Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän mua vaivaa?? Voiko olla joku hahmotushäiriö??

Vierailija
29.12.2013 |

Mulla on vaikeuksia esim. auton peruuttamisessa, en yhtään hahmota auton ääriviivoja, mihin suuntaan rattia pitää kääntää; vaikeeta hahmottaa välillä omia ääriviivojakin, törmäilen ja kolauttelen itseäni; mun suuntavaisto on surkeista surkein, välillä en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen... Ahdistaa. Tänään taas auton ratissa sekoilin, kun liikenteen hahmotus vaikeaa, onneksi ei sattunut mitään. Mies pitää mua vaan tyhmänä...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:06"]

Mulla on vaikeuksia esim. auton peruuttamisessa, en yhtään hahmota auton ääriviivoja, mihin suuntaan rattia pitää kääntää; vaikeeta hahmottaa välillä omia ääriviivojakin, törmäilen ja kolauttelen itseäni; mun suuntavaisto on surkeista surkein, välillä en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen... Ahdistaa. Tänään taas auton ratissa sekoilin, kun liikenteen hahmotus vaikeaa, onneksi ei sattunut mitään. Mies pitää mua vaan tyhmänä...

[/quote]

Johtuu siitä, että sä olet nainen. Yli puolet väestöstä kärsii tuosta samasta vaivasta :-).

No, vakavasti ottaen naisilla on nuo kyvyt heikommat kun miehillä. 3-ulotteisuus/ajotukset yms niihin liittyvät asiat ei hahmotu naisille yhtä helposti. Sen takia ne ei pysty edes kadulla kävelemään törmäilemättä toisiin tai pyöräilessä ne väistää tai jarruttaa ihan liian myöhään. Samasta syystä esim autourheilussa ei ole naisia huipulla tai lähelläkään sitä. Naisilla pitäisi olla tuolla kokonsa puolesta yliedustus. Siinä hommassa kun kilot ovat isossa osassa.

[/quote] Minulla on ollut se käsitys, että autourheilevia tyttöjä/naisia on ihan pieni murto-osa miesten määrästä. Syynä joko kiinnostuken ja/tai rahan/tuen puute. ( s.o. ei ole isää joka on valmis polttamaan ämpärikaupalla rahaa tyttölapsen harrastukseen) Voin toki olla väärässä, aihe (autourheilu) kun ei kiinnosta.

Olen ollut kaikkiaan kolmessa kolarissa, jokaisessa oli syynä mieskuskin kyvyttömyys pysäyttää auto liikennevaloissa. 

Vierailija
2/26 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu hahmotushäiriö lapsena, nyt olen 37. Olen yrittänyt työskennellä siivojana, mutta en jotenkin osaa kuulemma pyyhkiä lattiaa järjestelmällisesti. Olen saanut potkut siitä työstä. Mikä työ siis olisi sopiva? Autoilu multa onnistuu jotenkuten. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hahmotushäiriöltä. Pojallani diagnosoitiin ja sitten vasta tajusin että mullakin on. Liittyy juurikin auton taskuparkkeeraukseen, vasemman ja oikean sekoittamiseen, eilinen ja huominen menee puheessa sekaisin, samoin vokaalit vaihtaa kirjoittaessa paikka (ie-ei)

Vierailija
4/26 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hahmotushäiriö (diagnosoitiin ala-asteella)
Vaikeaa:
*pilkut
*peruuttaminen
*suunnistaminen
*geometria (olen muuten ok matikassa, mutta lukiossa hädin tuskin läpäisin geometrian)

Vierailija
5/26 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko ihan huono avaruudellinen hahmotuskysy sekä huono suuntavaisto. Noita voi kyllä treenata, esim. vieraassa ympäristössä tietoisesti painaa mieleen ympäristön maamerkkejä. Itselläni on samat pulmat, mutta olen hyvä kielissä ja muuten matematiikassa pl. geometria.

Vierailija
6/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä häiriö uusi vaiva? Jos on, voi johtua ihan keskittymisvaikeuksista esim väsymyksen ja stressin takia. Se että mies pitää tyhmänä ei tietysti paranna asiaa. Hankkikaa kaskovakuutus ja harjoittele ajamista sitkeästi, aluksi helpommissa paikoissa ja rauhallisessa liikenteessä. 

Vierailija
7/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:10"]

Onko tämä häiriö uusi vaiva? Jos on, voi johtua ihan keskittymisvaikeuksista esim väsymyksen ja stressin takia. Se että mies pitää tyhmänä ei tietysti paranna asiaa. Hankkikaa kaskovakuutus ja harjoittele ajamista sitkeästi, aluksi helpommissa paikoissa ja rauhallisessa liikenteessä. 

[/quote]

Vaiva ei ole uusi. Olen "aina" ollut tällainen... Stressi kylläkin lisää "oireita". Ja jos vaikka autoillessa joku sanoo vieressä hoputtaen ja yhtäkkiä "nyt, nyt, nyt käänny vasemmalle äkkiä äkkiä" tms, niin en varmasti muista kumpi on vasen. Suunnistaminen ja kartan lukeminen aina ollut vaikeaa...

