Kenelläkään stressin aiheuttamaa hiustenlähtöä ollut? Outo kihelmöinti ja polttelu päänahassa liittyy
Itsellä oli hyvin voimakasta stressiä ja ahdistuneisuutta alkukesästä, ja nyt pari viimeisintä kuukautta hiuksia on lähtenyt TODELLA paljon. Ihan siis niin paljon, että menee moninkertaisesti sen niinsanotun runsaankin normilähdön verran kuukaudessa, päänahka paistaa useasta kohtaa. Lähtenyt kuitenkin tasaisesti ympäri päätä, ettei semmoisia kunnon kaljuja länttejä ole syntynyt. Verikokeista ei paljoastunut mitään mikä voisi selittää syytä, ja lääkäri epäili stressiä. Olen kokenut myös kummallisia tuntemuksia, ikäänkuin polttelua ja kutinaa etenkin päänahassa, muuallakin vartalolla ja kasvoilla, mutta sitä saattaa olla toisena päivänä ja toisena taas ei, eikä riipu siitä onko ollut joku stressaava tapahtuma tai vastaavaa. Mitään lääkitystä ei ole, ja olen perusterve, tällä hetkellä ei kummempaa stressiäkään elämässä.
Kokemuksia vastaavasta? Jos tämä johtuu vain stressistä, onko kokemuksia siitä kuinka kauan tämä voi kestää?
Kommentit (12)
Kihelmöinti kuulostaa ihan alopecialta. Se yleensä pahenee stressistä, kannattaa ehkä käydä lääkärissä jos saisit kortisonia päänahkaan. Se auttaa joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Kihelmöinti kuulostaa ihan alopecialta. Se yleensä pahenee stressistä, kannattaa ehkä käydä lääkärissä jos saisit kortisonia päänahkaan. Se auttaa joillakin.
Ai olitkin käynyt jo lääkärissä. Toivottavasti on vain väliaikaista hiustenlähtöä ja päänahka rauhoittuu.
Mulla oli yhdessä vaiheessa yliopisto-opintoja. Opiskelin kahta pääainetta, meni.n yliopistolle klo 8, olin kotona klo 18-20 ja päälle kaikki tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Noh, mulla sama. Mutta en osaa sanoa mikä auttaa. Aloitin syömään Priorinia kuulausi sitten, mutta hiukset vaan harvenee ja päätä kihelmöi. Stressiä on ja paljon, ehkä sen poistaminen helpottaisi. Mutta milläs poistat lapset ja miehen elämästäs? 🙂 Lääkäri sanoi, että jos vaihdevuodet ovat alkamassa niin tämä voi johtua siitäkin. Sepä lohdullista...
Mulle ainakin lääkäri sanoi, että kroppa reagoi helposti puoli vuotta hyvin stressaavan tapahtumankin jälkeen esimerkiksi hiustenlähdöllä. Ilmeisesti ei kuitenkaan kaljuuntumiseen usein johda, mutta en tiedä olisko se jopa parempi kun tämä muutama haituva päänahassa kiinni. :( Mulla oli ainakin kuukautisten kanssa häikkää tuossa kesällä (ilm stressin vuoksi myös) joten liittynee varmaan jotenkin myös hormonitoimintaan. On kyllä ahdistavaa.
Eikös alopeciaan kuuluisi nimenomaan se, että hiuspohjaan ilmestyisi kaljuja kohtia sen tasaisen lähdön sijaan?
ap
Mulla oli tuollaisia oireita silloin, kun altistuin homeelle. Ettei vaan olis sisäilmaongelmia?
Plantur shampoo on hiustenlähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mulla sama. Mutta en osaa sanoa mikä auttaa. Aloitin syömään Priorinia kuulausi sitten, mutta hiukset vaan harvenee ja päätä kihelmöi. Stressiä on ja paljon, ehkä sen poistaminen helpottaisi. Mutta milläs poistat lapset ja miehen elämästäs? 🙂 Lääkäri sanoi, että jos vaihdevuodet ovat alkamassa niin tämä voi johtua siitäkin. Sepä lohdullista...
Mulle ainakin lääkäri sanoi, että kroppa reagoi helposti puoli vuotta hyvin stressaavan tapahtumankin jälkeen esimerkiksi hiustenlähdöllä. Ilmeisesti ei kuitenkaan kaljuuntumiseen usein johda, mutta en tiedä olisko se jopa parempi kun tämä muutama haituva päänahassa kiinni. :( Mulla oli ainakin kuukautisten kanssa häikkää tuossa kesällä (ilm stressin vuoksi myös) joten liittynee varmaan jotenkin myös hormonitoimintaan. On kyllä ahdistavaa.
Eikös alopeciaan kuuluisi nimenomaan se, että hiuspohjaan ilmestyisi kaljuja kohtia sen tasaisen lähdön sijaan?
ap
Yleensä ilmenee läntteinä mutta joskus tukka saattaa lähteä nopeasti joka puolelta. Minulla oli pitkään kutinaa ja lisääntynyttä hiustenlähtöä kauttaaltaan. Ekat varsinaiset läntit löytyivät vasta kun aloin oikein etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Plantur shampoo on hiustenlähtöön.
Myös cutrinilla on hyvä tuotteet sim system4 sarjassa, käytin seerumia ja hoitoainetta rauhoittamaan päänahkaa.
Nyt, kun Priorinit, homeet ja Plantur on käyty lävitse, voit keskittyä olennaiseen. Ehtiköhän kukaan sanoa mitään Biotinista. En jaksa tarkistaa, mutta kuuluu samaan sarjaan.
Katso Telogen effluvium, katso myös chronic telogen effluvium. Katso sen jälkeen trichodynia. Siinä vastaus kysymykseesi.
Nykyään on paljon kysymyksiä hiustenlähdöstä.