Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luuleeko joku että liiton korvauksilla elää? Ei elä!

Vierailija
08.10.2020 |

Työttömyys on tragedia

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kyllä ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella elää jos on  lisäksi jonkin verran omia säästöjä.

Ei työttömyyspäivärahaa ole tarkoitettukaan koko loppuelämää maksettavaksi.

Tietenkin oletetaan että sitä saava työllistyy jossakin vaiheessa.

Ja useat työllistyvätkin.

Jo töissä ollessa pitää ajatella sitä mahdollista huonompaa aikaa, ja pistää aina sivuun tietty määrä rahaa, niitä heikompia päiviä varten.

Jokaisella itsellään on vastuu omasta voinnistaan ja elatuksestaan.

Vierailija
22/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan liitonrahaa n. 1800e kuussa, siitä verot pois. Lisäksi vielä lapsilisät ja elatustuet. Pärjään oikein hyvin, säästöön jää vielä hyvin. Nyt koronan aikaan ei edes liiton päivät kulu, niin eipä tää kannusta menemään mihinkään 10-12€/h töihin. Oman alan työt vähissä juurikin koronan takia. Ja oman alan töistäkään ei paljon enempää käteen jäisi, kun tulisi bensakulut, lasten iltapäiväkerhot jne. No, nyt on aikaa olla lasten kanssa ja pitää huolta omasta kunnosta, sekä laittaa taloa kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään liiton korvauksia.

Se on kassa joka ne ansiosidonnaiset maksaa.

Kassan jäsenyys ei vaadi jäsenyyttä liitossa, toki sitäkin suosittelen muun turvan vuoksi.

Vierailija
24/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan sairauspäivärahaa 900e nettona. Ihan hyvin pärjää vaikka on lapsia, hevosia, oma talo jne.

Vierailija
25/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liity kassaan juuri tästä syystä. Ansiosidonnainen olisi niin pieni että joutuisin kuitenkin hakemaan myös Kelan tukia ja tuntuu turhalta asioida kassassa ja Kelassa kun voi asioida vain Kelassa ja saada saman rahasumman vähemmällä säätämisellä. Elintasoa en ole koskaan nostanut sellaiselle tasolle ettei onnistuisi sen ylläpito myös pelkillä tuilla.

Vierailija
26/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengissä pysyt, älä höpötä.

Se 2xvuodessa oleva matkustelu on elintasoa jota ei ole tarkoituskaan ylläpitää verovaroin.

Vierailija
27/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ansiosidonnaisella pärjää, jos saa asuntolainan lyhennykset neuvotelluksi pienemmiksi. Jos ei velkaa ole, pärjää säästäväisesti eläen.

Entäs, jos ei ole asuntolainaa, mutta vuokraan menee sama tai jopa enemmän kuin asuntolainaan ja vastikkeeseen yhteensä? Ja ihan turha tulla sanomaan, että mikset ole ostanut omaa. Ei kaikki saa lainaa.

Sitten vaan hakemaan asumistukea, tai etsimään halvempaa asuntoa. Myös toimeentulotuen edellytykset saattavat joidenkin kohdalla täyttyä.

Tämä asunto on suurinpiirtein halvin, mitä alueelta löytyy.

Vierailija
28/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä liiton tai työkkärin korvauksilla ole tarkoituskaan elää koko loppuelämää, vaan se mahdollisimman lyhyt aika ennen seuraavan työpaikan löytymistä. Työstä maksetaan palkka, ja sillä eletään. Ei eri korvauksilla ole tarkoituskaan elää pidempään.

Ja älä tule ruikuttamaan, että kun ei ole juuri täällä ja minulle sopivia töitä tarjolla! Se on aikuisen ihmisen oma tehtävä ja vastuu hankkia niitä töitä. Se ei ole meidän muiden tehtävä elättää jotain marisijoita.

Vierailija
29/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu täysin ansiosidonnaisen perustana olevasta palkasta!

Oma ansiosidonnaiseni on reilu 1800e bruttona ja pärjäisin sillä kyllä. Teen kuitenkin osa-aika- ja keikkatyötä ja nostan soviteltua ansiosidonnaista, minkä ansiosta nettotuloni ovat tänä vuonna olleet yli 2000e kuussa. Etenkin nyt korona-aikana työnteko on kannattanut, kun suojaosaa korotettiin 500 euroon.

Juuri nyt ei huvita työskennellä viisi päivää viikossa, kun pääsen samoihin ansioihin tekemällä kahta päivää viikossa. Kiitos koronan ansiosidonnaisen päivätkään eivät kulu ajalla 1.7.-31.12.2020.

Vierailija
30/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat palkastasi jotain 1,3-1,4% työttömyyskassan ja ammattiliiton jäsenyyttä niin et kai odota saavasi palkan suuruista korvausta?

Hyvä vaan jos tuet on niin pieniä että kannustaa pikaiseen työllistymiseen

Olen maksanut nyt työttömyyskassaan 15 vuodessa noin 30 000 euroa, lisäksi työnantajani ovat maksaneet heittämällä yli tuon. En mä nyt niin suurena vääryytenä näe jos tuolta jotain saisin työttömäksi jäädessäni.

