Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paljon perheitä, joissa ei tehdä itse ruokia lainkaan?

Vierailija
09.10.2020 |

Onkohan kotiruokien teko unohtumassa alle 30-vuotiailta? Kiinnostaa tietää, koska moni oppilas ei syö koulussa lainkaan kouluruokaa, kun se on muuta kuin eineslihapullaa. Jos ne ei osaa syödä muuta kuin eineksiä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruokiako teillä muka tarjotaan?

Vierailija
2/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystäväpariskunta, joka syö kaikki ateriansa ravintoloissa. Heillä ei tosin ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on just sitä eineslihapullaa. Paitsi vähän vielä halvemmista aineista.

On perheitä, joissa ei laiteta ruokaa, mutta nämä ei ät yleensä ole alle kolmekympppisten perheitä, vaan yli nelikymppisten, kun alkaa olla riittävästi tuloja palvelujen ostamiseen. Ja tietty eläkeläisikäluokissa monet ovat kyllästyneet ruoanlaittoon Ja haluavat välttää sitä ja vanhusikåluokissa Ei enää edes pystytä vaan on pakko käyttää ruokapalveluja.

Vierailija
4/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5. Ensinnäkin koululaisten vanhemmista aniharva on alle 30, ehkä ekaluokkalaisten vanhemmista osa. Esikoinen saadaan nykyään tuolloin 30-vuotiaana, ja hän menee kouluun kun vanhemmat ovat n. 35.

Toisekseen, jo 90-luvulla jätettiin kouluruoka syömättä.

Vierailija
5/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi varmaan aika pienen osan koululaisista vanhempi on alle kolmekymppinen.

Ja ainakin itse melkein inhosin koulussa erilaisia jauhoseoksilla jatkettua teollisen makuista mössöruokaa, kun kotona syötiin hyvistä raaka-aineista valmistettua ruokaa.

Toki sitäkin kouluruokaa söin, ja olen kyllä myös iloinen Suomen kouluruokajärjestelmästä.

Vierailija
6/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden pariskunnan joka tilaa ateriapalveluista kaikki ruokansa ja töissä syövät ruokalassa. Lääkäri-nainen ja röntgenhoitaja-mies. Aamiaisen kyllä tekevät itse.

Vierailija
7/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että koulussa ei syödä, johtuu osittain myös siitä että ruokailutilanne ei ole viihtyisä. Meillä oli yläasteella niin ahdas ruokala, että saattoi joutua tarjottimen kanssa seisomaan ja ihmettelemään minne voisi istua, sitten joutui istumaan tuntemattomien pöytään. Minusta se oli ahdistavaa. Lakkasin syömästä koulussa.

Vierailija
8/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on just sitä eineslihapullaa. Paitsi vähän vielä halvemmista aineista.

On perheitä, joissa ei laiteta ruokaa, mutta nämä ei ät yleensä ole alle kolmekympppisten perheitä, vaan yli nelikymppisten, kun alkaa olla riittävästi tuloja palvelujen ostamiseen. Ja tietty eläkeläisikäluokissa monet ovat kyllästyneet ruoanlaittoon Ja haluavat välttää sitä ja vanhusikåluokissa Ei enää edes pystytä vaan on pakko käyttää ruokapalveluja.

Me ollaan viiskymppisiä ja kokataan käytännössä aina itse, vaikka varaa olisi syödä ulkonakin. Lapsia ei ole. Ainoa eines on maksalaatikko pari-kolme kertaa vuodessa. Ollaankohan me ihan kummajaisia?

Vierailija
9/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2/5. Ensinnäkin koululaisten vanhemmista aniharva on alle 30, ehkä ekaluokkalaisten vanhemmista osa. Esikoinen saadaan nykyään tuolloin 30-vuotiaana, ja hän menee kouluun kun vanhemmat ovat n. 35.

Toisekseen, jo 90-luvulla jätettiin kouluruoka syömättä.

Ehkä nykyään. Mulla oli 2 kouluikäistä alle 30v:nä. Silloin se oli normaalia. Kuopuksen sain 41v:nä ja silloin vanhoja vanhempia oli enemmänkin

Vierailija
10/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni hoiti teininä pikkulikkaa joka ei koskaan saanut kotona muuta kuin leipää, onneksi oli tarhassa päivät. Joskus sitten tuotiin meille syömään kun toinen oli selkeästi nälkäinen. Kuitenkin kyseessä varakas juristiperhe.

