Työttömyyskorvausjärjestelmä ei ole töihin kannustava!
Opiskelen nyt vuoden verran työttömyyskorvauksella pätevöityäkseni ammattiin, jossa olen jo työskennellyt. Sain ennen joulua sijaisuuden, jonka otin opintojen ohella vastaan, saadakseni vähän joululahjarahaa. Kyseessä oli muutama, vajaa päivä. Mutta tämän vuoksi työttömyyskorvaukseni nyt viivästyy ties miksi käsittelyajaksi, koska olen ollut töissä. Ja käsittely voi alkaa vasta, kun toimitan palkkakuitit Kelaan. Eli käytännössä jään yhden kuukauden vaille mitään toimeentuloa, sillä tein lyhyen työjakson loppukuusta ja palkka tulee vasta seuraavana kuukautena ja työttömyyskorvaus vasta kun olen toimittanut palkkalaskelman + käsittelyaika. Ei siis kannata tehdä töitä, jos on työttömyyskorvauksella- hieno järjestelmä!
Kommentit (19)
No nythän tähän tuli muutos, kun saa tienata sen 300. Minulla on myös säästöt, joten ei haittaa, vaikkei rahaa säännöllisesti tulisikaan.
Tää muutoshan ei tuo toimeentulotukilaisille mahdollisuutta lisätienestiin.
Mutta eikö tuo 300 euroa aiheuta ihan samanlaisen rahojen odotusrumban? En ole mistään löytänyt tietoa, että näin ei olisi?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:52"]
Mutta eikö tuo 300 euroa aiheuta ihan samanlaisen rahojen odotusrumban? En ole mistään löytänyt tietoa, että näin ei olisi?
[/quote]
Minun käsittääkseni rumba kyllä tulisi, joten tuo 300 e:n uudistus ei auta välttämättä yhtään mitään. Ainoa ero on se, että ennen jokainen palkkaeuro pienensi pvärahaa, nyt tuo suojaraja siis. On pakko olla säästöjä yhden tai kahden vuokran verran, ja enemmänkin, jotta uskaltaa mennä tekemään niitä satasia. Kuinka monella peruspvärahaa tai työmarkkinatukea saavalla on sellaisia säästöjä? Järjestelmä pitäisi uusia kunnolla, tuo on ihan skeidaa.
Näin olen myös asian tulkinnut. Minulla olisi muuten hyvät mahdollisuudet tehdä pari työpäivää kuukaudessa ja saada tuo 300, mutta laskut kun pitää maksaa ajallaan ja ruokaosatokset on tehtävä, niin on pakko jättää väliin. Harmillista, kun tämä suurin porsaanreikä ei koskaan muutu.
Järjestelmä kannustaa siihen että ne pari päivää kannattaa tehdä pimeänä.
Siihen se uudistu tähtääkin, että pimeä työ vähenisi kun töitä voi tehdä korvauksen ohella.
Jos oikeasti rahaa tarvitsee, niin silloin kannattaa suunnitella puolen tai vuoden työputkea joss mitenkään vain jaksaa nyt sellaiseen ryhtyä.
Siis voi jestas taas tätä älyttömyyttä.. Jos palkkakuitin saaminen kestää kohtuuttoman pitkään, voit hakea kelasta ennakkomaksua, jolla maksetaan tuesta 75-85% nyt ja loput kun saat palkkatodistuksen. Sinun tarvitsee ainoastaan pyytää ennakkomaksua sekä antaa kelaan arvio bruttopalkasta. Normaalisti palkkatodistusta joutuu odottamaan kahdesta kolmeen viikkoon, eli sen vuoksi ennakkomaksua ei saa, mutta jos yli kuukauden joudut odottamaan, ennakkomaksun voi hakea.
Ja nyt kun saa sen 300e tienata ettei se tuen määrään vaikuta, palkkatodistus tulee silti toimittaa ja työ ilmoittaa työttömyysaikaa koskevassa ilmoituksessa. Pelkään, että ihmiset jättänyt nyt alle 300e tulot ilmoittamatta, ja vuoden parin päästä verotustietojen vahvistuessa pahamtaa väärinkäytöskirje postiluukusta.
Työmarkkinatukikaavakkeeseen pitää merkata joko työtön tai töissä. Miten sen tuen maksatus nyt katkeaa, jos on kyse vain yhdestä päivästä. Jos siis on ollut muut päivät työttömänä, miksi koko maksatus katkeaa yhden tai muutaman päivän takia? Ehkä ei ainakaan kannata sijoittaa mitään työkeikkoja tähän joulun ja uudenvuoden pyhien aikaan, jolloin asiat sekä työkkärissä, että kelassa seisoo käytännössä pari viikkoa.
Kelan käytäntö on sellainen, että joudut ilmoittamaan ne kaikki alle 300 € kuukaudessa tienaamasi päivät Kelaan ja lähettämään niistä palkkatodistuksen, ennen kuin saat työttömyyskorvauksen.
Omalla kohdallani tuo tarkoitti yhteensä kahdeksan viikon taukoa KAIKISSA tuloissa. Ei olisi onnistunut ilman säästöjä! Sama rumba palkkatodistusten odottelun ja Kelan venyvän käsittelyn suhteen on aloitettava aina uudestaan, jos tienaa kuukaudessa muutamankin kympin.
