Raha-asioissa apua! Mikä on seuraava askel?
Muutamia vuosia sitten reilu parikymppisenä olin visakierteessä. Visa- ym luottolaskuja monta tonnia, eikä koskaan mitään säästössä. Joku aika sitten aivan yhtäkkiä hoksasin säästämisen ja aloin kituuttamaan. Sen avulla olen tehnyt seuraavat toimenpiteet:
1. Olen kovalla työllä (verta, hikeä ja kyyneliä) sekä kovalla kituuttamisella saanut maksettua visalaskuni kokonaan nolliin. Ylimääräisen luottokortit olen leikannut kahtia ja heittänyt romukoppaan.
2. Olen kovalla työllä säästänyt puskuriksi 10.000 euroa! Tämän lisäksi laitan joka kk 50e lasta varten säästöön ja 50 euroa ns omaan eläkesäästööni.
Tässä vaiheessa minulla loppuu taidot.
3. Tämä "seuraava askel" on auki miten minun tulisi säästää nyt jatkossa, kun yllä mainittu "tila" on saavutettu. Kuussa saan 600 euroa säästöön. Miten se kannattaa jakaa, kun tarpeita on paljon: auto, matkat, työvaatteet, sijoittaminen kiinnostaa,kodin hankinnat yms. Tähän asti en ole pystynyt hankkimaan noista yllä luetelluista oikein mitään, kun olen pakolla rohmunnut ja kituuttanut tuon summan säästöön.
Kiitos avusta ja asiallisista vastauksista!
Kommentit (10)
2 ei kuulostaa kovinkaan osaavalta, kun suosittelee tuossa pelkkiä suoria....
Mitä 3 sitten suosittelee? Riskinsietokyky täytyy toki jokaisen itse miettiä. Itse haen tuottoa ja olen valmis ottamaan myös riskit. Sijoitan vain suoraan osakkeisiin. Viestilläni ajoin takaa lähinnä sitä, että tärkein sijoituspäätös on aloittaa, tuossahan oli vain kolmasosa ap:n säästöistä. Eli loppujen kanssa ap voi tehdä mitä sitten haluaakaan asiaan perehdyttyään. Itse kaikkien on sijoittamiseen perehdyttävä ennemmin tai myöhemmin, minun vinkkini oli aloitusvinkki.
Päätä mikä on se sinun puskurisi vaihteluväli. Siirrä vaikka se alaraja eri tilille tai lyhyen koron rahastoon, poissa näkyvistä on poissa mielestä.
Priorisoi ne ostoksesi. Ostat ensimmäisen ja keräät puskurin takaisin ylärajalle, ostat seuraavan ja keräät puskurin taas täyteen... jne.
Tai jaa se 600 osiin: satanen autosäästöön, satanen matkasäästöön jne.
Kiitos vastauksista! Nostan jos rahoitusalan ihmisiä tai ahkeria säästäjiä vielä linjoilla.
Ongelmasi on aika "keinotekoinen", mutta onnitellaan nyt aluksi hienosta saavutuksesta mistä ole selvästi ylpeä ja tietysti ihan syystäkin. Sitten siihen asialliseen vastaukseen. Jos sijoitettava summa on 600 euroa/kk ja samalla säästät vielä 50 eur/kk omaksi puskuriksi summa on siis vähintään 650 euroa. Jos tartvitset autoa niin ostat sen mutta muuten et. Jos tarvitset työvaatteita ostat ne mutta muuten et. Jos tarvitset jotakin muuta niin hankit mutta muuten et. Jos haluat vain nauttia välillä niin osta vaikka lomamatka. Jos kysymys koski sitä miten tuo 600 euroa pitäisi sijoittaa niin jos harrastus intoa riittää niin summa on sen verran suuri että suorat osakeostot ovat mahdollisia, jos helpommalla haluat ainakin aluksi päästä tee jatkuvat rahastosopimukset osakerahastoihin ja jatkuvana siksi että kuluja ei olisi. Laitat vaikka amerikkaan, japaniin, eurooppaa ja suomeen niin tulee hajautusta :) satanen kaikkiin niin alkaa kuule säästöt kertyä...
