Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija + työssä käyvä mies

Vierailija
03.01.2014 |

Kysyn nyt vähän teidän mielipidettä asiaan. Eli olen itse tällä hetkellä opiskelijana ja mieheni  (avomies, olemme seurustelleet 6v) on töissä. Opiskelen sairaanhoitajaksi, joten minulla on todella paljon työharjoitteluja jolloin on melkein mahdotonta käydä töissä. Käytännössä jos haluaisin tehdä opiskelujen ohella töitä, minun pitäisi olla 40h harjoitteluviikon lisäksi (3-vuorotyö) vielä töissä, mikä tuntuu todella raskaalta. Kesällä ja lomilla olen toki töissä. Ongelma on siis siinä, että onko teistä ihan moraalitonta jos mies maksaa suurimman osan ruuasta ja elämisestä? Mies laittaa minulle myös tilille rahaa, jos pitää käydä kaupassa, mikä tuntuu näin aikuisena jotenkin siltä että eläisin ihan mieheni siivellä :( Opintotuesta maksan puolet vuokrasta ja käytän loput ruokaan ym, itselleni ostan harvoin mitään. Opintolainaa olen myös ottanut. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ok miehellesi niin missä ongelma?

Elämässä on tilanteita jolloin toisen tulot ovat enemmän elämistä varten kuin toisen. Ja itsekin olen sh ja muistan että työharjoitteluiden aikana oli melkein mahdottomuus olla töissä kun jaksot oli 8:n viikkoa. Jollei sattunut käymään niin hyvää mäihää, että harjottelupaikassa tarvittiin työntekijää ja sen sai vielä harjotteluntunneiksi.

Nyt te elätte näin ja kun valmistut niin tilanne muuttuu. Töistä tuskin on pulaa silloinkaan.

Vierailija
2/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat pillullasi.

Näin se homma on toiminut vuosituhannet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:14"]

Kysyn nyt vähän teidän mielipidettä asiaan. Eli olen itse tällä hetkellä opiskelijana ja mieheni  (avomies, olemme seurustelleet 6v) on töissä. Opiskelen sairaanhoitajaksi, joten minulla on todella paljon työharjoitteluja jolloin on melkein mahdotonta käydä töissä. Käytännössä jos haluaisin tehdä opiskelujen ohella töitä, minun pitäisi olla 40h harjoitteluviikon lisäksi (3-vuorotyö) vielä töissä, mikä tuntuu todella raskaalta. Kesällä ja lomilla olen toki töissä. Ongelma on siis siinä, että onko teistä ihan moraalitonta jos mies maksaa suurimman osan ruuasta ja elämisestä? Mies laittaa minulle myös tilille rahaa, jos pitää käydä kaupassa, mikä tuntuu näin aikuisena jotenkin siltä että eläisin ihan mieheni siivellä :( Opintotuesta maksan puolet vuokrasta ja käytän loput ruokaan ym, itselleni ostan harvoin mitään. Opintolainaa olen myös ottanut. 

[/quote]

Unohda puheet siivellä elämisestä. Te olette perhe. Olette elämänkumppaneita. Sinun työsi on opiskella enkä usko, että on kenenkään eduksi jos käyt töissä noin rankan opiskelun ohella.

Olen myös opiskelija, jonka mies käy töissä. Olemme naimisissa ja meillä on lapsia. Käytännössä mies maksaa ihan kaiken, sillä en tee opiskelujen ohella töitä. En myöskään pidä itseäni siipeilijänä enkä pitänyt miestäkään kun aikanaan kävin töissä ja hän opiskeli. Me ollaan yhdessä ja aikomus on elää koko loppuelämä yhdessä. Emme näe itseämme siinä mielessä erillisinä, että toista koskaan pitäisi siipeilijänä ellei sitten vain lusmuile kotona. 

Vierailija
4/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miestä ei haittaa niin missä on ongelma?

Vierailija
5/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta moraalitonta. Tietenkin miehesi, joka saa enemmän, maksaa enemmän. Sä osallistut sen verran kun voit, valmistuttuasi sitten enemmän.

Vierailija
6/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:14"]

[/quote]

Unohda puheet siivellä elämisestä. Te olette perhe. Olette elämänkumppaneita. Sinun työsi on opiskella enkä usko, että on kenenkään eduksi jos käyt töissä noin rankan opiskelun ohella.

Olen myös opiskelija, jonka mies käy töissä. Olemme naimisissa ja meillä on lapsia. Käytännössä mies maksaa ihan kaiken, sillä en tee opiskelujen ohella töitä. En myöskään pidä itseäni siipeilijänä enkä pitänyt miestäkään kun aikanaan kävin töissä ja hän opiskeli. Me ollaan yhdessä ja aikomus on elää koko loppuelämä yhdessä. Emme näe itseämme siinä mielessä erillisinä, että toista koskaan pitäisi siipeilijänä ellei sitten vain lusmuile kotona. 

[/quote]

Jos toisen rahoilla eläminen ei ole siivellä elämistä, niin mikä sitten on? Mitä merkitystä koko sanonnalla "elää siivellä" on, jos mikään ei ole siivellä elämistä.

