Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työelämässä on paljon itse aiheutettua turhaa kiirettä

Vierailija
09.10.2020 |

Esimerkkinä meidän suunnittelu- ja konsulttiala. Joku toinen saa tarjouspyyntöön asiat yhdelle sivulle ja se on täysin lain mukainen kun on oikein tehty. Nyt tuli uudelta toimijalta, monisivuinen. Siinä on iso kasa ehtoja, joista osa on lainvastaisia tai noudattaa vanhentunutta lainasäädäntöä. Kaksi sivua olisi voinut korvata laittamalla: Noudatetaan voimassa olevia lakeja ja asetuksia.

Omalla työpaikallani olen tehostanut valtavasti pikkuasioita, joita tehdään ihan turhaan, laittamalla vain sähköiseen muotoon asioita, tekemällä valmiita pohjia, joihin vain muutetaan tietoja. Ja kas- meillä on tulos noussut yli 100 %, väkeä ei ole tarvittu lisää ja ylitöitä en tee nykyään juuri ollenkaan. Tosin, tästä tehostamisvimmasta olen parilla aiemmalla työpaikalla, joista toinen oli harjoittelu ja toinen määräaikainen, saanut vakkarit suuttumaan, kun heiltä loppuu työt. Nykyisessä kukaan ei tee samaa työtä eikä kukaan suutu.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tarkoitus ei ole saada jotain valmiiksi, vaan saada päivän aikana itselleen tekemistä. Jos joku muu saa myös tekemistä, niin sehän on kaikkien etu! Työllä on tarkoitus.

Kaikenmaailman tehostajat voivat painua puolestani kotiinsa.

Vierailija
2/3 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn tarkoitus ei ole saada jotain valmiiksi, vaan saada päivän aikana itselleen tekemistä. Jos joku muu saa myös tekemistä, niin sehän on kaikkien etu! Työllä on tarkoitus.

Kaikenmaailman tehostajat voivat painua puolestani kotiinsa.[/quote

Kuulostat julkishallinnon suojatyötekijältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajana olen ollut monessa paikassa. Näkemykseni on, että työntekijät itse eivät halua tehostaa yhtään mitään, ellei tehokkaampi tekeminen näy jotenkin heidän palkassaan ja bonareissaan.

Ja miksi on näin? Siksi, että johtajat odottaa kaikkien olevan superahkeria ja pistävät heti lisää tehtäviä niskaan jos näyttää että suoriudut liian nopeasti tehtävistäsi. Siksi kaikki esittää koko ajan olevansa ylityöllistettyjä ja tavattoman ahkeria.

Olisi hienoa, jos joskus työelämässämpäästäisii siihen, että tavoite on tärkein eikä se miten siihen päästään. Eli jos halutaan x määrä jotain ja työntekijä onnistuu tekemään sen 1/2 nopeammin kuin odotettiin, niin ei heti ajateltaisi että hei, tuplataan tavoite!

Toisaalta taas jos kaikki jatkuvasti on olevinaan ylikiireisiä, niin johdolta jää helposti huomaamatta milloin joku työntekijä oikeasti ylikuormittuu taakkansa alle ja töitä olisi syytä jakaa toisin. Etenkin asiantuntijatehtävissä ns näkymätöntä työtä voi olla todella runsaasti, ja koska sama johtaja voi johtaa useita eri työtä tekeviä asiantuntijoita, niin on mahdotonta hahmottaa kuka oikeasti raataa ja kuka ei.

Nim. Voisinpa tehdä jotain ja vaikuttaa vielä korkeammalla :)