Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

19-v tytär aikoo lähteä vuodeksi ulkomaille

Vierailija
30.12.2013 |

Kohdemaa on siis Australia... Yritän olla ymmärtäväinen, mutta mielestäni se on todella huono idea. Pitää tällä hetkellä lukion jälkeistä välivuotta ja pistää rahaa säästöön (oli tosin töissä jo aikasemminkin joista säästöjä myös) ja tuohon reissuun menee kaikki säästöt ja lisäksi joutuu pitämään vielä toisen välivuoden. On puhunut reissusta jo aikasemminkin, mutta villiintyi nyt todella kun kävi joulun alla parin viikon reissulla moikkaamassa samanlaista reissua tekevää ystäväänsä siellä... Miten saisin tajuamaan, että matkustelut kannattaa hoitaa vasta opiskelujen jälkeen, tai sitten viettäisi esim. 2kk ensi kesänä jos on pakko päästä pidemmäksi aikaa :(

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä idea. Jos on jo pitänyt välivuoden lukion jälkeen niin ei kuitenkaan saa enää lisäpisteitä seuraavaan hakuun. Opiskeluaikana voi tulla poikaystäviä tms asioita jotka sitouttavat Suomeen. Nyt on siis oikea aika lähteä!

Vierailija
2/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä ap et pysty hänen lähtöään estämään, kun on täysi-ikäinen ihminen joka omilla säästöillään on lähtemässä.

Todella hieno seikkailuhan tuollainen on, ja nimenomaan nuorena paras aika siihen. Esim. opiskeluaikana monet pariutuu eikä sitten enää niin vaan lähdetä maailmalle. Ja nykyään niillä välivuosilla ei ole mitään väliä. Itse pidin 4 välivuotta ennen yliopistoon menoa kun asuin ulkomaalaisen miehen kanssa ulkomailla, ja oikein hyvin ne opinnot sujui sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoidea. Tuon ikäisellä ei ole kiire opiskelemaan vielä yhtään mihinkään! Tytär ehtii kyllä hankkimaan koulutuksen ja ammatinkin, jos on oikeasti mahdollisus ja talous antaa myöten, niin minä ainakin kannustaisin!

Vierailija
4/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja oletan että lapsesi lähtee matkaan sillä viisumilla, jolla saa tehdä töitäkin. Jos hyvä säkä käy, hän saa lisäksi työkokemusta eikä kaikki säästöt mene.

T. 2

Vierailija
5/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä löytää poikaystävän sieltä, joka tuodaan suomeen tai jäädään sinne...joka tapauksessa nai kuin kani siellä.

Vierailija
6/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Elämä eletään nuorena. Jos on omat säästöt ja täysi-ikäinen, pölinät pois. Se on hänen elämänsä. Jos vaikka löytää elämän uomansa sieltä? Jää sinne opiskelemaan ja on onnellinen? Opiskella ehtii aina, mutta aina ei ole 19. Jos olisin hän lähtisin heti. Itse tyhmänä en lähtenyt, kun oli mahis. Ottaa päähän vieläkin.

Vierailija
7/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nykyään saa vastaavaa etua kuin sinun nuoruudessasi kun telkesitte sen oven perässänne. Ehkä tyttö löytää elämälleen hyvän päämäärän. 

Vierailija
8/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nykyään saa vastaavaa etua opiskelusta kuin sinun nuoruudessasi kun telkesitte sen oven perässänne. Ehkä tyttö löytää elämälleen hyvän päämäärän. 

Vierailija
9/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua järkyttää tuossa myös se, että on asunut tähän asti kotona, ja meinaa muuttaa vieraaseen maahan ilman kokemusta yksinasumisesta. En tiedä osaako vaihtaa edes lamppua... Jos siellä jotain käy niin ei minä ja mieheni olla yhtään auttamassa :/

Vierailija
10/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:29"]

Minua järkyttää tuossa myös se, että on asunut tähän asti kotona, ja meinaa muuttaa vieraaseen maahan ilman kokemusta yksinasumisesta. En tiedä osaako vaihtaa edes lamppua... Jos siellä jotain käy niin ei minä ja mieheni olla yhtään auttamassa :/

[/quote]

Kouluta  kodissa tarvittavia asioita ja ensiaputaitoja.... ja pelottele australian hämähäkeistä :D 

