Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko olet tehnyt mutti-soosia, uutta somevillitysherkkua?

Vierailija
04.01.2014 |

Niille jotka eivät tiedä mistä on kyse, niin Murun chef Henri Alen twiittasi pari päivää sitten ohjeen tomaattikastikkeeseen, josta on tullut parissa päivässä jo avokadopastan veroinen ruokavillitys. Reseptissä oleellisinta on mutti-merkkinen tomaattimurska, joka nyt on loppu monesta kaupasta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä tomaattimurskaa, ainoastaan kokonaisia säilöttyjä tomaatteja. Ne saa kuitenkin murskaksi parissakymmenessä sekunnissa, ja hyviä vaihtoehtoja on enemmän kuin murskissa.

Vierailija
22/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tossa reseptissä oikein on? Valkosipulia, sipulia, oliiviöljyä... Aivan perusainekset tomaattikastikkeeseen. Itse olen käyttänyt vuosia jo Lidlistä saatavaa tomaattikastikepurkkia, siihen juurikin mustapippuria, suolaa, sokeria, sipulit ja voila. Ihan sairaan hyvää. En näe tossa siis mitään hypetyksenarvoista. Avokadopastassa oli sentään hieman vieraampi raaka-aine suomalaisille. Elikkäs mitä ihmettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tommaatimurskaa käyttänyt 14 vuoteen. Murskissa aina tuppas löytymään vihreitä kantoja ja niitä kovia osia. Kaikissa merkeissä, joten päätin elää ilman. Hienosti olen onnistunut.

Vierailija
24/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla muttia on kaytetty vuosia eri soosien ja ruokien teossa, ei mikaan uusi juttu. Taytyy varmaan katsoa mita se kokki siira teki

Vierailija
25/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:39"]

Mä en ole tommaatimurskaa käyttänyt 14 vuoteen. Murskissa aina tuppas löytymään vihreitä kantoja ja niitä kovia osia. Kaikissa merkeissä, joten päätin elää ilman. Hienosti olen onnistunut.

[/quote]

Mulle kelpaa mikä vaan tomaattimurska ja tosiaan, jos siellä on kantoja tai kovia osia, niin saahan ne sieltä pois noukittua.

Vierailija
26/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paseeratun tomaatin puolestapuhuja.

Murskat on oksennusta.

Vierailija
27/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio kokeilla. Rakastan avokadopastaa ja olen muuten vaan alkanut tekemään öljykastike-mausteita pastalle ilman sitä avokadoakin. Pecorinosta en luovu.Todella namia, kun kerrankin pastassa on makua.

Vierailija
28/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 16:44"]

Miten helvetissä tomaattimurskissa voi olla muka eroa, niissähän on perkele vaan tomaattia! Onko se hienompaa, jos on murskattu puunuijalla vai ehkä puristimella.

[/quote]

Juntit ovat pilanneet makuaistinsa röökillä, keinotekoisilla aromeilla ja eineksillä eivätkä erota perusraaka-aineiden makuja. Uutinen siis sinulle: Maussa on paljonkin eroja kun maistelee juuri vaikka erilaisia tomaattimurskia tai vaikka porkkanoita. Siksi monet juntit eivät "tykkääkään" terveellisestä ruuasta, koska käyttävät huonoimpia raaka-aineita, joista ei hyvää tulekaan. Kun laittaisi ne röökiin, karkkiin ja sipseihin menevät rahat kunnon raaka-aineisiin, alkaisi se kunnon ruokakin maistua ja elämänlaatu kohentua.

Vierailija
29/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutti on yksi halvimmista tukkukastikkeista, mm. Rosso taitaa käyttää sitä. :D

Laatua my ass!

Vierailija
30/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:16"]Mutti on yksi halvimmista tukkukastikkeista, mm. Rosso taitaa käyttää sitä. :D

Laatua my ass!

[/quote]

Se, että se on halpaa ja saa myös tukusta, ei vielä tee siitä huonoa.

Vierailija
31/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 00:01"]

Öh, meillä ainakin on jo pitkään tiedetty että jos haluaa ostaa säilykkeenä tomaattimurskaa, ainoa hyvä merkki on Mutti. Että tuota. Old news. Harmittaa jos merkkiä nyt hamstrataan, menee peruselintarvike meiltä...