Eri asia sitten on, miten vääräksi siivellä elämisen kokee.

Vierailija
7/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoin sh opiskelen minäkin, sillä erolla tosin, että käyn töissä opiskelun ohella. Haluan olla itsenäinen rahallisesti, ilman, että tarvitsisi säästellä jostain tai elää avopuolisoni rahoilla. Työharjoittelujen aikana teen satunnaisia vuoroja, muuten aamusta kouluun, töihin ja illalla kotiin. Yöunet jäävät vähäisiksi tenttiin lukemisien, esseiden ym. vuoksi, mutta jaksettava on ja eihän tämä kauan kestä.

Vierailija
8/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:32"]

Meillä samoin sh opiskelen minäkin, sillä erolla tosin, että käyn töissä opiskelun ohella. Haluan olla itsenäinen rahallisesti, ilman, että tarvitsisi säästellä jostain tai elää avopuolisoni rahoilla. Työharjoittelujen aikana teen satunnaisia vuoroja, muuten aamusta kouluun, töihin ja illalla kotiin. Yöunet jäävät vähäisiksi tenttiin lukemisien, esseiden ym. vuoksi, mutta jaksettava on ja eihän tämä kauan kestä.

[/quote]

Hyvä näin, itselläni tätä mahdollisuutta ei ollut. Koulu oli 200km päässä kotipaikkakunnalta ja kouluviikot oli tiiviitä. Ja tähän harjoittelut jotka myös suurinosa oli muualla kuin kotipaikkakunnalla. Koulu oli tiivistetty, monimuotoutettu kolmeen vuoteen joten kesät meni harjoitteluissa. Heinäkuulle jäi muutama viikko vapaata jolloin oli mahdollisuus olla kunnolla töissä.

Mutta töitä sai heti kun paperit oli kourassa.

2

Vierailija
9/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole moraalitonta, sehän on puolisoiden välinen sopimuskysymys johon kellään ulkopuolisolla "moraaleineen" ei ole nokan koputtamista. Eli jos teille sopii, niin siitä vaan.

Ja itse opiskelin myös miehen maksaessa koko elämiseni. Kotiäiteilinkin monta vuotta samalla tavalla ;-) 

Vierailija
10/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, millä nimityksellä tuollaisia tyttöjä kutsutaan?

Vierailija
11/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:40"]

[/quote]Opiskelija.

Vierailija
12/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:40"]

[/quote]Opiskelija.

[/quote]

Ehkä sihteeriopistossa...

Vierailija
13/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös "siivellä elävä" sh-opiskelija :) Erona se, että olemme naimisissa ja meillä on lapsia. Olisi aika kohtuutonta lapsia kohtaan, että olisin 8 h:n harjoittelu/koulupäivän lisäksi vielä töissäkin. Toki kesät olenkin ja lapset saavat lomailla miehen kesäloman ajan. Muut koulujen loma-ajat (pääsiäinen, hiihto- ja syysloma) olen yleensä lasten kanssa kotona. Näin säästämme hoitomaksuissa ja lapset saavat lomaa päivähoidosta.

Ei ole mies valittanut. Ja helpommalla hänkin pääsee, kun minä hoidan yleensä lasten viennit ja haut, ruuanlaitot, suurimman osan kotitöistä. Näin siis siksi, että mies tekee pidempää päivää.

Vuoden päästä sitten valmistunkin ja loppuu siivellä eläminen. Aika lyhyt aika tämä 3,5 vuotta on loppu peleissä kymmenistä vuosista, jotka oletettavasti ja toivottavasti vietämme yhdessä.

Vierailija
14/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämään mahtuu erilaisia kausia. Olette nyt jo olleet pitkään yhdessä ja toivottavasti teillä riittää monia yhteisiä vuosikymmeniä valmistumisesi jälkeenkin. Kyllä kaikki menee ajan kanssa tasan.

Harvalla alalla on yhtä varmaa työllisyyttä kuin sairaanhoitajilla. Voitte siis yhdessä laskea sen varaan, että ainakin sinulla on varmat tulot, vaikka miehesi työtilanne ehkä vaihtelisi vuosien varrella. 

Vierailija
15/15 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan teidän keskinäisestä sopimuksesta kiinni.Minä olen tällä hetkellä työtön, ja mies on töissä, ei lapsia. Maksan työttömyystuella oman osuuteni vuokrasta, ja oman puhelimeni. Siitä jäljelle jäävällä ostan sitten mitä kykenen. Joko omat vaatteet, tai sitten esim ruokaa. Mies maksaa pääosin ruokamenot, mutta olemme merkanneet kuitit ylös excel-taulukkoon. Kuka on maksanut ja mitä ja minkä verran. Kun taas työllistyn, voin maksaa miehelle takaisin "omaa" osuuttani. Olen meidän 6-vuotisen suhteen aikana ollut masennuksen takia työkyvyttömänä ++, jolloin mies maksoi minun osuuden vuokrastakin. Nekin halusin merkittäväksi taulukkoon. Taidan olla tällä hetkellä miehelle velkaa tonnin kieppeillä. Tietty sitten on vielä opintolainakin pankille...