Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysloman alku ja irtisanoutuminen

Vierailija
06.01.2014 |

Elikkä ajatuksena olisi sanoa itsensä irti nykyisestä työstä kun jään äitiyslomalle. Kuluuko karenssi äitiysloman aikana vai alkaako se raksuttaan vasta joskus jälkeen? Voiko itsensä ilmoittaa silloin työttömäksi työnhakijaksi jos on äitiysloma aluillaan?

Ja YTK:ssa olen jäsen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee todellakin nopeaa, kaksi lasta ennestään jo on :) sanotaanko näin että alkaa mielenterveys olemaan koetuksella työnantajan kanssa, esim. yksi työkavereistani sai loppuelämän verenpainelääkityksen sattuneista syistä kyseissä puljussa ja itse en samaan jamaan halua. Raha tuntuu enää sivuseikalta tämän vösymyksen rinnalla.

Vierailija
22/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 10:41"]Niin, ehkä tässä nyt vaan täytyy kasvattaa luonteen lujuutta, mitä aina ollutkin, ennen tätä työpaikkaa. Välillä aivan naurattaa miten jotku ihmiset saavatkin työntekijät näin ahtaalle että haluaa vain pois, hinnalla millä hyvänsä..

[/quote]

Sitä suuremmalla syyllä otat sen mikä sulle lain mukaan kuuluu! Jos siis on paska työnantaja, sun pitäisi vielä "maksaa" sille omia rahojasi kiitoksena huonosta kohtelusta? Älä ole nössö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet liian väsynyt, haet sairauslomaa. Irtisanoutuminen ennen äitoyslomaa olisi sulaa hulluutta.

Vierailija
24/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan irtisanoudu. Piste.

Vain nainen voi olla noin tyhmä että edes ajattelee moista. Otat kaikki lainsuomat edut itsellesi.

Vierailija
25/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan vakityössä tehnyt sen että ilmoitin jääväni äitiyslomalle vasta viimeisellä hetkellä. Tämä onnistui koska työskentelin asiakkaalla. Tämä sen takia että en olisi saanut toimeksiantoa. 

Lisäksi kikkailin lomien kanssa niin että en pitänyt kesälomia ennen äitiyslomaa kuin osan vaan jätin ne äitysloman jälkeen. Sain lomien + saldojen turvin oltua palkallisesti kotona vanhempainloman loputtua vielä kaksi kuukautta. 

Kyllä naisen kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni eikä pilata tulevaisuuttaan periaatteiden takia. Muutenkin äitiysloma syö eläkettä jne. ja näkyy cv:ssä.

Vierailija
26/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisanoudu!

Vierailija
27/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu vasta vanhempainvapaan jälkeen, jolloin saat lomarahat. Mieluiten vasta kun uusi työ on löytynyt, niin ei tule Cv:hen aukkoja.

Vierailija
28/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prkl, mitä paskaa. Palkattomaksi ajaksi pitäisi koko äitiysloma pistää. Mielestäni mistään tekemättömästä työstä ei pitäisi maksaa ja tuo sairauslomalle jääminen myös yhdenlaista sontaa. Joku selkäranka pitää olla työntekijälläkin. Varmaankin olette käyttäneet myös työaikaa noiden sairaslomien ja kesälomien miettimiseen.

Vierailija
29/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 11:17"]Prkl, mitä paskaa. Palkattomaksi ajaksi pitäisi koko äitiysloma pistää. Mielestäni mistään tekemättömästä työstä ei pitäisi maksaa ja tuo sairauslomalle jääminen myös yhdenlaista sontaa. Joku selkäranka pitää olla työntekijälläkin. Varmaankin olette käyttäneet myös työaikaa noiden sairaslomien ja kesälomien miettimiseen.

[/quote]

ei hyvin mene jos löytyy kaksi näin ajattelevaa..

Vierailija
30/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 11:17"]Prkl, mitä paskaa. Palkattomaksi ajaksi pitäisi koko äitiysloma pistää. Mielestäni mistään tekemättömästä työstä ei pitäisi maksaa ja tuo sairauslomalle jääminen myös yhdenlaista sontaa. Joku selkäranka pitää olla työntekijälläkin. Varmaankin olette käyttäneet myös työaikaa noiden sairaslomien ja kesälomien miettimiseen.

[/quote]

Mies tuli pätemään.

