Luuleeko joku että liiton korvauksilla elää? Ei elä!
Kommentit (41)
Kun kehitettiin pakasteet ja jääkaapit ravinnon säilytykseen, niin tuli myös työttömyys samassa.
Ihminen joka on pakasteessa odottelemassa käyttöään.
Sinällään maailma vain kehittyy. Tulevaisuudessa ihmisille pitää maksaa tekemättömyydestä. Ettei ilmasto kuormitu vielä lisää kaikesta työnteosta.
riittäisikö sinulle edes 10000e kk meillä ei valitettavasti ole maksaa enempää korvauksia. muuta p- koreaan siellä on kaikilla töitä
Liitto ei niitä korvauksia maksa vaan yritykset ja työntekijät joilta ne rahat peritään veroina. 95% siis verorahoitteisesti. Että unohda se sana liitonkorvaukset , käytä vaikka työttömyyskassankorvaus termiä.
Ei kannata kadehtia ”isopalkkaisten” ansiosidonnaista. Laskurin mukaan se olisi minulla 51 % palkasta:(
Leikkuri iskee lujaa heti kun mennään jonkun 3000 euron palkkojen päällä.
Jopa peruspäivärahalla elää, kun osaa hallita talouttaan ja suhteuttaa menot tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kadehtia ”isopalkkaisten” ansiosidonnaista. Laskurin mukaan se olisi minulla 51 % palkasta:(
Ja tämä on pelkästään kohtuullista. Ei kukaan ole ansainnut montaa tonnia kuussa tekemättä mitään tai sitten sama summa pitäisi maksaa kaikille.
Työttömyyskorvaus voisi olla kaikille sama kautta linjan. Pois ansiosidonnaisuus. Köyhät voittaisivat ja rikkaat jäisivät tappiolle.
Jos maksat palkastasi jotain 1,3-1,4% työttömyyskassan ja ammattiliiton jäsenyyttä niin et kai odota saavasi palkan suuruista korvausta?
Hyvä vaan jos tuet on niin pieniä että kannustaa pikaiseen työllistymiseen
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhalit teille. Onhan se hirveä tragedia, jos työttömänä saa vähintään 1500€/kk. Osa ei saa tuollaista summaa edes palkkana.
Paljonko sitten saat? Saan itse päälle 900kk.
Olen kerran kuulunut liittoon. Ansiopäivärahani oli niin pieni, että jouduin täydentämään sitä perustoimeentulolla..!
Joillakin on aivan uskomaton käsitys ansiosidonnaisesta rahasta, olen ollut matalapalkkaisessa työssä niin ei se päiväraha häävi ole, olen sinkku ja maksan itse vuokrani.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat palkastasi jotain 1,3-1,4% työttömyyskassan ja ammattiliiton jäsenyyttä niin et kai odota saavasi palkan suuruista korvausta?
Hyvä vaan jos tuet on niin pieniä että kannustaa pikaiseen työllistymiseen
Olen maksanut nyt työttömyyskassaan 15 vuodessa noin 30 000 euroa, lisäksi työnantajani ovat maksaneet heittämällä yli tuon. En mä nyt niin suurena vääryytenä näe jos tuolta jotain saisin työttömäksi jäädessäni.
Ansiosidonnaisella pärjää, jos saa asuntolainan lyhennykset neuvotelluksi pienemmiksi. Jos ei velkaa ole, pärjää säästäväisesti eläen.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on aivan uskomaton käsitys ansiosidonnaisesta rahasta, olen ollut matalapalkkaisessa työssä niin ei se päiväraha häävi ole, olen sinkku ja maksan itse vuokrani.
No se on täysin oma valintasi, jos et halua sinulle kuuluvaa asumistukea nostaa. Työttömänä ei kuulukaan olla häävit tulot. Toki voit aina vaihtaa pelkälle peruspäivärahalle, jos ansiosidonnainen ei sovi.
t. työtön
No, eihän sillä normaalia elintasoa ylläpidetä mutta se ei ole tarkoituskaan. Itsellä palkka noin neljä tonnia ja lomautukselta tuli noin 1400 euroa handuun. Kyllä sillä pärjää, mutta aika nopeasti on löydettävä uusi työ jos jää kokonaan työttömäksi ellei halua myydä asuntoa pois.
Leila Koo kirjoitti:
Ansiosidonnaisella pärjää, jos saa asuntolainan lyhennykset neuvotelluksi pienemmiksi. Jos ei velkaa ole, pärjää säästäväisesti eläen.
Entäs, jos ei ole asuntolainaa, mutta vuokraan menee sama tai jopa enemmän kuin asuntolainaan ja vastikkeeseen yhteensä? Ja ihan turha tulla sanomaan, että mikset ole ostanut omaa. Ei kaikki saa lainaa.
Olen elänyt 15 vuotta yhdistelmällä työmarkkinatuki + asumistuki. Silläkin tulee aivan hyvin toimeen ja pystyy melko normaalia, mutta minimalistista elämää elämään. Kaikki on vain suhtautusmiskysymys ja saattaa vaatia pientä totuttelua, mutta karsimalla kaikki epäolennaiset pois eläminen kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Entäs, jos ei ole asuntolainaa, mutta vuokraan menee sama tai jopa enemmän kuin asuntolainaan ja vastikkeeseen yhteensä? Ja ihan turha tulla sanomaan, että mikset ole ostanut omaa. Ei kaikki saa lainaa.
Sitten vaan hakemaan asumistukea, tai etsimään halvempaa asuntoa. Myös toimeentulotuen edellytykset saattavat joidenkin kohdalla täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Asumistukea saa muistaakseni jopa 1200€/kk tuloilla. Jos ansiosidonnainen on sen yli, sitten kykenee maksamaan vuokransa ilman tukiakin.
No, ne liiton korvauksethan riippuvat ihan siitä, millaista palkkaa olet ennen työttömyyttäsi saanut. Jollakin liiton korvaukset voivat olla isommat kuin sinulla oli palkka silloin kun kävit vielä töissä.
Uskotko, että jotkut elävät, siis pysyvät hengissä, jopa kelan työmarkkinatuella. Toki siihen päälle saa yleensä asumistuen, jos ei perheessä ole ketään palkkatyössä käyvää, mutta niin saa liiton korvaustenkin lisäksi, jos se on kovin pieni summa/kk.