Miksi kylpyhuone on hetkessä pölyinen?
Kyseessä siis kerrostaloasunnon kylpyhuone missä on suihku ja vessa samassa. Jostain laskeutuu jatkuvasti pölyä enkä ymmärrä mistä. Olen imuroinut ilmastointiventtiilin irtopölystä ja imuroin ja suihkutan pölyt jatkuvasti pesukoneen alta. Olen imuroinut ja pyyhkinyt myös kaikki oven päällä yms listat mihin pölyä voisi kertyä. Tekstiilejä ei kylppärissä ole muuta kuin suihkuverho, käsipyyhkeet ja matto.
Perusteellisen siivouksen jälkeen menee muutama tunti ja taas on pöntön ja lavuaarin päälle laskeutunut näkyvä pölykerros.
Mistä se pöly tulee ja mitä sille voi tehdä?
Kommentit (21)
Meillä ainakin asunnon poistoilma on kylppärissä, sen takia kylppärissä ei ole kunnon kynnystäkään. Kaikki muiden huoneiden pöly siirtyy kylppäriin. Eipä sille muuta voi tehdä kuin siivota koko asunto säännöllisesti.
Ne ei katsos taloja rakentavat keksineet 100 vuodessa, että sisääntuloilma pitäis tulla suodattimen läpi.
Pitää kyllä päästä tekemään, mutta ajatteleminen on liian vaikeata.
Zinc
Pyyhkeest irtoo. :) Miul oli sama ongelma, ku muutin omilleni. Sit aloin kopistelemaan pyyhkeen ulkona joka kerta, ku oon käyny suihkus. Sit väheni. :) M25
Suurin osa pölystä on ihmisten kuolleita ihosoluja. Kun ihmiset käyvät tilassa niin sinne irtoaa väistämättä myös niitä ihosoluja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nimimerkki M25 lopetat. Alkaa riittää nämä miukumauku-kieliset muka-sympaattiset tolkun mies -viestisi. Tämä pyyhkeen puistelu paljasti sinut ihan lopullisesti. Mene leikkimään kaltaistesi kanssa muualle. Hus.
Mikä pitää lopettaa? :o Kuka ny väittää, et oon sympaattine? :D Paljasti mitä? Minulla loppui heti se pöly, ku aloin kopistelee pyyhkeen peseytymise jälkee. Enne sen pölyn näkivaloo vasten, ku se leijaili kuivatessa. Kumma vaa et heti loppu. :) En mie mee minnekkää. :) Kukaa ei pakota siuu lukee miun juttuja. :) Päivän jatkoi. :) M25
Missä ap kuivaat pyykkisi? Pyykistä irtoo ihan hirveesti pölyä. Meillä itsellä on pyykkihuolto ja pesuhuone samassa, ja pölyn määrä lisääntyy moninkertaiseksi kun kuivatetaan pyykkiä.
Vaattetkin pölyää kun niitä laittaa pesukoneeseen.
Tuo on aina yhtä huvittavaa kun ihmiset kysyy mistä pöly tulee. Itsestänne se tulee suurimmaksi osaksi.
Vierailija kirjoitti:
Testaa teippaamalla venttiili
Kylppärin venttiilissä on imu ei puhallusta. Eli siihen tarttuva pöly tulee huoneistosta.
Meillä tehtiin ilmanvaihtokanavien puhdistus ja sen jälkeen molemmissa kylppäreissä on sama ongelma.
Tuloilma tulee suodattimien läpi.
Varmaan se puhdistaja laittoi sinne kanavaan avoimen pölypussin, että saisi lisää töitä.
Olen lähes neuroottinen siivooja ja pöly ei tule muista huoneista.
Auttaisiko ilmatuuletin?
Hiusetkin lentäisi kuin tuulessa ku kurkistaisit peiliin.😆
Meillä on hämemäkkejä. Olisiko kenelläkään hyönteisruokaohjeita tarjolla?
No sehän on selvä että jos kylpyhuoneessa on ilmanvaihtoventtiilit jotka imevät, niin se ilma sitten kulkee todnäk ikkunoiden ilmanvaihtoventtiileistä sisään ja sieltä vessan kautta ulos. Pöly sitten ilman mukana kulkeutuu oven kautta sinne kylpyhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hämemäkkejä. Olisiko kenelläkään hyönteisruokaohjeita tarjolla?
Kotihähäkki on hyväntekijä, joka pitää talon terveenä syömällä ne pikku pirulaiset nälkäänsä. Vain tyhmä tappaa hämähäkin.
Mulla pyykki tekee tuota. Jos pidän pyykkejä hetken lattialla ennen koneeseen laittoa ja sitten pesun jälkeen kun ne kuivuvat niin kylppäri on aivan pölyssä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pyykki tekee tuota. Jos pidän pyykkejä hetken lattialla ennen koneeseen laittoa ja sitten pesun jälkeen kun ne kuivuvat niin kylppäri on aivan pölyssä.
Pidät puhtaita pyykkejä märkänä lattialla? No tuleepahan lattia siivottua samalla :D
Ilmanvaihto vetää ilmaa ulos kylpyhuoneesta varsin voimakkaasti joten tulisiko pöly muualta asunnosta sinne "tuulen" mukana.
Itse olen ihmetellyt samaa.