Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autokoulu aikuisiällä ja keskeyttäminen

Vierailija
07.10.2020 |

Netistä on hankala löytää kokemuksia ajamaan opettelun mahdottomuudesta. Liki jokaisella on kortti.

Minulle ajaminen on hankalaa. Olen alkanut epäillä, että olen lievästi kehitysvammainen. Olen valmistunut yliopistosta ja työelämässä, mutta joku tässä mättää.

Onko täällä ketään, jolle ajamaan opettelu otti aikansa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite jätin autokoulun ekan ajokokeen jälkeen, kun siitä ei tullut mitään. Kirjallinen sujui oikein hyvin, mutta ajaminen on vaikeaa jonkun ihmeen hahmotushäiriön (ilmeisesti  johtuu lievästä menieren taudista) ja sosiaalisten suhteiden puuttumisen takia.  Oon miettinyt, että  jos yrittäisi vielä ajaa ajokortin kokonaan automaattivaihteisella (siis ajotunnitkin). Vaihteiden käytön oppiminen on ihan hirveen vaikeaa. Melkein kaikissa työpaikkailmoituksissa vaaditaan ajokorttia ja elämässä muutenkin, niin tunnen itteni jotenkin vajaavaiseksi... Mutta jos saisin jonkun työn niin kaikki palkka menis auton ylläpitämiseen, koska palkat on kuitenkin vaan jotain 11 e/h. 

Vierailija
2/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa lähes kaikki autot on kuulemma automaattivaihteisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta lisätuntia jouduitte ajamaan ennen kuin ajaminen alkoi sujua?

Vierailija
4/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Toivottavasti tulee lisää kommentteja. Minä olen vasta nyt 5-kymppisenä harkinnut ajokorttia, mutta ajoharjoittelun haluaisin suorittaa pikkupaikkakunnalla, jossa on huomattavasti vähemmän liikennettä kuin Helsingissä.  

En usko, että olet kehitysvammainen ajo-opetteluvaikeuden takia, ap. 

Vierailija
5/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää, kun toiset oppii ajamaan ihan noin vaan parissa tunnissa ja ite en vielä kymmenienkään tuntien jälkeen.

Vierailija
6/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite jätin autokoulun ekan ajokokeen jälkeen, kun siitä ei tullut mitään. Kirjallinen sujui oikein hyvin, mutta ajaminen on vaikeaa jonkun ihmeen hahmotushäiriön (ilmeisesti  johtuu lievästä menieren taudista) ja sosiaalisten suhteiden puuttumisen takia.  Oon miettinyt, että  jos yrittäisi vielä ajaa ajokortin kokonaan automaattivaihteisella (siis ajotunnitkin). Vaihteiden käytön oppiminen on ihan hirveen vaikeaa. Melkein kaikissa työpaikkailmoituksissa vaaditaan ajokorttia ja elämässä muutenkin, niin tunnen itteni jotenkin vajaavaiseksi... Mutta jos saisin jonkun työn niin kaikki palkka menis auton ylläpitämiseen, koska palkat on kuitenkin vaan jotain 11 e/h. 

Tunnen henkilön, joka on ajanut ajokortin yli 50 vuotiaana, ja hänellä on ajokortissa merkintä, että vain automaattivaihteisella autolla saa ajaa.

Minä olen ajanut ajokortin 18 vuotiaana. Ihan kaikenlaisilla henkilöautoilla saan ajaa, mutta se on aina ollut minulle vaikeaa. Pari vuotta sitten uskaltauduin ostamaan automaattivaihteisen auton, ja nyt melkein tykkään autolla ajamisesta, kunhan alla on automaattivaihteinen auto. Manuaalivaihteisella en enää suostu edes ajamaan. Se on siinä, kun niitä vaihteita pitää aina vaihtaa juuri niissä tilanteissa, joissa pitää myös huomioida eniten sitä muuta liikennettä, kuten risteystilanteissa yms. Nyt kun ei ole sitä vaihteiden vaihtamista, riittää huomiokykyä enemmän siihen, mitä auton ulkopuolella tapahtuu.

t. hahmotushäiriöinen kuski.

Vierailija
7/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut hahmotusvaikeuksien takia oppiminen vaikeaa, mutta opettajat vaan haukkui tyhmäksi ja laiskaksi.

Vierailija
8/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön, joka on ajanut ajokortin yli 50 vuotiaana, ja hänellä on ajokortissa merkintä, että vain automaattivaihteisella autolla saa ajaa.