Vierailija
11/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestä idea on hyvä ja olisin auttamassa tyttöä kaikin voimin matkaan! Jos joku lapsistani ehdottaisi samaa, niin matkaan vaan, tuskin tarvitsee maitojunalla tulla kotiin. Huonona puolena on tietenkin se, että hän saattaa jäädä sinne elämään vuoden jälkeenkin, mutta enemmän sieltä luulisi tulevan hyviä puolia. Olen itse asunut aikuisena 2 x 2 vuotta ulkomailla kahdessa eri maassa ja en löydä niistä reissuista mitään miinuspuolia. :)

Vierailija
12/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on muuttanut pois kotoa ja kertaheitolla kauas. Hyvin on pärjännyt. Ehkä jopa parempi niin, itsenäistyy kerralla. Eikä tuo pyykkiä sun kotiin. :) Ja toisaalta tuolla harvoin asutaan yksin. Kämppiksiä siis varmasti on, joilta saa apua. 

Vierailija
13/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:15"]Niin, ehkä löytää poikaystävän sieltä, joka tuodaan suomeen tai jäädään sinne...joka tapauksessa nai kuin kani siellä.

[/quote]

Eiköhän aussipojille riitä ihan paikallisten neitosten seura. Sinulla taitaa olla hieman vääristynyt käsitys suomalaisnaisten viehättävyydestä.

Vierailija
14/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa millainen lapsesi on, omani joka lähti 20v on fiksu ja vastuuntuntoinen, tuli vuoden päästä aika paljon kasvaneena, jatkoi opiskelujaan. Rahaa oli lähtiessään jonkun verran säästössä, ei paljon koska tosiaan opiskeli ja ehti tehdä töitä vain kesän, välillä oli aika rankkaa löytää töitä  ja sitruunanpoiminta ei ilmeisesti ole ihan hauskinta hommaa. 

Onneksi tytöllä oli ystävä mukana, toivottavasti sinunkin tytölläsi.

No eihän minunkaan lapseni matkailu tuohon loppunut, mutta kun nyt on nähnyt  5 maanosaa ja suorittanut kaksi korkeakoulututkintoa on nyt lähes 30v valmis asettumaan suomalaisen miehen kanssa kotikaupunkiimme ja minä voin ehkä vähentää verenpainelääkitystä ja ehkä lapsenlapsetkin syntyvät Suomeen eikä etelänapamantereelle tai sitten ei, mutta mikä minä olen aikuista ihmistä kieltämään, ainoa mitä voi tehdä on toivoa parasta ja kertoa että kukkaro ja  ovi on aina auki tulijalle.

Vierailija
15/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Vaihto-oppilaita on Suomesta lähtenyt nuorempinakin toiselle puolelle maapalloa. Jos tytöllä on yhtään maalaisjärkeä ja hän ei ole ihan vietävissä, niin nyt on hyvä aika katkaista napanuora ja antaa suostumuksensa reissuun. Älä riitauta tilannetta, siitä ei ole mahdollista lähtöä ajatellen ainakaan hyötyä, päinvastoin jos tyttäresi lähtee ovet paukkuen, on kaikilla ikävä olla.

Vierailija
16/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan Gap year, erittäin tavallista esim. Isossa-Britanniassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa lähteä kokemaan maailmaa. Britit Australiaan jne. ja aussit Eurooppaan... Ehdottomasti kannatan! Itsekin kävin, tosin vain 4kk :(

Vierailija
17/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä idea! Elämää pitää elää kun on nuori.

Vierailija
18/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten ette ole opettaneet lapsellenne peruasioita? Kaikkiko on pitänyt tehdä hänen puolestaan?

Vierailija
19/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lähtemään. Itse lähdin lukion jälkeen 19 vuotiaana juurikin tammikuussa vuodeksi ulkomaille au pairiksi, eli tuli kaksi välivuotta. Hetkeäkään en ole katunut, sillä tuolla reissulla opin paljon itsenäisyyttä, sain kielitaitoa vaikkakin välillä koti-ikävöinkin. Sen sijaan kadun, että en opiskeluaikana lähtenyt uudestaan, kun en raaskinut jättää poikaystävääni puoleksi vuodeksi. (Olisi kyllä kannattanut, sillä poikaystävästä tuli entinen joka tapauksessa.) Kotiin palattuani ehdin opiskelemaan ihan kylliks, ehdin perustamaan perheeni ja töitäkin on jo ehditty tehdä. Yhden ulkomailla vietetyn vuoden aika ei varmasti mene hukkaan..

Vierailija
20/28 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette saa minua oikein vakuutettua. Jos tätä vauhtia jatkaa niin, säästössä tytöllä ensi kesänä 10 000 euroa. Minusta tuo on vaan kertakaikkiaan rahantuhlausta vaikka tekisikin töitä.