Kultsipentu ja siisteyskasvatus
Meillä on ollut nyt kolme viikkoa kultsipentu. Luovutusikä oli 7 viikkoa, eli nyt 10 viikkoinen. Sanomalehtiä on joka paikassa ja aina kun tekee paperille kiitetään. Ja usein viedään ulos. Kakat tulee jo useimmiten ulos ja sisällä aina paperille. Pisut tuleekin sitten joka paikkaan. Kokemuksia/ vinkkejä pennun siisteyskasvatukseen?
Kommentit (12)
Hyvin menee! Sitten vain vähennät pikkuhiljaa lehtien määrää ja kohti ulko-ovea, kunnes otat pois kokonaan. Meidän kultsi oli siitä erikoinen, että oppi lähes heti sisäsiistiksi, ei ehditty kovin sitä opettaakaan! Pari kertaa pissasi sisälle, mutta ei suinkaan sille lehdelle, ja sekös meitä ärsytti.... onneksi ei kauaa jatkunut.
Säännöllinen ulosvienti on ainut (meidäm mielestä) toimiva keino lattialle pissimiseen. T.3
Mulla on kohta viisikuukautinen shih tzun pentu, eikä lähelläkään maalia siisteyskasvatuksen osalta. :-( Välillä turhauttaa todella. Shih tzut ovat kaikkein haastavin koirarotu sisäsiistiksi opettamisen osalta, sen tiesinkin, mutta en olisi uskonut sen olevan ihan näin haastavaa. Tämä pentu on viides koirani, mutta minkään muun kanssa ei ole ollut näin hankalaa :-(
Ap: Ongelmana on vain usein se, että pentu on niin innostunut ulkoilusta, kaikista hajuista jne., että tarpeiden tekeminen ulos meinaa unohtua. Olen yrittänyt vain rauhallisesti olla pennun kanssa pihalla, odottaen tarpeiden tekoa, mutta pentu villiintyy ulkona, vaikka en leikitä. Ja joskus käy niin, että odotan 30 min. ja pentu vain riehuu innoissaan ja kun pääsee sisälle tekee tarpeensa. Huoh!
Ap: Ongelmana on vain usein se, että pentu on niin innostunut ulkoilusta, kaikista hajuista jne., että tarpeiden tekeminen ulos meinaa unohtua. Olen yrittänyt vain rauhallisesti olla pennun kanssa pihalla, odottaen tarpeiden tekoa, mutta pentu villiintyy ulkona, vaikka en leikitä. Ja joskus käy niin, että odotan 30 min. ja pentu vain riehuu innoissaan ja kun pääsee sisälle tekee tarpeensa. Huoh!
Ap: Pentu saa kyllä liikuntaa tarpeeksi. Olen pitänyt vapaana takapihallamme ja on juossut itsensä hikeen. Ulkoilu taitaa olla liian kivaa, ei silloin malta pissiä :-)
Meillä on kultsi, yritti aloittaa tarpeiden teon sisälle, mutta ulkoiluun varattiin niin paljon aikaa, että teki tarpeensa. Sitten kehuttiin, palkittiin jne. Sisälle jos teki, siivottiin vain eikä noteerattu pentua. Ulkona tosiaan sai aivan hirmuiset kehut, rapsutukset jne. Äkkiä se siitä sitten oppi :)
Koiran pidätyskyky kehittyy vasta 5kk iässä. Sitä ennen pennulta ei voi vaatia sisäsiisteyttä. Muistakaa se.
Se on ihan vauva vielä!
Sitkeesti vaan hirmuiset kehut, kun tekee toivottuun paikkaan, eikä kiinnitä sen kummemmin huomiota koko koiraan, kun tekee väärään paikkaan. Tyynesti vaan pyyhkii pois. Kyllä se siitä.
Mulla neljäs koira tuli juuri taloon ja jälleen meinas jossain vaiheessa iskee epätoivo, ettei se opi koskaan. Vallankin kun tää penikka teki sohville, vaatehuoneisiin (jos suinkin pääs jotenkin sinne livahtamaan) ja kakat mieluiten vessan lattialle... Tai johonkin muksujen lelujen keskelle... Kunnes sillä loksahti joku palikka paikalleen ja alkoi jo osuakin johonkin. Meillä ensi kuukaudet ihan sama homma, että ulkona kaikki oli vaan niin julmetun ihmeellistä, ettei malttanut millään pissiä. Hieman alle 5kk ikäisenä alkoi osua paperille lähes kaikki (meillä vaan yks paperi ja se on ulko-oven vieressä) ja ikää on nyt 6kk ja menee jo ihan kepeesti päiviä ilman vahinkoja, vaikka osa matoistakin on laitettu takas lattiaan. Yökuiva toi alkoi olla 4kk ikäisenä. Tota ei vaan parane päästää petivaatteiden kanssa minkäänlaisiin tekemisiin, kun lorottaa kyllä niihin ihan pokkana, vaikka muuten ei vahinkoja enää hirveesti tulekaan...
Useimmat mun koirista on olleet TÄYSIN sisäsiistejä noin 8kk ikäisenä ja yks vasta reilusti yli vuoden vanhana, mutta sillä nyt oli jatkuvasti pissatulehdus... (estolääkityksellä olikin parivuotiaaksi ja vasta sterilointiin loppui kokonaan...)
Noin 5kk ikäinen pentu alkaa olla varmasti fyysisesti kypsä siihen, että sen on mahdollista pidättää. Voi olla joku aikaisemminkin, mutta ite en nuoremmalta ees odota, että kykenis pitkiä aikoja pidätellä. Ite en oo jaksanut öisin heräillä pissattamaan koiraa ikinä. Kaikki ne on silti oppineet. Siihen asti oon vaan tyynesti siivonnut aamulla ja se siitä.
Tietty jos tuntuu, että pentu lorottaa ihan koko ajan johonkin nurkkaan ja varsinkin jos se heti pissittyään kyykkää vielä uudemman kerran, kannattaa tarkistaa, ettei sillä sit kumminkin oo tulehdusta, joka todella haittaa sisäsiistiksi oppimista.
Jatka samaan tapaan. Muista että alle 5kk pentu ei fysiologisesti edes pysty pidättelemään, eli älä vaan sorry rankaisemaan koska siitä on vain haittaa.
Lue aloituspostisi ja huomaat jo yhden asian: sanomalehtiä on jokapaikassa, pentu pissii joka paikkaan.
Opettele koiran rytmit, vie se ulos heti sen herättyä, heti sen syötyä, jne.
Toisekseen sanoit, että pentu riehuu pihalla ja sinä seisot 30min paikallaan. Kuulostaakos se järkevältä?
Minusta sinun kannattaisi nyt lukea pari hyvää kirjaa koiran käyttäytymisestä ja ottaa vaikka yhteys johonkin paikalliseen koirakerhoon. Et vaikuta kovin kokeneelta. Kultsi oppii nopeasti, joten muuta huonot tapasi pian!
Olen kaksi koiraa opettanut sisäsiistiksi niin, että olen käynyt niiden kanssa noin kolmen-neljän tunnin välein ulkona. Myös siis öisin. Nopeasti ovat näin oppineet ja vaikka se öisin vieminen tuntuu välillä aivan saamarin rasittavalta, niin kyllä se palkitsee, kun ei tarvitse olla jatkuvasti luuttuamassa lattioita. Ja tietysti aina kehut päälle, kun pentu tekee tarpeensa ulos. Sanomalehteä olen pitänyt lattialla vain pari ekaa päivää, minusta on turhaa opettaa koira niille.