En varmaan koskaan sas töitä
Tänä vuonna valmistun maisteriksi alalla, joka ei työllistä. Muutaman vuoden työkokemusta on oman alan töistä ulkomailla. Siellä on tosin ihan yhtä vaikea saada töitä, joten tuskin auttaa vaikka muuttaisi. Tuntuu etten kelpaa minnekään muulle alalle koska olen liian koulutettu ja "erikoistunut" (kulttuuriala). Onko ketään muita samassa tilanteessa? Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät? Kaikenlisäksi olen lapsentekoiässä oleva nainen, tuskin auttaa työmarkkinoilla...
Kommentit (19)
Hienosti tuhlattu yhteiskunnan resursseja järjestämällä tolvanoille huuhaa-tutkintoja joista jo aloittaessa tietää, että töitä ei ole.
Miksi helvetissä olet opiskellut jotain aivan turhaa alaa ja tuhlannut siihen yhteiskunnana resursseja?!
En ehkä tajunnut asiaa silloin toiveikkaana teininä, kun yliopistoon hain.
-ap
Olisiko kannattanut ottaa asioista selvää? Itseäsi saat syyttää, ET KETÄÄN MUUTA.
Niin että nyt onko sitten koko elämä pilalla, täh, 6? Että jos teininä teet virheen, niin ei oo nousua niinkö??
ap
mee taas ulkomaille töihin. suomesta kantsii muutenkin lähteä hyvissä ajoin koska täällä on kohta kaikilla satelliittipaikantimet perseessä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:02"]
Tänä vuonna valmistun maisteriksi alalla, joka ei työllistä. Muutaman vuoden työkokemusta on oman alan töistä ulkomailla. Siellä on tosin ihan yhtä vaikea saada töitä, joten tuskin auttaa vaikka muuttaisi. Tuntuu etten kelpaa minnekään muulle alalle koska olen liian koulutettu ja "erikoistunut" (kulttuuriala). Onko ketään muita samassa tilanteessa? Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät? Kaikenlisäksi olen lapsentekoiässä oleva nainen, tuskin auttaa työmarkkinoilla...
[/quote]
No itse olin tuossa tilanteessa vähän vajaa kymmenen vuotta sitten. Ja hyvä veronmaksaja minusta on tullut.
Pääsin kivan urakehityksen alkuun sattumalta. Hain sinun tilanteessasi ollessani ihan mitä tahansa työtä vuokrafirman kautta (rahatilanne oli sellainen, että piti näin tehdä). Ensimmäiseen saamaani työhön olin selkeästi ylikoulutettu ja -pätevä työkokemukseni puolesta, mutta sain sen, koska pystyin aloittamaan käytännössä heti, eikä minulla ollut ongelmia tarjottujen vuorojen kanssa. Hoidin hommani ilmeisesti sen verran hyvin, että tuon jälkeen minut on vakinaistettu ja ylennetty, eikä tarvetta vaihtaa työnantajaa ole ollut. Nyt minulla on jo sellaista kokemusta ainakin alan sisältä, että olisin varteenotettava hakija vielä vaativampiin tehtäviin alan toisten toimijoiden organisaatiossa.
Joten oma vihjeeni olisi hakea kuitenkin töitä, joihin olet ylikoulutettu, mutta firmoista, joissa on ylenemismahdollisuudet. Esim. isojen yritysten viestintäorganisaatioissa on paljon meitä huhaa-humanisteja, jotka ovat aloittaneet firmassa joissain ihan muissa tehtävissä, assareina tai jopa asiakaspalvelussa. Alan tuntemus ja lojaalius on katsottu eduksi rekryssä, jota ei aina edes uloteta talon ulkopuolelle.
Uudelleenkouluttaudu alalle joka työllistää. Jostain syystä minulta ei heru kamalasti sympatiaa näille pillipiipareille ja muovailuvahaterapeuteille jotka koulutautuvat alalle joka ei pitkälläkään tähtäimellä työllistä. Toki on suhdanneherkkiä aloja, epävarmuutta ja muuttuvia tilanteita. Aina tulevaisuutta ei voi täysin ennustaa enkä tarkoita että alavalinta täytyisi tehdä vain sillä perusteella että varmasti työllistyy. En minäkään ole mikään lähihoitaja mutta jo tyhmänä teininä alaa valitessa yhtenä tärkeimpänä kriteerinä oli tulevaisuuden työllisyystilanne.
