Lipstikka
Olen etsinyt alueemme kaupoista lipstikkaa mausteeksi. En ole löytänyt tuoreena, ei kuivattuna. Miten sitä löytäisi?
Kommentit (13)
Mihin ruokiin te käytätte lipstikkaa?
Ostin kuivattuna jostain nettikaupasta. Urjalan makeistukku?
Loistava yrtti esim. perunakeitossa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ruokiin te käytätte lipstikkaa?
Esim. keittoihin oiva mauste nokkosen ohella.
Tuolla sitä kasvaa pihalla. Kohta hajen !
Zinc
Tuoreena olen löytänyt vain kerran lähi-Alepasta kun olivat kuulema "vahingossa" saaneet sitä jonkun persiljan tai muun sijaan. Oli ihan sitä samaa Järvikylää tai Kotimaista merkiltään kuin useat muut yritit. Pitää varmaan vaan laittaa viestiä kaupoille, että voisiko lipstikkaa saada valikoimaan.
Itse olen ostanut lipstikkaa netistä kuivattuna, muistaakseni sellaisesta kuin Yrttipaja.
Lipstikka on kiva yritti, sitähän kutsutaan lihaliemiyrtiksi, eli sillä saa terveellisesti ruokaan samaa makua kuin lihaliemessä.
Jotenkin kumman vaikeaa vaan löytää paitsi joskus harvoin isoimmista marketeista.
Hajettu !
Näistä tänään tehdään liemipohjaa. On lipstikka, on selleriä .. on kaikkea muuta !
Zinc
Lipstikkaa on helppo kasvattaa itse. Laita kesällä puutarhaan kasvamaan ja kuivaa osa sadosta, niin riittää talveksikin.
Lipstikka korvaa mulla sellerin. Käytän sitä melkein kaikkiin ruokiin. No en riisipuuroon enkä vispipuuroon jne. Joku viisastelisi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lipstikkaa on helppo kasvattaa itse. Laita kesällä puutarhaan kasvamaan ja kuivaa osa sadosta, niin riittää talveksikin.
Rungot voi paloitella pakkaseen ja lehdet kuivata. On muuten hyvä tuoksu noissa oikeasti tuoreissa kuivatuissa yrteissä. Ihan toinen kuin kaupan vuoden hyllyissä seisoneissa ja auringonvaloa saaneissa !
Zinc
Mun sormetkin haisee nyt lipstikalle, vaikka kaikkea muutakin keräsin. Mahtavat tuoksut näissä !
Zinc
Ostin talon, pihan perältä löytyi keväällä mystinen kasvi joka paljastui lipstikaksi. Mainio yrtti, lähes kaikkiin ruokiin käytän, kastikkeisiin, patoihin, keittoihin, suolaiset leipomukset jne. Kasvattele siemenistä oma jos on vähänkään pihaa, tekee aika ison juuren kasvaessaan.
Kasvata siemenistä.
Citymsrketissa on yrttiosastolla lipstikkaa myynnissä meillä päin hki.