Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lipstikka

MarSa
11.10.2020 |

Olen etsinyt alueemme kaupoista lipstikkaa mausteeksi. En ole löytänyt tuoreena, ei kuivattuna. Miten sitä löytäisi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata siemenistä.

Citymsrketissa on yrttiosastolla lipstikkaa myynnissä meillä päin hki.

Vierailija
2/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ruokiin te käytätte lipstikkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuivattuna jostain nettikaupasta. Urjalan makeistukku?

Loistava yrtti esim. perunakeitossa.

Vierailija
4/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ruokiin te käytätte lipstikkaa?

Esim. keittoihin oiva mauste nokkosen ohella.

Vierailija
5/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla sitä kasvaa pihalla. Kohta hajen !

Zinc

Vierailija
6/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreena olen löytänyt vain kerran lähi-Alepasta kun olivat kuulema "vahingossa" saaneet sitä jonkun persiljan tai muun sijaan. Oli ihan sitä samaa Järvikylää tai Kotimaista merkiltään kuin useat muut yritit. Pitää varmaan vaan laittaa viestiä kaupoille, että voisiko lipstikkaa saada valikoimaan.

Itse olen ostanut lipstikkaa netistä kuivattuna, muistaakseni sellaisesta kuin Yrttipaja.

Lipstikka on kiva yritti, sitähän kutsutaan lihaliemiyrtiksi, eli sillä saa terveellisesti ruokaan samaa makua kuin lihaliemessä.

Jotenkin kumman vaikeaa vaan löytää paitsi joskus harvoin isoimmista marketeista.

Vierailija
7/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajettu ! 

Näistä tänään tehdään liemipohjaa. On lipstikka, on selleriä .. on kaikkea muuta !

https://aijaa.com/SWuT19

Zinc

Vierailija
8/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipstikkaa on helppo kasvattaa itse. Laita kesällä puutarhaan kasvamaan ja kuivaa osa sadosta, niin riittää talveksikin.

Vierailija
9/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipstikka korvaa mulla sellerin. Käytän sitä melkein kaikkiin ruokiin. No en riisipuuroon enkä vispipuuroon jne. Joku viisastelisi kuitenkin.

Vierailija
10/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipstikkaa on helppo kasvattaa itse. Laita kesällä puutarhaan kasvamaan ja kuivaa osa sadosta, niin riittää talveksikin.

Rungot voi paloitella pakkaseen ja lehdet kuivata. On muuten hyvä tuoksu noissa oikeasti tuoreissa kuivatuissa yrteissä. Ihan toinen kuin kaupan vuoden hyllyissä seisoneissa ja auringonvaloa saaneissa !

Zinc

Vierailija
11/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sormetkin haisee nyt lipstikalle, vaikka kaikkea muutakin keräsin. Mahtavat tuoksut näissä !

Zinc

Vierailija
12/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhokkiyrttini!

Vierailija
13/13 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin talon, pihan perältä löytyi keväällä mystinen kasvi joka paljastui lipstikaksi. Mainio yrtti, lähes kaikkiin ruokiin käytän, kastikkeisiin, patoihin, keittoihin, suolaiset leipomukset jne. Kasvattele siemenistä oma jos on vähänkään pihaa, tekee aika ison juuren kasvaessaan.