Hammaslääkäri huomenna ja kuolen tähän pelkoon. Vertaistukea?
Olen ollut viimeksi hammaslääkärissä kuusi vuotta sitten, jolloin poistettiin vaivannut viisuri. Hammaslääkäripelkoni on paniikinomaista, liki hysteeristä. Miten te olette voittaneet hammaslääkäripelon? Tai ylipäänsä käsitelleet sitä?
Varasin netissä ajan yksityiselle, jolla kävin viimeksi. Hän ei ainakaan tuolloin ns. tuominnut hampaiden kuntoa ja hoitoon hakeutumisen viivyttelyä.
Minulla on viikon ollut iltaan ja yöhön sijoittuvaa helvetillistä alaleuka- ja korvakipua. Todennäköisesti poskihammas oireilee. Ei ole niin konkreettista hammassärkyä, vaan tuntuu, että moniin hampaisiin sattuu. Kaula on kosketusarka. Ehkä jotain tulehdusta. Muistaakseni minulle viimeksi määrättiin ab-kuuri, kunnes poistoon ryhdyttiin. Toivottavasti nytkin. Ahdistaa.
Tällä erää koronan vuoksi olen menettänyt asiakkaita, joten tuskin tekevät mitään (turhaa) pyytämättä lupaa ensin. Täytyy ottaa puheeksi.
Kommentit (35)
Kai se lapsuudenkokemuksiin liittyy. Paikattiin ilman puudutusta. Se oli kidutusta, ei hampaiden hoitoa.
Ajat ovat muuttuneet.
Itsellä auttaa jo se että tunnustan pelkoni, eli sanon aina, että nyt pelottaa ja jännittää kovasti. Täytyy löytää hammaslääkäri joka osaa toimia pelkopotilaan kanssa. Ei esim vähättele pelkoa. Olen vaihtanut hammaslääkäriä, kunnes löysin semmoisen, jonka kanssa synkkaa. Auttoi myös, että sain apua kipuun kun hammas hoidettiin kuntoon ja tämä hoito olikin ihan helppo ja kivuton.
Koska vetkuttelen hammaslääkärin ajanvarausta, aika varataan jo edellisellä käynnillä vaikka vuoden päähän. Pelkooni auttaa säännöllisyys ja hyvät kokemukset. Ettei mennä lääkäriin vain silloin kun on kipuja, joudutaan puuduttamaan ja poraamaan. Vaan tarkistettaan hampaat ja todetaan että kaikki ok, ensi vuonna taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miten tuo toiseksi viimeinen lause pitäisi ymmärtää?
Veikkaisin psykoosia/pahoja mt-ongelmia.
Ei sentään. Ihan uneton yö takana, että ei tässä kipujen kanssa niin kovin järkevästi kirjoittele. Viittasin taloudelliseen tilanteeseen. Tällä erää kun ei haluaisi maksaa kuin aivan välttämättömistä toimenpiteistä ja jättää ei-niin-akuutit seuraavalle kerralle.
Kiitos, tämä selvensi asiaa. :) Minäkin sinuna soittaisin tänään sinne hammaslääkäriasemalle ja pyytäisin esilääkitystä. Itselläni on joskus ollut sellainen käytössä ja se tapahtui niin, että sain lääkkeen etukäteen tietyn ajan aikaisemmin otettavaksi, noin tuntia ennen muistaakseni. Se auttoi niin paljon, että koko iso operaatio meni niin, ettei edes pulssini noussut, kun se ihan tavallisessa tarkastuksessakin huitelee jossain 140 tienoilla. Voisitko käydä hakemassa lääkkeen tänään, jos sieltä sen voisi saada, tai mennä niin paljon aikaisemmin ennen aikaa, että se ehtii vaikuttaa?
Hammaslääkärikammosta ei kai pääse eroon ikinä lopullisesti. Olen rampannut hammaslääkärissä todella paljon ja joka kerta yhtä paniikissa. Olen myös kertonut selkein sanakääntein tästä kammosta sekä hoitajille että lääkäreille, en tiedä ottavatko tosissaan.
Paras kokemus oli nuori vastavalmistunut naishammaslääkäri, joka jotenkin osasi olla niin rauhoittavasti, että meikäläinenkin rauhoittui. Valitettavasti hän muutti pois paikkakunnalta.
Jännitän yhtä paljon sekä h-lääkärin ja hygienistin vastaanottoa, ei voi mitään. Koitan pitää hampaat niin hyvässä kunnossa, ettei ainakaan tulisi lisää reikiä.
Hammaslääkärille voi kertoa pelostaan, ehkä sekin vähän helpottaa.
Kun minulla on tiedossa aika hammaslääkärille, ripuloin (siis reagoin vatsallani) koko tuon ajan.
Jipii, juurihoitoa tiedossa!!
Jos ei huomenna niin seuraavalla kerralla...
Se vasta hauskaa onkin, kun puudutuksenkin läpi tuntee kun teräsrassilla hinkataan hampaan juurta syvyyksiin.
Nautiskele, ap!
Onko sulla paljonkin ongelmia, 28?
Hammaslääkärissä käynti opettaa ainakin syömään ksylitolia, kun sen syömisen kautta joudut käytännössä käymään vähemmän hammaslääkärissä elämäsi aikana:
Siskollani olisi Oxamin 15 mg. Auttaisikohan tuollainen, jos sellaisen nappaisi ennen käyntiä?
Ota vaan, jos et halua sieltä ottaa. Ja mainitse vaikka varmuudeksi heillekin mitä oot ottanut.
propral reseptin saat samantien, se auttaa jonkun verrran.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulla on tiedossa aika hammaslääkärille, ripuloin (siis reagoin vatsallani) koko tuon ajan.
On varmaan aika epämiellyttävää myös hammashoidon henkilökunnalle
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon.
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi - miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Muista pyytää maksimaaliset puudutukset, antavat paremmat puudutukset jos mainitset asiasta.
Se on kaiken sen arvoista, kun tiedät että sillä poistolla se kipu lähtee. Sitten pääset takaisin arkeen ja nukkumaan yöt kivuitta.