Kerran leivoimme hänen kanssaan (hänelle 1. kerta) pullia ja toinen vei onnellisena pussillisen kotiin. Prkl äiti oli syönyt ne kaikki itse! 

Vierailija
11/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka ei ole mitään muuta kuin einestä, täynnä lisäaineita ja säilöntäaineita.

Vierailija
12/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä on 29,6 joten koululaisten vanhemmissa tuskin on alle kolmekymppisiä.

t. koululaisen vanhempi, 46 vee, joka kokkaa aivan kaiken itse, kasvattaa jopa perunat

Vierailija
13/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan viiskymppisiä ja kokataan käytännössä aina itse, vaikka varaa olisi syödä ulkonakin. Lapsia ei ole. Ainoa eines on maksalaatikko pari-kolme kertaa vuodessa. Ollaankohan me ihan kummajaisia?

Meillä on aina tehty ruuat itse. En viitsi maksaa ravintolassa mansikoita ruuasta jonka teemme itse vähintään yhtä hyvin. Lapsemme ovat opetettu arvostamaan laadukasta itsetehtyä ruokaa ja nyt lapsenlapset seuraavat perässä. Syömme yhdessä vähintään kerran kuukaudessa koko porukalla. 

Muistan kun lapsemme olivat 15-20 ja asuivat vielä kotona heidän kotibileensä olivat ruuanlaittoa ja kakkujen leipomista ryyppäämisen sijaan. Uskon että ainakin muutamaan ystäväänkin tarttui sama "ideologia", sen verran gurmandeja ovat koko sakki (vielä näin 24v jälkeenkin yhdessä). 

Eineksinä korkeintaan Oetkerin pizzat tai leivitetyt kalaleikkeet fish&shipsiin ehkä kerran kuukaudessa 

Vierailija
14/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että on paljon sellaisia perheitä.

Vierailija
15/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike ja perunat rai pasta, salaattiainekset, leipä, maito tai vesi. Moni syö tuosta annoksesta ehkä ruokalusikan jauhelihakastiketta. On nähty kouluruokailussa.

Vierailija
16/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastike ja perunat rai pasta, salaattiainekset, leipä, maito tai vesi. Moni syö tuosta annoksesta ehkä ruokalusikan jauhelihakastiketta. On nähty kouluruokailussa.

Ja tämä kertoo kaiken kouluruoan tasosta.

Vierailija
17/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin se oli munkin lapsuudessa 80-luvulla. Luokassani oli ala-asteella muutama, joka söi vain pienen nokareen ruokaa koko koulupäivänä. Ei tämä ole mitään uutta. Mun naapuri, 40-luvun lopussa syntynyt, on monesti muistellut, että hänellä oli eväät koulussa, kun hän ei saattanut syödä koulun puuroja ja juoda maitoa. Hänellä on laktoosi-intoleranssi, jota ei tietenkään tuohon aikaan tunnettu. Maitoon keitettyjen puurojen syöminen ja maidon juominen oksettivat häntä.

Vierailija
18/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin kuin joka paikassa kouluruoka ja sen taso olisi samanlainen. Mun lasten koulun ruoka on voittanut useita laatupalkintoja ja lapset kilvan hehkuttavat, miten hyvää ruokaa siellä on.

Vierailija
19/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin kuin joka paikassa kouluruoka ja sen taso olisi samanlainen. Mun lasten koulun ruoka on voittanut useita laatupalkintoja ja lapset kilvan hehkuttavat, miten hyvää ruokaa siellä on.

Älä valehtele!

Vierailija
20/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini teki aina itse kotiruokaa ja silti kouluruoka ei minulle maistunut. Söin koulussa käytännössä vain kun ruokana oli pyttipannua tai kalapuikkoja. Muina päivinä söin pelkkää näkkileipää ja lämmintä ruokaa otin lautaselle hyvin vähän (koska ala-asteella ruokaa oli pakko aina ottaa).