Minä olen ajanut ajokortin 18 vuotiaana. Ihan kaikenlaisilla henkilöautoilla saan ajaa, mutta se on aina ollut minulle vaikeaa. Pari vuotta sitten uskaltauduin ostamaan automaattivaihteisen auton, ja nyt melkein tykkään autolla ajamisesta, kunhan alla on automaattivaihteinen auto. Manuaalivaihteisella en enää suostu edes ajamaan. Se on siinä, kun niitä vaihteita pitää aina vaihtaa juuri niissä tilanteissa, joissa pitää myös huomioida eniten sitä muuta liikennettä, kuten risteystilanteissa yms. Nyt kun ei ole sitä vaihteiden vaihtamista, riittää huomiokykyä enemmän siihen, mitä auton ulkopuolella tapahtuu.

No kiva kuulla, että en ole Suomen ainoa hahmotushäiriöinen. Joka asia tuntuu kaatuvan tuohon ajokortin puutteeseen. Tuntuu, että tärkeämpää on osata ajaa autolla kuin kävellä XD

Vierailija
9/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, onko teillä ongelmana liikennesääntöjen soveltaminen ajaessa, vai ihan auton perushallintalaitteiden käyttö, kuten manuaalivaihteiden käyttö?

Oliko vanhemmillanne autoa, josta olisitte voineet nähdä mallia auton hallintalaitteiden käsittelystä? Tai onko kavereillanne autoja, oletteko yhtään seuraillut auton hallintalaitteiden käsittelyä kyydissä ollessanne?

Kiinnostaako autot tai niiden tekniikka yhtään?

Autohan on hieman tavallista kodinkonetta monimutkaisempi laite, joten varmaan jos ei ole ennestään hajuakaan auton käsittelystä, voi siinä olla alkuun melko jyrkkä oppimiskäyrä jos ihan nollasta lähdetään.

Olen mies ja ajoin kortin heti 18-vuotiaana vuonna 1992. Vanhemmilla oli aina auto (on edelleen) ja autot kiinnosti, luin lapsena paljon autolehtiä suurella mielenkiinnolla, joten autolla ajo oli melkeimpä verissä tai selkäytimessä jo ennen ensimmäistäkään metriä autokouluautolla ajoa.

Mutta kaikilla ei varmaan tietysti ole näin.

Vierailija
10/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta, että tuollainenkin vaihtoehto on olemassa, eli kortti vain automaattivaihteiselle autolle. 

(4)

Vierailija
11/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, onko teillä ongelmana liikennesääntöjen soveltaminen ajaessa, vai ihan auton perushallintalaitteiden käyttö, kuten manuaalivaihteiden käyttö?

Oliko vanhemmillanne autoa, josta olisitte voineet nähdä mallia auton hallintalaitteiden käsittelystä? Tai onko kavereillanne autoja, oletteko yhtään seuraillut auton hallintalaitteiden käsittelyä kyydissä ollessanne?

Autohan on hieman tavallista kodinkonetta monimutkaisempi laite, joten varmaan jos ei ole ennestään hajuakaan auton käsittelystä, voi siinä olla alkuun melko jyrkkä oppimiskäyrä jos ihan nollasta lähdetään.

Olen mies ja ajoin kortin heti 18-vuotiaana vuonna 1992. Vanhemmilla oli aina auto (on edelleen) ja autot kiinnosti, luin lapsena paljon autolehtiä suurella mielenkiinnolla, joten autolla ajo oli melkeimpä verissä tai selkäytimessä jo ennen ensimmäistäkään metriä autokouluautolla ajoa.

Mutta kaikilla ei varmaan tietysti ole näin.

Siis minulla ei ollut mitään kiinnostusta autoihin. Haluaisin olla innostunut, mutta ei ole ketään jonka kanssa keskustella niistä ja ne jotka on innostuneet niin jaksa puhua minun kanssa niistä. Auto on vaan väline, jolla siirrytään paikasta toiseen. Itelläni on vaikeeta nimenomaan ne manuaalivaihteiden hallinta ja jotenkin tämä hahmotushäiriö vaan sotkee käsitystäni siitä miten auto asemoituu siihen ajoradalle (tai jotain sen tyyppistä, kuulostaa hassulta semmoisesta, jolla ei ole hahmotusvaikeuksia, mutta itelelleni tämä on katastrofi). Ja autokoulussa oli vielä kärsimätön opettaja. Ja ajokokeen jälkeenkään kukaan ei sanonut mitään kannustavaa (muuta kuin, että osasin huomioida jalankulkijat). Olisin halunnut ylipäänsä tietää, että miten kauan tällaisilla minun kaltaisilla ylipäänsä kestää oppia ajamaan ja kannattaako ylipäänsä jatkaa.