Ei sinun elämä pilalla ole ap, mutta nyt ehkä kannattaa uskaltaa tehdä jotain asian eteen. Olisiko mahdoton ajatus että tekisit arkisin kahdeksasta neljään jotain sinua vähemmän kiinnostavaa työtä ja hyödyntäisit kulttuurialanosaamistasi vaikka vapaa-ajalla tai myisit sen avulla itsesi jonkun muun alan työhön.
Koita nyt ensiksi piristyä. Epätoivoista hakijaa ei tahdo kukaan. Jos päätät pysyä omalla alallasi niin kaiva ammattiylpeytesi esiin ja lähde vaikka vähän soitellen sotaan.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:02"]
[/quote]
No itse olin tuossa tilanteessa vähän vajaa kymmenen vuotta sitten. Ja hyvä veronmaksaja minusta on tullut.
Pääsin kivan urakehityksen alkuun sattumalta. Hain sinun tilanteessasi ollessani ihan mitä tahansa työtä vuokrafirman kautta (rahatilanne oli sellainen, että piti näin tehdä). Ensimmäiseen saamaani työhön olin selkeästi ylikoulutettu ja -pätevä työkokemukseni puolesta, mutta sain sen, koska pystyin aloittamaan käytännössä heti, eikä minulla ollut ongelmia tarjottujen vuorojen kanssa. Hoidin hommani ilmeisesti sen verran hyvin, että tuon jälkeen minut on vakinaistettu ja ylennetty, eikä tarvetta vaihtaa työnantajaa ole ollut. Nyt minulla on jo sellaista kokemusta ainakin alan sisältä, että olisin varteenotettava hakija vielä vaativampiin tehtäviin alan toisten toimijoiden organisaatiossa.
Joten oma vihjeeni olisi hakea kuitenkin töitä, joihin olet ylikoulutettu, mutta firmoista, joissa on ylenemismahdollisuudet. Esim. isojen yritysten viestintäorganisaatioissa on paljon meitä huhaa-humanisteja, jotka ovat aloittaneet firmassa joissain ihan muissa tehtävissä, assareina tai jopa asiakaspalvelussa. Alan tuntemus ja lojaalius on katsottu eduksi rekryssä, jota ei aina edes uloteta talon ulkopuolelle.
[/quote]
Kiitos kivasta kommentista. Asenteeni on, että haluaisin töitä kuin töitä, kuitenkin niin että voisin käyttää kykyjäni (organisointikyky, kommunikaatio, kielitaito). Pitää vain kai luottaa, että koska minulla on kuitenkin kykyjä, niin myös töitä löytyy! Ehkä se onni potkaisee, jossain vaiheessa.
ap
6, mieleeni tuli tämmöinen, että mitäs hirveän hyvin työllistävää akateemista alaa itse opiskelit, kun olet täällä AV:llä into piukkana elämänohjeita antamassa kuitenkin ihan tavallisena työpäivänä 14.33 ? Ettet vain kuitenkin olisi joku matkapuhelinteknologiaan erikoistunut AMK-inssi, joka valitsi opon kehotuksesta 10 vuotta sitten varman kasvualan? Tai vallan sen ammattikoulun hitsaajalinjan lukion sijasta telakkakaupungissa valinnut?
- 9, joka on tehnyt duunia tähän aikaan jokaisena arkipäivälle sattuneena uuden vuoden aattona viimeiset kahdeksan vuotta, ja on nyt ansaitulla äitiyslomalla, mutta jonka mies ei opon upeista ohjeista huolimatta mennyt amikseen hitsausta opettelemaan, ja tullee tänäänkin kotiin aikaisintaan 18.00.
Älkää nyt käsittäkö väärin: pointtini ei ole valittaa kuinka oma ala ei työllistä - se jo tiedetään eikä asian päivittely auta.
Pointti on se, että mihinkään paikkaan ei oteta vaikka osaisin ihan varmasti vaikka tiskata astioita tai siivota, vaan että siihenkin nykyään tarvii tutkinnon.
Olisi ihan unelmieni täyttymys, jos saisin työpaikan jossa voin käyttää taitojani (joita on, vaikka olenkin "pillipiirapi").
ap
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:58"]
6, mieleeni tuli tämmöinen, että mitäs hirveän hyvin työllistävää akateemista alaa itse opiskelit, kun olet täällä AV:llä into piukkana elämänohjeita antamassa kuitenkin ihan tavallisena työpäivänä 14.33 ? Ettet vain kuitenkin olisi joku matkapuhelinteknologiaan erikoistunut AMK-inssi, joka valitsi opon kehotuksesta 10 vuotta sitten varman kasvualan? Tai vallan sen ammattikoulun hitsaajalinjan lukion sijasta telakkakaupungissa valinnut?