[/quote]

Älä huoli, seuraavan uuden ohjeen julkaisun jälkeen tämä soosi unohtuu ja saatte taas tuttua tuotetta omasta lähikaupasta!

Vierailija
32/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tomaattimurskissa mainittavia eroja ja montaa merkkiä on tullut käytettyä.

Vierailija
33/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mutti on pahaa!

Vierailija
34/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado pastassa on mun mielestä rikos italialaista pastakulttuuria kohtaan.

Ja onhan se pahaakin :(

Tero

Vierailija
35/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 00:20"]

1. Tarvitset: 1 purkki mutti-tai hyvänmerkkistä murskaa 1 pieni sipuli 2 valkosip kynttä 0,6dl oliiviöljyä 0,5tl sokeria 0,5dl punaviiniä

1. Kuullota hienonnettua sipulia ja valkosip pitkään öljyssä. Vähintään 10 min matalalla lämmöllä öljyssä. Rakennat makeuden.

2.Lisää mukaan sokeri ja tomaattimurskasta puolet. Anna hautua 10min. Makeutuu...lisää loppu murska ja vettä 2dl. Hauduta sekoittaen.

3. Pidä poreileva lämpö, jatka hauduttamista 15 min, ja lisää mahd. Punaviini. Eli tuo happamuus kastikkeeseen. Sekoita kokoajan.

4. Kun kastike on sakeaa, lisää suolaa ja mustapippuria myllystä. Jos hifistelet, 2 palaa appelsiinin kuorta. Mausta rohkeasti.

5. Ota kastike sivuun, sekoita joukkoon 0,5dl parasta neitsyt oliiviöljyä mitä saat. Älä keitä enää. Se tuo täyteläisyyden soosiin.

Ja sekoita kastike esim keitetyn spaghetin joukkoon heti kun pasta on valutettu. Siis heti. Ei päälle, vaan sekaisin!

Hyvän tomaattikastikkeen salaisuus on murska, cirio on paras. http://www.sitä saa Roiniset OY:stä. Hyvä kakkonen on Mutti.

[/quote]

NOLOO! Tääkö on joku uusi superresepti?! Noloa! 

Vierailija
36/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 05:09"]

Suosion salaisuus on epäilemättä punaviinissä.

Ensiksi, tuntuu todella foodiemäiseltä läträtä viinin kanssa ruoanlaitossa.

Toisekseen, avattu punkkupullo pitää tietysti juoda pois pian sen jälkeen, ettei juoma vain väljähdy.

[/quote]

Ohiksena vinkki, että noi ruuanlaittopunkun loput voi helposti pakastaa sopivan pienissä pusseissa. Ihan kätevää, jos ei punkusta juomana niin pidä, mutta tykkää käyttää ruuanlaitossa. 

Vierailija
37/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan huippukokki-bloggaaja ei keksi hifistellä Jalostajan purkkihernekeitolla. Menee nimittäin koko viikon ruokalista uusiksi, jos se loppuu paikallisen Siwan hyllystä!

Vierailija
38/49 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä hauska ketju :). Tomaattimurskan merkillä on siis hirvittävän suuri merkitys, mutta toisaalta reseptissä on vain yksinkertaisesti "punaviini".

Ilmeisesti se tarkoittaa, että kaikki punaviinit maistuvat samalta tai ehkä mutti-murskan maku on niin dominoiva, ettei viinimerkillä ole väliä.

Vierailija
39/49 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleekohan hyvää ilman punaviiniä? Tekis mieli kokeilla mutta viiniä ei ole. Onko kukaan testannut tätä reseptiä, oliko hyvää?

Vierailija
40/49 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 16:44"]

Sinun mielestäsi perunatkin ovat varmaan kaikki samanlaisia? Koska nehän "on vaan perunoita".

[/quote]

Siis häh, onko perunoissa jotain eroa? Kaupassakin on vaan iso laari mistä niitä kauhotaan, ja kaikissa ohjeissa lukee vaan "perunoita", eikä esim. Mutti-perunoita.