Erotin lapseni bestiksestään. Teinkö oikein?
Molemmat ovat sosiaalisesti lahjattomimpia lapsia mitä tiedän. Omani kiukuttelee ja huutaa. Yrittää päästä sillä niskan päälle. Bestis rikkoo tavaroita, tukistelee ja haukkuu pukeutumista. On ylimielinen aikuisia kohtaan ja puhuu kenelle tahansa ylimielisesti. Riidan voi helposti laittaa puoliksi, mutta jotenkin tuo bestiksen vallankäyttö häiritsee minua syvästi. Tuntuu, että tyttö ei kunnioita edes minua.
Kommentit (18)
Teit oikein. Toisen mielenhäiriöisen lapsen seura ei voi olla omalle lapsellesi hyväksi.
Olisin todennäköisesti tehnyt samoin. Voivat vain ruokkia toinen toistensa levottomuutta. Ehkä voisivat nähdä kuitenkin, mutta vain harvoin?
Minä kielsin tokaluokkalaista menemästä yhdelle tytölle eikä ko. tyttö pääse meillekään. Koulussa ollut jo 1,5 vuotta kaikenlaista pikku kinaa + aiemmin harrastuksessa. Nyt joulun alla kyllästyin ja pyysin opettajaa tekemään koulussa tapahtuvalle kinalle ja kävivätkin jo kerran juttelemassa kuraattorin kanssa. Menevät vielä uudelleenkin. Hyvä tietysti molemmille, että näkevät miten asioita voi ratkoa, mutta liekö apua.
Lasten kavereiden pitää ensisijaisesti kunnioittaa sinua? Jos oma lapsesi kiusaa kaveriaan niin teet todennäköisesti kaverille palveluksen pitämällä muksusi erossa hänestä.
Teit aivan oikein. Lapsellesi on nyt tärkeää tutustua myös muihin samanikäisiin ja huomata, etteivät kaikki ole noin ilkeitä.
Kaikkien kemiat ei vaan synkkaa. Ja on ihmisiä, jotka ei hae toisista ihmisistä aitoa ystävyyttä vaan vain keinon käyttää valtaa ja kostaa omaa pahaa mieltään.
Teit lapsellesi hyvän teon. Opetit hänelle käytännössä, että toisen mielivaltaa ei tule sietää "ystävyyden" nimissä ja sellaisista ihmisistä, joiden toimista tulee vaan paha mieli, voi ja pitää irrottautua.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:37"]
Lasten kavereiden pitää ensisijaisesti kunnioittaa sinua? Jos oma lapsesi kiusaa kaveriaan niin teet todennäköisesti kaverille palveluksen pitämällä muksusi erossa hänestä.
[/quote]
Ööööh...? En ole ap, mutta totta hitossa lapsen täytyy kunnioittaa aikuista, oli se sitten kuka tahansa. Peruskäytöstapoja, katos.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:37"]
[/quote]
Voipi olla niinkin, mutta tavaroiden rikkominen tapahtui kun seisoin vieressä. En ehtinyt väliin. Tarkoitus ei ollut ilmeisesti rikkoa, mutta eihän nyt toisen kädestä oteta tavaroita ja aleta heittelemään niitä niin, että toisen pitää hakea se. ap
Kunnioitus pitää ansaita. Käytöstavat onkin sitten toinen juttu.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu toisen hyväksyminen vikoineen päivineen ja nyt ap opettaa lapselleen ihan jotain muuta.
Keskittyisitte niiden hyvinpuolien korostamiseen ja yhdessäolemiseen, eikä erottamiseen. Olihan kyseessä kuitenkin bestis. Siinäki saattaa olla se vika, että kun muksut ovat pitkään/paljon yhdessä, niin alkaa toinen ärsyttämään enemmän ja enemmän. Kaikki ei vaan tätä tilannetta osaa lukea aikuisistakaan ja sitten lähdetään äärimmäisiin tekoihin. Päivän parin breikki ajais samanasian.
En valitettavasti näe bestiksessä enää yhtään hyvää puolta. Viime kesänä minulle neljä aikuista sanoi liikkuessamme yhdessä, että onpa ylimielinen ja suorastaan ilkeä tyttö. Näistä kaksi kasvatuksen ammattilaisia ja niistä toinen joka ei tiennyt tyttöjen väleistä mitään. Kunhan on hyvänpäivän tuttumme. ap
Teit ihan oikein. Nyt vaan uutta matoa koukkuun. Jotkut lapset oppii vain niin, että toiset kasvattaa kun vanhemmat eivät osaa.
Oletko yrittänyt puhua äidille tai isälle tai molemmille? Tuossahan käy vielä huonosti jos olet oikeassa. Tytöstä ei kukaan tykkää, jää yksin ja kostaa vielä jonain päivänä kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:34"]
Minä kielsin tokaluokkalaista menemästä yhdelle tytölle eikä ko. tyttö pääse meillekään. Koulussa ollut jo 1,5 vuotta kaikenlaista pikku kinaa + aiemmin harrastuksessa. Nyt joulun alla kyllästyin ja pyysin opettajaa tekemään koulussa tapahtuvalle kinalle ja kävivätkin jo kerran juttelemassa kuraattorin kanssa. Menevät vielä uudelleenkin. Hyvä tietysti molemmille, että näkevät miten asioita voi ratkoa, mutta liekö apua.
[/quote]
Aha! Ajattelisin, että lapset kasvatetaan kotona koulukypsiksi, että ope voi keskittyä omaan ammattiinsa!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:34"]
[/quote]
Aha! Ajattelisin, että lapset kasvatetaan kotona koulukypsiksi, että ope voi keskittyä omaan ammattiinsa!
[/quote]
Kerro mulle miten kasvatat koulussa toisen lasta? Koulun tehtävä on hoitaa koulussa tapahtuvat riidat ja kahnaukset, sitä varten opettajat ja kurattorit koulussa ovat. Meidän lapsi puolusta koulussa muita tätä tyttö vastaan (kuten on kotona opetettu) ja sitten tämä tyttö tönäisee tai huutaa takaisin. Olen myös sanonut että ei välitä tästä tytöstä, mutta vaikeaa sekin on kun luokalla on vähän tyttöjä ja tätä tyttöä kiinnostaa lapseni seura. Seuraa vaikka toinen ei haluaisi.
Olen ihan välilöissä tytön äidin kanssa ja jutellut näistä asiasta useampaan kertaan. Ko tyttö ei kuulemma kotonaan kerro mitä on tapahtunut ja on käynyt ihan itsekseenkin kuraattorilla juttelemassa. Itse näen tyttöjen käynnin sekä tämän tytön että myös oma lapsen kannalta hyväksi, koska siellä voivat keskustella asiallisesti asiasta ilman vanhempien värittyneitä näkemyksiä, oma lapsi voi purkaa tuntojaan, mutta myös näkee mitä toinen ajattelee asiasta ja miten riitatilanteita käsitellään. Kasvatusta siis molemmille, toivottavasti.
Aivan oikein tehty! Kuulin juuri jutun bestiksestä... Oli kiusannut taas jotain. Huh! Olkoot... ap