Vierailija
8/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:10"]

[/quote]

Vaiva ei ole uusi. Olen "aina" ollut tällainen... Stressi kylläkin lisää "oireita". Ja jos vaikka autoillessa joku sanoo vieressä hoputtaen ja yhtäkkiä "nyt, nyt, nyt käänny vasemmalle äkkiä äkkiä" tms, niin en varmasti muista kumpi on vasen. Suunnistaminen ja kartan lukeminen aina ollut vaikeaa...

Vierailija
9/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla jotain avaruudellisessa hahmottamisessa. Oliko kouluaikana hankalaa jossakin? Miten kehonhahmotus, esim. käsien ja jalkojen koordinaatio, ristikkäisliikkeet?

Vierailija
10/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin kortin saanut, joten tuskin on kyseessä mikään sairaudeksi luettava häiriö. Kartanlukutaitoa ei tarvita navigaattorien aikakaudella ja joku hösöttävä apukuski nyt saa kenet tahansa hermostumaan ratissa. Kaikilla nyt ei ole parhaita vahvuuksia avaruudellisessa hahmottamisessa. Sun ei kannata varmaan ajella kovin suurilla ajoneuvoilla ainakaan aluksi ja pidä nopeudet kurissa, kunnes tulee varmuutta lisää ajamiseen. 

Vierailija
11/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:20"]

Olet kuitenkin kortin saanut, joten tuskin on kyseessä mikään sairaudeksi luettava häiriö. Kartanlukutaitoa ei tarvita navigaattorien aikakaudella ja joku hösöttävä apukuski nyt saa kenet tahansa hermostumaan ratissa. Kaikilla nyt ei ole parhaita vahvuuksia avaruudellisessa hahmottamisessa. Sun ei kannata varmaan ajella kovin suurilla ajoneuvoilla ainakaan aluksi ja pidä nopeudet kurissa, kunnes tulee varmuutta lisää ajamiseen. 

[/quote]

Kortti tuli vasta toisella yrittämällä. Ehkä hyvällä tuurilla? Yksi autokouluopettajista ainakin naureskeli jollekin kämmilleni ihan avoimesti ja kyseli että etkö nyt tota tajua...

Vierailija
12/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulla välttämättä mitään häiriötä ole. Josko olet vaan vähän simppeli tuollaisissa asioissa...

Vierailija
13/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:45"]

No ei sulla välttämättä mitään häiriötä ole. Josko olet vaan vähän simppeli tuollaisissa asioissa...

[/quote]

No niinkun alussa jo kirjoitinkin, niin mies pitää mua ihan vaan tyhmänä. Hän ei mua juurikaan kannusta, lähinnä vaan lyttää.

Vierailija
14/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:45"]

[/quote]

No niinkun alussa jo kirjoitinkin, niin mies pitää mua ihan vaan tyhmänä. Hän ei mua juurikaan kannusta, lähinnä vaan lyttää.

[/quote]no niin jos olet tässä asiassa vähän tyhmä. Kaikkihan me ollaan erilaisia.

Vierailija
15/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama kiusallinen vika. Minulla se on traumaperäisen stressihäiriön aiheuttaman hippokampuksen pienen koon ja dissosiaation oire, voisikohan sinulla olla kyse jostakin samankaltaisesta? Vai ovatkohan ko. toimintoihin erikoistuneet aivoalueet muuten vain kehittymättömät?

Vierailija
16/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun vaikeaa pysyä tahdissa esim. aerobicissä tai muissa ryhmäjumpissa? Menetkö helposti väärään suuntaan tai teet eri tahdissa / eri jalalla kuin muut? Minusta kuulostaa avaruudellisen hahmottamisen vaikeudelta tai visuomotorisilta hahmotusvaikeuksilta. Oletko googlaillut hahmotushäiriöistä - tuntuuko tutulta mikään?

Vierailija
17/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:58"]

Onko sun vaikeaa pysyä tahdissa esim. aerobicissä tai muissa ryhmäjumpissa? Menetkö helposti väärään suuntaan tai teet eri tahdissa / eri jalalla kuin muut? Minusta kuulostaa avaruudellisen hahmottamisen vaikeudelta tai visuomotorisilta hahmotusvaikeuksilta. Oletko googlaillut hahmotushäiriöistä - tuntuuko tutulta mikään?

[/quote]

Nyt kun mietin asiaa, niin kuulostaa tutulta nuo jumppakokemukset. Googlailin aihetta, mutta en oikein löytänyt muuta kuin näitä samantyyppisiä keskusteluketjuja, en siis mitään "faktatietoa".

Vierailija
18/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:54"]Itselläni sama kiusallinen vika. Minulla se on traumaperäisen stressihäiriön aiheuttaman hippokampuksen pienen koon ja dissosiaation oire, voisikohan sinulla olla kyse jostakin samankaltaisesta? Vai ovatkohan ko. toimintoihin erikoistuneet aivoalueet muuten vain kehittymättömät?

[/quote]

Naiset. Ei vaan voi myöntää tyhmyyttä.

[/quote]

Myönnän nöyrästi kommenttisi käsittämättömän tyhmyyden.

Vierailija
19/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 23:09"]

Myönnän nöyrästi kommenttisi käsittämättömän tyhmyyden.

[/quote]

Kiitos :)

Vierailija
20/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruudellinen hahmotuskyky on miehillä parempi kuin naisilla.

Harmi, että monilta miehiltä puuttuvat muut kyvyt kokonaan. Esim. empatia ja käytöstavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä