70 luvun äitiys
Hei
Oliko 70 luvulla yleistä että vauvoja ei syystä tai toisesta suuremmin rintaruokittu? Tietääkö joku oliko silloin jotain erityistä aaltoa mikä ei suosinut vauvojen rintaruokintaa?
En tiedä oliko näin mutta anoppini itki taannoin rintasyöpädiagnoosin saatuaan että jos olisi jättänyt tupakat polttamatta, jos olisi imettänyt lapset...
Olin vähän hämilläni tilanteessa että mitä ihmettä, eikö hän ole imettänyt vauvojaan. En osannut tilanteessa sanoa oikein mitään.
Nyt vaan katson tota yleteeman dokkaria ajoittuen pitkälti noihin aikoihin ja siitä voi päätellä että lapset ovat kulkeneet missä kulkeneet kun vanhemmat biletti mutta oliko vauvatkin sitten ihan vieroitettuja 🤔
Oon kyl itsekin syntynyt 70-luvulla mutta en ole pohtinut asiaa aiemmin kuin nyt.
Kommentit (12)
Äitiysvapaa oli 3 kk, imetys loppui sitten siihen.
70-luvulla lapset vietiin 2kk vanhoina hoitoon. Muistan itsekin päiväkodissa (ehkä 4-vna) ihmetelleeni seimi-puolta, jossa kymmenet vauvat nukkuivat pienissä sängyissään. Miettikää kuinka pimeetä!
Imetystä ei pidetty niin tärkeänä kuin äidin vapautta irrottautua vauvanhoidosta. Osa äideistä oli moderneja ja jättivät jo parikuisia päiväkotiin tai hoitajalle päästäkseen töihin. Siinä tilanteessa on vaikea ylläpitää imetyst
Mun äiti oli kotirouva. Eli hän vaan halusi olla ”hyvä äiti” ja juottaa pullosta.
1
Vauvoja suositeltiin syöttämään kellon mukaan eli 4 tunnin välein vaikka kuinka olisivat itkeneet. Myöskään tiheän imun kautta ei ymmärretty vaan luultiin maidon loppuvan.
Oliko 70-luvulla pakko laittaa parikuinen päiväkotiin tai oliko se yleisin toimintatapa silloin?
Meillä oli lastenhoitaja kotona. Oltiin ns parempi perhe, oikeesti ihan pimeää touhua mutta rahaa oli.
Kuka alapeukuttaa kommentteja, anoppiko?
Vierailija kirjoitti:
Vauvoja suositeltiin syöttämään kellon mukaan eli 4 tunnin välein vaikka kuinka olisivat itkeneet. Myöskään tiheän imun kautta ei ymmärretty vaan luultiin maidon loppuvan.
Juuri näin. Lisäksi imetys piti lopettaa aikaisin ja siirtyä "oikeaan ruokaan" ja mm. terveelliseen appelsiinimehuun. Minun äitini toimi neuvlan ohjeiden mukaan, eli lopetti imetyksen alkuunsa.
Anoppi kuulemma imetti salaa ja valehteli neuvolassa, että on lopettanut imetyksen mieheni ollessa puolivuotias. Oikeasti imetti yli vuoden ikään. Samoin oli valehdellut, että noudatti 4 t sääntöä, vaikka oikeasti ei siihen pystynyt, kun vauva huusi niin kovaa ja tyyntyi imettäessä.
Sekä mies että minä olemme menneet päiväkotiin n. puolivuotiaina.
Btw. Omat lapseni ovat syntyneet 2000-l alussa. Taysin seinillä oli imetysmyönteisiä julisteita ja "yöpöydän" laatikossa imetyskansio. Silti kätilö valitti ja kauhisteli kun imetin lasta alle 3 t välein. Näin ei siis olisi kätilöiden mukaan saanut tehdä. Heillä oli lista, johon imetysajat piti osastolla merkata ja oli kauhean ongelmallista, kun ajat eivät sopineet taulukkoon.
Jos imettää puoli vuotta tai vaikka kolmekin kuukautta niin onhan se ihan imettämistä oikeasti. Jos joku tokaisee ettei ole lapsiaan imettänyt niin oletan ettei sitten oikeasti ole kuin ekan viikon tai pari. Kai sen verran nyt väkisinkin jokainen äiti.
Ainakin 60-luvulla oli vaihe jolloin neuvolakin neuvoi pulloruokintaan. Sitä pidettiin parempana.