Tuolahan niitä eduskunnassa painetaan ja painetaan alaspäin samalla kun korvausaikaa lyhennetään. Ei se liiton vika ole.

Vierailija
31/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ansiosidonnaiseni on reilu 1800e bruttona ja pärjäisin sillä kyllä. Teen kuitenkin osa-aika- ja keikkatyötä ja nostan soviteltua ansiosidonnaista, minkä ansiosta nettotuloni ovat tänä vuonna olleet yli 2000e kuussa. Etenkin nyt korona-aikana työnteko on kannattanut, kun suojaosaa korotettiin 500 euroon.

Juuri nyt ei huvita työskennellä viisi päivää viikossa, kun pääsen samoihin ansioihin tekemällä kahta päivää viikossa. Kiitos koronan ansiosidonnaisen päivätkään eivät kulu ajalla 1.7.-31.12.2020.

Tuosta ansiosidonnaisesta menee vain sama vero kuin palkasta, ainakin kuukauden lomautuksella näin oli. 

Vierailija
32/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään liiton korvauksia.

Se on kassa joka ne ansiosidonnaiset maksaa.

Kassan jäsenyys ei vaadi jäsenyyttä liitossa, toki sitäkin suosittelen muun turvan vuoksi.

Se on veronmaksajat, jotka ne maksaa.

Saatanan kommunistit.

Vierailija
33/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ansiosidonnaisesta menee vain sama vero kuin palkasta, ainakin kuukauden lomautuksella näin oli. 

Omastani menee 25%. Nyt tuli nettona reilu 1200€ (brutto 1600e) kun viime kuussa ansaitsin alle tonnin, mutta tässä kuussa pitäisi tulla bruttopalkkaa joku 1500-1700e.

34/41 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ansiosidonnaisella pärjää, jos saa asuntolainan lyhennykset neuvotelluksi pienemmiksi. Jos ei velkaa ole, pärjää säästäväisesti eläen.

Entäs, jos ei ole asuntolainaa, mutta vuokraan menee sama tai jopa enemmän kuin asuntolainaan ja vastikkeeseen yhteensä? Ja ihan turha tulla sanomaan, että mikset ole ostanut omaa. Ei kaikki saa lainaa.

Sitten vaan hakemaan asumistukea, tai etsimään halvempaa asuntoa. Myös toimeentulotuen edellytykset saattavat joidenkin kohdalla täyttyä.

Tämä asunto on suurinpiirtein halvin, mitä alueelta löytyy.

Onko välttämätöntä asua työn takia juuri sillä paikkakunnalla?

Mitkä elämisen välttämättömyydet jää puuttumaan nyt, kun olet ansiosidonnaisella? Mihin tarvitset lisää rahaa pärjätäksesi?

Vierailija
35/41 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/41 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä saanut yli 1500e kuussa ja olen aina pärjännyt. On lapsia, hevosia, koiria, talo, auto jne. Ikä 40v.

Vierailija
37/41 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ansiosidonnainen olisi 1868 € kävin just tarkistamassa laskurilla. Kyllä sillä pärjää, menee vähemmän veroa kuin palkasta eikä tule työmatkakustannuksia. Mieluummin olen töissä sillä pidän työstäni.

Vierailija
38/41 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon laskenut että saisin ansiopäivärahaa jonkun 1300 e nettona. Kyllä mä sillä pärjäisin ihan hyvin, vaikka asuntolainaakin on. Muita lainoja ei ole, elän melko vaatimatonta elämää ja säästän aina ennen kuin ostan.

Välillä mietin mitä ihmettä ihmiset oikein elämältään vaatii, kun mikään raha ei tunnu riittävän yhtään mihinkään.

Kai sitten olen poikkeuksellisen vähään tyytyvä, kun koen että 1300 nettona (väliaikaisesti toki) riittää kaikkeen tarpeelliseen. Lapsilisät toki vielä päälle.

Vierailija
39/41 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon laskenut että saisin ansiopäivärahaa jonkun 1300 e nettona. Kyllä mä sillä pärjäisin ihan hyvin, vaikka asuntolainaakin on. Muita lainoja ei ole, elän melko vaatimatonta elämää ja säästän aina ennen kuin ostan.

Välillä mietin mitä ihmettä ihmiset oikein elämältään vaatii, kun mikään raha ei tunnu riittävän yhtään mihinkään.

Kai sitten olen poikkeuksellisen vähään tyytyvä, kun koen että 1300 nettona (väliaikaisesti toki) riittää kaikkeen tarpeelliseen. Lapsilisät toki vielä päälle.

Oma täysi ansiosidonnaiseni on nettona 1365e ja pärjäisin sillä kyllä. Työskentelemällä 2-3 päivänä viikossa saan kuitenkin nostettua nettotuloja lähes 1000e kuussa, joten rahaa jää myös säästöön. Jos osa-aikatyöt yhtäkkiä loppuisivat, ei minua kuitenkaan huolettaisi elää pelkän ansiosidonnaisen varassa.

Vierailija
40/41 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää sinne perus työttömyyspäivärahalle niin johan alkaakin ansiosidonnainen taas kiinnostamaan.