Eräs tuttuni tienasi päivärahansa päälle kolmen kuukauden ajan alle 200 € / kk ja jätti tuon hullunmyllyn vuoksi tulonsa ilmoittamatta Kelalle, kun on kahden lapsen äiti eikä varaa kahden kuukauden tulottomiin jaksoihin ole. Seuraus: syyte lievästä petoksesta ja merkintä rikosrekisteriin.
Näin meitä köyhiä työttömiä kannustetaan!
"Eräs tuttuni tienasi päivärahansa päälle kolmen kuukauden ajan alle 200 € / kk ja jätti tuon hullunmyllyn vuoksi tulonsa ilmoittamatta Kelalle, kun on kahden lapsen äiti eikä varaa kahden kuukauden tulottomiin jaksoihin ole. Seuraus: syyte lievästä petoksesta ja merkintä rikosrekisteriin.
Näin meitä köyhiä työttömiä kannustetaan!"
Tässä taas joku kirjoittelee omia pelkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukikaavakkeeseen pitää merkata joko työtön tai töissä. Miten sen tuen maksatus nyt katkeaa, jos on kyse vain yhdestä päivästä. Jos siis on ollut muut päivät työttömänä, miksi koko maksatus katkeaa yhden tai muutaman päivän takia? Ehkä ei ainakaan kannata sijoittaa mitään työkeikkoja tähän joulun ja uudenvuoden pyhien aikaan, jolloin asiat sekä työkkärissä, että kelassa seisoo käytännössä pari viikkoa.
Työkkärissä ei seiso yhtään mikään. Lausunto maksajalle tarvitaan vain yli kaksi viikkoa kestävästä kokoaikaisesta työstä ja sekin annetaan ilman työtodistusta! Ilmoitus riittää, sielläkään ei olla selvänäkijöitä.
En tajua yhtään mitään. Eikö yleensä kaikki pidä ilmoittaa? Ja kun jotain ilmoittaa, siitä tehdään selvitys joka helposti kestää jopa kuukausia jos on esimerkiksi Uudella ruuhkaa. Ja tuona aikana työttömyyskassa ei maksa mitään. Kela voi toimia eri tavoin.
Niin monimutkaista. Miksei voi olla niinkuin opintotuessa, että tuet voi nostaa mutta jos tuloraja vuodessa menee rikki niin sitten pitää palauttaa ylimääräiset tuet itse jälkikäteen tai ne peritään takaisin. Paljon selkeämpi järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua yhtään mitään. Eikö yleensä kaikki pidä ilmoittaa? Ja kun jotain ilmoittaa, siitä tehdään selvitys joka helposti kestää jopa kuukausia jos on esimerkiksi Uudella ruuhkaa. Ja tuona aikana työttömyyskassa ei maksa mitään. Kela voi toimia eri tavoin.
Niin monimutkaista. Miksei voi olla niinkuin opintotuessa, että tuet voi nostaa mutta jos tuloraja vuodessa menee rikki niin sitten pitää palauttaa ylimääräiset tuet itse jälkikäteen tai ne peritään takaisin. Paljon selkeämpi järjestelmä.
Siis Uudellamaalla. Autocorrect
jep ei tuo 300€ auta mitään. silti pitää olla palkkakuitti ja työsoppari työttömyyskassalla/kelalla ennenku käsittelevät hakemusta ollenkaan. Muutenkin aika äkkiä tuo 300€ tulee täyteen ei tartte olla ku 3pvää toissa kokopäiväsenä niin se on jo täys saattaa jopa ylittyäkin...
ite oon tosin kyllä ottanut kaikki pätkät mitä vaan oon saanu vaikka oliski vain yksi päivä kyseessä. Se on ollut ainoa keino millä oon saanu itteni työnantajien tietoon ja mahdollisuuden osoittaa osaamiseni. Joten niistä on sitten poikinut jopa puolen vuodenkin sijaisuuksia. Toki mulla on säästössä rahaa jotta en oo ihan kuseessa vaikka ansiosidonnainen viivästyykin..
Mediassa hehkutetaan, että Suomi on digitaalisuuden edelläkävijä.
Ei voi olla vaikeata, saati mahdotonta, rakentaa järjestelmää, joka toimisi seuraavasti:
Ilmoitat verkossa päivät, jolloin olet työtön ja pivät , jolloin olet työssä. Tuet sen mukaan. Oikeasti sen tulisi toimin jo nykyjärjestelmässäkin.
Tämä nykysysteemi on ihan järjetön. Raivostuttaa päättäjät, jotka kyllä keksivät kaikkia sanktioita ja pakkokeinoja "mukakannustuksia", mutta tätä asiaa ei saada kuntoon.
Kaikista paras ois kun ei maksettais mitään, jos ei ole töissä, ja töissäkäyville maksettais ruokakuponkina palkka. Ei kuitenkaan siten, että sillä kupongilla sais ostettua oikeeta ruokaa, vaan ainoastaan tähteitä mitkä ei ole työnantajille kelvannut, eli niitä -30% ja -50% tuotteita.
Tämä on juuri se ongelma, joka estää työttömien työllistymistä. Ei kannata ottaa muutaman päivän työpätkää varsinkaan loppukuusta, kun rahansaanti katkeaa ties kuinka pitkäksi aikaa, palkanmaksajasta riippuen.
Yksinkertainen ratkaisu olisi se, että vaikkapa 50% työttömyyskorvauksesta tulisi tavanomaiseen tapaan ennakkona, ja loppuosa sitten palkkatietojen perusteella, tai mieluummin vasta seuraavan kuukauden päivärahasta vähennettynä silloin, kun työttömyys jatkuu.