Kirjoitatko täällä kirjakieltä vai puhekieltä?
Olen huomannut, että kirjoitan täällä melkein aina kirjakieltä. Joskus harvoin kirjoitan puhekieltä, kuten "mä oon aatellut, että toi...". Tavallaan tuo kirjakieli on tullut alkujaan täällä automaattisesti, mutta nyt olen alkanut tiedostamaan "valintani". Jotenkin kirjakieli tekee tekstin sisällönkin uskottavammaksi ja esim. väittelyissä kannattaa käyttää kaikki keinot näyttääkseen erittäin fiksulta. ;) Jos kirjoitan esim. tekstiviestejä, niin käytän puhekieltä. Miten te kirjoitatte täällä ja onko siihen jokin perustelu?
Kommentit (12)
Jotain siitä väliltä. Lähempänä kirjakieltä tekstini kuitenkin on, mutta ei täysin kirjakieltä. En esim. jaksa pistää kaikkia pilkkuja paikoilleen jne.
Vähän OT: Mua ärsyttää, kun jotkut perustelevat karmeita kielivirheitä sillä, että "täällä kirjoitetaan puhekielellä". (Sitten kirjoitetaan esim. "auto talli", "teiniikä" tai jotain niin käsittämättömiä lauseita ettei niistä edes tiedä mitä tarkoitetaan.)
Riippuu sisällöstä. Jos keskustellaan politiikasta, taloudesta, plaaplaa niin kirjakieltä. Jos on kyseessä tunteita käsittelevä aihe, niin puhekielisempää tekstiä käytän. Harvoin jaksan kuitenkaan kiinnittää kielenhuollollisiin asioihin huomiota kummassakaan "kielessä". Pääasia, että saan sanotuksi.
Kirjakieltä minäkin. Joskus tulee vahingossa poikkeamia ja silloin onkin kielipoliisit heti nokkimassa..
Sekä että. Molempia tulee tänne kirjoteltua. Usein kirjotan niin nopeasti, etten hirveämmin tarkista onko kaikki yhdyssanat oikein tai pilkut kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:30"]
Kirjakieltä minäkin. Joskus tulee vahingossa poikkeamia ja silloin onkin kielipoliisit heti nokkimassa..
[/quote]
En ole kyllä huomannut, että kovin pienestä nokittaisiin. Sitten taas tosiaan joku "teiniikä" tai "auto talli" tai "parempi, kuin" ei ole puhekieltä. Ehkä ainut mulle mieleen tuleva puhekielinen ilmaus josta nillitetään on "alkaa tekemään".
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:30"]
[/quote]
En ole kyllä huomannut, että kovin pienestä nokittaisiin. Sitten taas tosiaan joku "teiniikä" tai "auto talli" tai "parempi, kuin" ei ole puhekieltä. Ehkä ainut mulle mieleen tuleva puhekielinen ilmaus josta nillitetään on "alkaa tekemään".
[/quote]
No tuo "Alkaa tekemään" on aika hyvä esimerkki omista kielipoliisin ratsaamista.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:34"]
Sekä että. Molempia tulee tänne kirjoteltua. Usein kirjotan niin nopeasti, etten hirveämmin tarkista onko kaikki yhdyssanat oikein tai pilkut kohdillaan.
[/quote]
Mutta esim. nuo yhdyssanavirheet eivät ole puhekieltä, ne ovat ihan vaan virheitä. Pilkuista en usko kenenkään täällä olevan hirveän kiinnostunut. Mua ei ainakaan pilkkujen puuttuminen häiritse. Pilkkujen viljeleminen ihan ihmeellisiin paikkoihin sen sijaan häiritsee, koska se haittaa luettavuutta.
Jos vain voisin, löisin lapiolla kaikkia jotka kirjoittavat murteella netissä. Murteessa on kyse ääntämisestä, eikä varsinaisesti kirjoitetusta kielestä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:02"]
Pääasiassa kirjakieltä, mutta heittelen väliin puhekielisiä kommentteja, lauseita tai yksittäisiä sanoja. Jotta en vaikuttaisi aivan kalkkikselta.
[/quote]
Sama.
Tai siis niin mäkin.
"lähempänä kirjakieltä" antaa yleensä paremman vaikutelman lukijoille siitä, mitä yrität sanoa.
Tottahan minä savvoo kirjootan just enkä melekein kiel'opin mukkaan niinku ookkeet immeiset tekköö.
Pääasiassa kirjakieltä, mutta heittelen väliin puhekielisiä kommentteja, lauseita tai yksittäisiä sanoja. Jotta en vaikuttaisi aivan kalkkikselta.