Vierailija
12/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos niillä olis ollut mahdollisuus tai kiinnostus opetella jo etukäteen miten autolla ajetaan liikenteessä, niin tuskin näitä ongelmia olisi edes, joten eipä tuo yllä oleva mitään tässä tapauksessa auta.

Vierailija
13/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Vaikka istuisin etupenkillä, en koskaan kiinnitä mitään huomiota kuskin ajamiseen. Ei ole tosiaan kiinnostanut. On aikamoinen kynnys mennä ajokouluun, kun ei tiedä yhtään mitään. 

Vierailija
14/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on haastavaa, kun kaikki palkkatulot menis auton ostamiseen ja ylläpitoonNyt kun ei  ole autoa, niin jää paljon rahaa säästöön, mutta työn saaminen on vaikeaa.

Vierailija
15/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ajokortin ekalla yrittämällä, mutta ajaa en osannut. Enkä osaa vieläkään. Aivan tajuttoman takkuista ymmärtää erilaisia liittymiä ja yksisuuntaisia katuja.

Jos voisi posotella suoraa tietä paikasta A paikkaan B, niin ongelmia aiheuttaisi ehkä vain kytkimen käyttö nopeuden vaihtuessa. Toki voisi körötellä myös vakaasti tietyllä nopeudella vaihtamatta.

Multa puuttuu päästä jokin palikka. Lisäksi pelkään, että aiheutan onnettomuuden.

Terveisin aikanaan maantietä ajatuksissaan vasenta puolta ajellut.

PS. Mulla on hahmotushäiriö. Liittyy esimerkiksi suuntien tajuamiseen. Neuleita saataan ruveta kutomaan nurinperin ja käsinkirjoittaessa kirjaimet voivat olla peilikuvia. Toisaalta osaa kyllä piirtää hyvin ja pärjään ilman karttaa minne menenkin.

Vierailija
16/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ongelmia liikennesääntöjen soveltamisessa, eikä auton hallintalaitteiden käytössä. Ongelma on se, että pitää samaan aikaan vaihtaa vaihdetta, ohjata autoa, havainnoida liikennettä, jne. Ei riitä huomiokyky näihin kaikkiin.

Vierailija
17/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ongelmia liikennesääntöjen soveltamisessa, eikä auton hallintalaitteiden käytössä. Ongelma on se, että pitää samaan aikaan vaihtaa vaihdetta, ohjata autoa, havainnoida liikennettä, jne. Ei riitä huomiokyky näihin kaikkiin.

Sama juttu minulla. Ja ylipäänsä kun oon aina ollut yksin, niin on älylliset kyvyt alkaneet heikentyä ja oon noidankehässä, että en saa töitä, kun en osaa mitään enkä saa ystäviä, koska en ole työelämässä jne.

Vierailija
18/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin autokoulun 80-luvulla. Alussa kaikki meni hyvin, jopa omaksi yllätykseksi. Inssin lähestyessä aloin hermoilla enkä sitten päässyt läpi, en edes toisella yrittämällä. Kun sitten sain kortin, ajelu tuntui alkuun aika helpoltakin. Sitten jouduin pariin hankalaan tilanteeseen ja kaikki jäätyi taas. Vika on minulla korvien välissä, en usko osaavani ja vetäydyn. Viimeksi olen ajanut autoa muutama vuosi sitten, sitä ennen oli parinkymmenen vuoden tauko.

Haluaisin uskaltaa ja yrittää, mutta tarvitsisin ensinnäkin auton ja lisäksi paljon tilaa, aikaa ja rauhaa. 

Vierailija
19/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jotain tuntirajaa, että jos ei opi autokoulussa, niin kannattaisi jättää koko  homma sikseen?

Vierailija
20/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käynyt ajokortin saamisen jälkeen lisätunneilla autokoulussa? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Tarkoitan siis sitä, että on ehkä pitkänkin tauon jälkeen käynyt siellä treenaamassa, kun paluu tien päälle on tuntunut vaikealta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan