Jos on joskus sairastanut ibfluenssan, onko rokote
Kommentit (9)
Sairastamalla saatu immuniteettia on vahvempi suoja kuin rokottamalla saatu.
Itse sairastin sen kerran kun olin nuori ja terve.
Silti otan rokotteen joka vuosi nyt kun olen sairas ja vanha.
Kova tauti oli terveenäkin.
Influenssavirukset muuttuvat vuosittain ja lisäksi vuosittain vaihtelee se, mitä virustyyppiä milloinkin on liikkeellä. Influenssarokote joko kannattaa tai ei kannata, riippuu ihan siitä, miten hyvin on osattu ennakoida ne virustyypit, jotka juuri tänä vuonna kiertävät.
EI.
Influenssavirus muuttuu vuosittain, joten mitään immuniteettia siihen ei varsinaisesti tule.
Vierailija kirjoitti:
Influenssavirukset muuttuvat vuosittain ja lisäksi vuosittain vaihtelee se, mitä virustyyppiä milloinkin on liikkeellä. Influenssarokote joko kannattaa tai ei kannata, riippuu ihan siitä, miten hyvin on osattu ennakoida ne virustyypit, jotka juuri tänä vuonna kiertävät.
Juuri näin. Rokotteessa on noin 4 virusta ja influenssia on 80-100. Siinä on jonkun prosentin todennäköisyys että saa rokotteesta suojan. Olen sairastanut 2 influenssaa elämäni aikana. En ole koskaan ottanut influenssarokotetta.
Kestääkö se sairastamalla saatu immuniteettia forever, koko eliniän?
Vierailija kirjoitti:
On
Ei takuulla ole. Miksi valehtelet, kun et tiedä asiasta pölyhiukkasen vertaa.
Joku saattaa jopa uskoa tuollaista ja toimiin väärin.
Kaheli olet, kun kommentoit valehtelelmalla.
Iäkkäiden ja riskiryhmiin kuuluvien kannattaa rokote ottaa.
Influenssan jälkitauteihin kuten keuhkokuumeeseen kuolee vanhempia ihmisiä paljon.
Itse olen saanut rokotteen työnantajan maksamana, koska toimin työssä, jossa tartuntavaara on suuri.
Olen ottanut rokotteen jo vuosiakausia.
Rokote ei tietenkään suojaa joltain nuhakuumeelta tms. Se suojaa vain sitä virusta, joka on maailmanlaajuisesti katsottu olevan kunkin influenssakauden suurin leviäjä, tarttuja ja vakava tauti,
Influenssa