- 9, joka on tehnyt duunia tähän aikaan jokaisena arkipäivälle sattuneena uuden vuoden aattona viimeiset kahdeksan vuotta, ja on nyt ansaitulla äitiyslomalla, mutta jonka mies ei opon upeista ohjeista huolimatta mennyt amikseen hitsausta opettelemaan, ja tullee tänäänkin kotiin aikaisintaan 18.00.
[/quote]
Nyt on yhden keskustelua sivusta seuranneen rakennusinssin (AMK) pakko kommentoida että tämä osin opon suosituksesta epäakateeminen ja alhaiseen maisterikastin orjiin kuuluva inssi viettää kaiketi ihan ansaittua saldovapaata näin ihan tavallisena työpäivänä. Työtä on saanut tehdä ensimmäisen opiskeluvuoden keväästä lähtien niin paljon kuin jaksaa, urakehitys ei takkua ja meistä kehnommistakin insseistä käydään välillä taistelua. Kiitos lukion opo, kun hienovaraisesti kehotit hylkäämään näyttelijähaaveet ja katselemaan ennakkoluulottomasti muitakin aloja. Kutosesta en tiedä, mutta ei äityisloma ole ainoa syy surffata internetissä.
Onnittelut valmistumisesta.
-Mies 28v-
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:58"]6, mieleeni tuli tämmöinen, että mitäs hirveän hyvin työllistävää akateemista alaa itse opiskelit, kun olet täällä AV:llä into piukkana elämänohjeita antamassa kuitenkin ihan tavallisena työpäivänä 14.33 ? Ettet vain kuitenkin olisi joku matkapuhelinteknologiaan erikoistunut AMK-inssi, joka valitsi opon kehotuksesta 10 vuotta sitten varman kasvualan? Tai vallan sen ammattikoulun hitsaajalinjan lukion sijasta telakkakaupungissa valinnut?
[/quote]
Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa englantia, jota tarvitaan alalla kuin alalla.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:58"]6, mieleeni tuli tämmöinen, että mitäs hirveän hyvin työllistävää akateemista alaa itse opiskelit, kun olet täällä AV:llä into piukkana elämänohjeita antamassa kuitenkin ihan tavallisena työpäivänä 14.33 ? Ettet vain kuitenkin olisi joku matkapuhelinteknologiaan erikoistunut AMK-inssi, joka valitsi opon kehotuksesta 10 vuotta sitten varman kasvualan? Tai vallan sen ammattikoulun hitsaajalinjan lukion sijasta telakkakaupungissa valinnut?
[/quote]
Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa englantia, jota tarvitaan alalla kuin alalla.
[/quote]
Ai että pelkällä enkulla meinaat saada töitä? Haha!
Moi ap. Minullakin on hankala kultturialan koulutus, aloin opiskelemaan sitä 80-luvun nousuvuosina, joten en voinut tietää valmistuvani lamaan. En saanut kuin pätkätöitä ja sitten olin lapsien kanssa kotona ja lopulta työttömänä ja aina jotain pientä pätkää välissä. Näinkin oudolla työhistorialla sain vajaa vuosi sitten töitä, joten älä vaivu epätoivoon !
En ole siis nyt omalla alallani, mutta työssä jossa tarvitaan akateeminen koulutus kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:14"]
[/quote]
[/quote]
Ai että pelkällä enkulla meinaat saada töitä? Haha!
[/quote]
Mikään muu yksittäinen aine kuin jokin kieli ei avaa yhtä lukuisia ovia työelämään. Kaikki sen tietää.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:21"]
Moi ap. Minullakin on hankala kultturialan koulutus, aloin opiskelemaan sitä 80-luvun nousuvuosina, joten en voinut tietää valmistuvani lamaan. En saanut kuin pätkätöitä ja sitten olin lapsien kanssa kotona ja lopulta työttömänä ja aina jotain pientä pätkää välissä. Näinkin oudolla työhistorialla sain vajaa vuosi sitten töitä, joten älä vaivu epätoivoon !
En ole siis nyt omalla alallani, mutta työssä jossa tarvitaan akateeminen koulutus kuitenkin.
[/quote]
Kiva kuulla ja onnittelut töistä. Jotenkin median kautta saa aina sellaisen kamalan kuvan että jos ei ennen lasten hankkimista ole uraa, siitä on turha haaveillakaan...
ap
*saa.
Sori.
ap