ETF:iin tai indekseihin kunnon hajautuksella (markkina ja aika) jos ei ole mielenkiintoa seurata yhtiöitä eikä maksaa tyhjästä (rahastojen hallinnointi).
Mutta jos nyt olet sniiduillut miettimättä muuta kuin sitä miten pääset mahdollisimman pienillä kuluilla niin mieti aivan ensimmäisenä vuoden budjetti kun on kalenterillisestikin hyvä hetki. Paljonko menee tänä vuonna kaikkiin ruokiin, asumiseen, sähköön, vakuutuksiin, veroihin, polttoaineisiin, huoltoihin, remontteihin ja muuhun pakolliseen. Suunnilleen summat ja koska ne pitää maksaa. Laske ne pois käytössä olevista rahoista ja tee etukäteen vaikka kuukausisuunnitelma eli paljonko rahaa tulee ja paljonko sitä menee ja tuloksena paljonko sitä jää.
Sen jälkeen tiedät paljonko vuoden päästä on rahaa jos pystyt elämään suunnitelman mukaan ja jos et laske sijoittavasti mitään etkä mieti inflaatiota. Mieti sen jälkeen paljonko haluat siitä "tuhlata" - siis elää leveämmin, antaa vaalirahaa tai rahoittaa hyväntekeväisyyttä, käydä matkoilla, mitä ikinä.
Sen jälkeen loppujen osalta: millaista riskiä siedät, jos haluat siis riskisijoittaa? Paljonko olet valmis häviämään? 20%? 40%? Miltä tulevat vuodet budjetiltaan näyttävät sikäli kun voit niitä arvioida? Kuinka varakas haluat olla 5 tai 10 vuoden päästä?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:38"]
Kiitos! Nuo vastaukset ovat vaikeita ymmärtää. Eli jos suosittelette noita etf ja osakkeita, niin paljollako tuosta 600 laitetaan mihinkin per kk? Tarvisin vähän yksinkertaisempia ohjeita... Oon niin hölmö... Ap
[/quote]
Pääsääntö on, ettei kannata sijoittaa mihinkään mitä ei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:50"]
Osakkeistakin on aina mahdollista irroittaa rahaa, jos tosi paikka tulee. Kunnon hajautuksella salkusta löytyy aina voitollisiakin osakkeita.
[/quote]
Erikoinen sijoitus strategia. Haluat tiukan paikan tullen myydä nimenomaan voitolliset osakkeet (lypsävän lehmän) ja maksaa luovutusvoitostasi vielä luovutusvoittoveron. Samaan aikaan haluat pitää kiinni osakkeista, jotka ovat kaikkien vuosien jälkeen edelleen tappiolla.
Sen sijaan kannattaisi miettiä minkä osakkeiden uskot jatkossa tuottavan enempi ja pitää ne, eikös niin?
Kiitos! Nuo vastaukset ovat vaikeita ymmärtää. Eli jos suosittelette noita etf ja osakkeita, niin paljollako tuosta 600 laitetaan mihinkin per kk? Tarvisin vähän yksinkertaisempia ohjeita... Oon niin hölmö... Ap
Harva tarvitsee tilillä makaamassa noin suurta puskuria. Meillä puskuritilin alarajana on pidetty 3000 e, meitä on kuitenkin 6 henkinen perhe ja työttömyysjaksojakin ym ylläreitä on koettu tällä purkurilla. Ja selvitty. Osakkeistakin on aina mahdollista irroittaa rahaa, jos tosi paikka tulee. Kunnon hajautuksella salkusta löytyy aina voitollisiakin osakkeita.
Suosittelisin, että sijoitat osan tuosta summasta osakkeisiin, jos tuottoa haluat. Suosittelisin tällä hetkellä tutustumaan esim. Stockmannin, Outotecin ja YIT:n tilanteeseen. Itse sinuna ostaisin esim. 100 YIT:tä, 100 Stockmannia ja 200 Outotecia. Pääsisit alkuun ja mukaan jo ensi kevään osingonjakoon. Todennäköisesti nousua luvassa kevättä kohti. Osingonjaon jälkeen voi tulla taas uusia hyviä ostopaikkoja salkun kasvattamiseen.