, kyllä. Edellyttää, ei. Koululaisen työtä on koulu. Olisitko itse halukas käyttämään kesälomasi työhön?
Koululaisen kesäloma on riittävän pitkä, ehtii sekä lomailla että tehdä töitä. Eri asia sitten on että miten niitä töitä löytyy, ei tuollaisella asenteella ainakaan. Lahjarahat saa mielestäni käyttää kuten haluaa, mutta jos oli sovittu että ajokortin maksaa itse, niin sitten on ilman ajokorttia kun merkkilaukku kiinnosti enemmän.
Kyllä meidän lapset ovat olleet tuossa iässä kesätöissä. Jotain löytyy taatusti, kun etsii ja kyselee. Laiskottelu ei tee hyvää nuorille, vaan he tykkäävät siitä, että ovat hyödyksi.
Kannustaa, kyllä. Edellyttää, ei. Koululaisen työtä on koulu. Olisitko itse halukas käyttämään kesälomasi työhön?