Täällä on yksi aiemmin ketjuun kommentoinut. Olen tänäänkin tehnyt palkatonta ylityötä 4h ja ainakin pari tulee lisää. Alallani ei ole työehtosopimusta eikä työnantaja maksa penniäkään palkkaa äitiyslomalta. Olen myös saanut vatsahaavan työni vuoksi ja siirtänyt sen vuoksi vauvantekoa jo vuoden, että ehdin parantaa sitä hieman enen vauvaa - tiedän mistä ap puhuu, uhraan itsekin itseäni työnantajan takia ja mm. siirsin juuri taas lastenhankintaa 6kk koska nyt uusi työnantaja.

Silti jokaiselle perheelle kuuluu lain suoma turva raskausaikana! Nyt ollaan niin perustavanlaatuisten asioiden kanssa tekemisissä, että niitä ei vain yksinkertaisesti lähdetä nakertamaan siksi kun ap on "pahoittanut mielensä".

Ja sinä, arvon herra 25, voisit mennä hankkimaan hieman elämänkokemusta.

Vierailija
31/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin. Jotkut työpaikat ei anna edes mahdollisuutta olla äitiyslomalla, vaan työt tulee kotiin sitten äitiyslomalaiselle kotiin (joko maililla tai sitten joku kolleega voi tuoda ne kotiin). Itse kolmen lapsen äitinä oon aina miettiny samaa ja rohkeus irtisanoutumiseen ei ole riittänyt. Mutta tee niin kuin parhaalta tuntuu. Ei se raha ole ainoa syy. Yksi kaverini irtisanoutui muutama vuosi sitten äitiysloman aikana, ja sen jälkeen ei tullut erillistä karenssia.

Vierailija
32/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää hoitovapaalle äitiys- /vanhempainloman jälkeen ja irtisanoudu silloin. Karenssin aikana saat joka tapauksessa kotihoidontuen, joten et jää tyhjän päälle.

Vierailija
33/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisanoudu.

Mutta silti:

Mikä tämä juttu on, että olisi niin tärkeä estää aukot cv:ssä? Meinaatteko salata sen, että on ollutkin oikeasti äityslomalla eikä töissä? Uskon kyllä, että työnhakijana on vahvempi, jos on jo työpaikka valmiina, mutta muuten en ymmärrä.

Tiedän tapauksen, jossa nainen sai kunnallisen vakipaikan, oli siinä vuoden, jäi äityslomalle ja muutti muualle perheineen. On ollut poissa jo parin lapsen ajan, mutta pitää paikkaa, jottei tule aukkoja cv:hen. Kyllähän siihen voi merkitä, että ollut virassa x seitsemän vuotta, mutta kuvitteleeko joku, ettei mitenkään sitten tule ilmi, että oikeasti on tehnyt työtä vain vuoden?

Vierailija
34/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajasta on paskafiilikset,kannattaa nyhtää irti kaikki mitä saa! Se on terapeuttista. Voin kokemuksesta kertoa. 

Vierailija
35/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa tilannetta sen henkilön kannalta, joka otetaan töihin sinun tilallesi.

Hänelle työpaikka on todennäköisesti yhtä ikävä kuin sinullekin. Jos nyt et irtisanoudu vaan jäät äitiyslomalle. Sinun sijaisellasi tulee olemaan määräaikainen työsopimus äitiyslomasi ajan. Silloin hän pääsee kätevästi eroon työstä ilman karenssia.

Sinun ei missään tapauksessa kannata irtisanoutua vaan alkaa uuden työpaikan etsintä välittömästi. Voin vakuuttaa sinulle, että se ei tule olemaan helppoa! Hyvinkin voi lapsesi ehtiä kouluikään ennen kuin onnistuu, ja siihen mennessä on karenssit jo unohdettu.

Vierailija
36/36 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mitään aikeita palata töihin takasin äitiysloman jälkeen vaan aijon mennä opiskelemaan/pitää hoitovpv siihen asti, että saan sen opiskelupaikan. Työpaikan pidän varoiksi + edelleen "työsuhde-edut", olen kaupassa töissä.

Vihasin työpaikkaani, oli henkisesti raskasta, mutta jaksoin äitiysloman alkuun asti. Välissä pidin 1 + 3 vk lomaa. Kyllä sen jjaksa, kun asennoituu, että kohta on ohi.

Tsemppiä! Älä tunne huonoa omtuntoa, koska sulla on _oikeus_.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän