Syökö kukaaan vielä kiisseliä tänä päivänä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Aika usein puuron kanssa, mies laittaa jugurtin sekaan. Meillä on sitä joka toinen viikko.
Ai kiisseliä puuron kanssa? Tarkoitat varmastikin mehukeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein puuron kanssa, mies laittaa jugurtin sekaan. Meillä on sitä joka toinen viikko.
Ai kiisseliä puuron kanssa? Tarkoitat varmastikin mehukeittoa.
Ei mammat ymmärrä kiisselin ja mehukeiton eroa.
Otan suuhun mielelläni ja nielen.
Totta kait syön. En ole miettinyt edes että ei voisi syödä.
Halpaa ja hyvää välipalaa. Keitän lähes viikoittain kattilallisen.
Toki syön kiisseliä. Mustikkakiisseli jonka päälle vaimo on ripotellut jarrua, on mitä mainiointa ruokaa.
Ternimaito on tarkoitettu sille lehmän vasikalle. Eli ois sille yhtä tärkeetä kuin ihmislapsille äitinsä ekat maidot. Mutta ei . Lakkasin tekemästä uunijuustoo, kun tajusin tän. Enkä oo mikään vegaani. Ällötti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitini 74 vuotta tekee. Minä en koskaan. En edes silloin kun mun lapset oli pieniä. Jotenkin menneen ajan jälkiruoka.
Miksi aloittaja edes kysyy? Oletko se sama, joka ihmettelee pöytätietokoneita?
Menneinä aikoina tavallisella kansalla oli harvemmin jälkiruokia. Kiisseliä kyllä syötiin muuten, ja syödään edelleen. Voi sitä maissijauhoilla suurustettua maitokiisseliä nimittää vanukkaaksi, pannacottaksi tai miksi vaan, mutta jokseenkin sitä samaa se on kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ternimaito on tarkoitettu sille lehmän vasikalle. Eli ois sille yhtä tärkeetä kuin ihmislapsille äitinsä ekat maidot. Mutta ei . Lakkasin tekemästä uunijuustoo, kun tajusin tän. Enkä oo mikään vegaani. Ällötti vaan.
Et sitten tiennyt, että maidontuotantoon jalostetut lehmärodut tuottavat niin paljon maitoa, että riittää ihmisillekin. Terniäkin voi tulla yli vasikan tarpeen hyvinkin reilusti, mutta ei aina varsinkaan nuorilla lehmillä.
Kyllä, teen itse usein jälkiruuaksi kiisseliä. Karpalokiisselistä pidän eniten, se on todella hyvää, kun ei tee siitä liian makeaa.
Kauanko kiisseli säilyy hyvänä?
2-3päivää?
En ole syönyt sen jälkeen kun muutin kotoa pois 30 vuotta sitten.
Teen keskellä talvea raparperikiisseliä. Tuo kesän mieleen 😊
Voisin syödä, mutta kun en saa aikaiseksi tehdä kiisseliä itse.
Ruokaa kyllä laitan jonkin verran ja leivon silloin tällöin.
Eikö kiisseliä ole siis vielä keksitty jos ei sitä kukaan vielä tänä päivänä syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tiennyt, että maidontuotantoon jalostetut lehmärodut tuottavat niin paljon maitoa, että riittää ihmisillekin. Terniäkin voi tulla yli vasikan tarpeen hyvinkin reilusti, mutta ei aina varsinkaan nuorilla lehmillä.
Mulla on vaan kaks lehmää nyt. Lapinlehmiä. Ostiin tiineen lehmän, siis. Tällasta luomujuttua eikä mitään sen kummallisempaa tietoo. Sori.