Olenko suomalainen?
Oon vähän miettinyt ku kaikki aina kuvailee suomalaisia kalpeiksi sinisilmäisiksi blondeiksi. Itellä äiti on ihan suomalainen mutta isä on alunperin Brasiliasta.
Oon aika tumma, semmoisen eteläeurooppalaisen näköinen.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on etninen suomalainen ja taas Suomen kansalainen. Itselle suomalaisuuteen liittyy itseisarvona tietyt yhteiset arvot, lait ja kulttuurisetkin tekijät, ei liity mielestäni ulkonäköön vaan esim em. asioihin. Suomen kansalainen voi olla ilman näitäkin.
Näillä ei ole mitään tekemistä geeniperimän kanssa. On hyvä ymmärtää, että geneettiseksi suomalaiseksi ei muututa hetkessä, vaan vasta useiden sukupolvien sekoittumisen kautta. En tosin ymmärrä mikä hulabaloo kaikilla on olla niin suomalaista, miksi sen toisen vanhemman geeniperimä, kulttuuri, perhe ja suku pitää kieltää? Jos on puolikas niin on puolikas ja hyvä niin. Arvostaa molempia puolia itsessään ja on onnellinen ollessaan.
Tämä minuakin ihmetyttää. Miksi monille "rodullistetuille" on niin tärkeää tulla nähtynä 100% suomalaisena, vaikka eivät yksinkertaisesti sitä vaan voi olla? Se että sinussa on suomalaisuuden lisäksi jotain muutakin ei ole mikään häpeä, eikä tee kenestäkään sen huomaavaa rasistiksi tai ole syrjintää. Se vain on niin.
Jos puolikkaasta tuntuu, että on hukassa, niin olisi hyvä lukea ja katsoa adoptoitujen tarinoita. Osa siitä, että ei tunne kuuluvansa joukkoon Suomessa tulee ihan sisäisenä geenituntumana sillä lailla, että sisin etsii ja kaipaa sitä ulkkaripuolikasta. Moni adoptoitu on saanut rauhan sen jälkeen kun on käynyt katsomassa sen toisen puolen maan ja kulttuurin ja saanut tuntea sisuksissaan sen mitä on ollut kateissa. Sen jälkeen moni adoptoitu on kertonut olevansa ehjä. Se toinen puoli pitää ottaa vastaan ja hyväksyä. Se on osa itseä ja sillä hyvä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä tulee hieman yli puolet geeneistä, joten äidin kansallisuus on määräävä. Ap on siis suomalainen koska hänen äitinsäkin on.
Kuinka paljon enemmän geeneistä tulee äidiltä?
No tuo väite on nyt ihan paska puhetta. Jo peruskoulussa on opetettu ihmisbiologian tunneilla, että lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan 50% geenejä.
Ei ole paskapuhetta. Todellisuudessa lapsi saa aina vähän enemmän äidiltään, kuin isältään. Esimerkiksi mitokondrio tulee äidiltä. Tuo 50-50% on semmoinen suurin piirtein.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on Suomen passi, niin olet suomalainen.
Itselläni molemmin puolin täysruotsalaiset sukujuuret. Vanhemmat kyllä ovat syntyneet Suomen kansalaisiksi. Olen blondi ja sinisilmäinen ja todellakin suomalainen.
Sinä olet suomalainen koska et ole n**keri toisin kuin ap :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä tulee hieman yli puolet geeneistä, joten äidin kansallisuus on määräävä. Ap on siis suomalainen koska hänen äitinsäkin on.
Kuinka paljon enemmän geeneistä tulee äidiltä?
No tuo väite on nyt ihan paska puhetta. Jo peruskoulussa on opetettu ihmisbiologian tunneilla, että lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan 50% geenejä.
Ei ole paskapuhetta. Todellisuudessa lapsi saa aina vähän enemmän äidiltään, kuin isältään. Esimerkiksi mitokondrio tulee äidiltä. Tuo 50-50% on semmoinen suurin piirtein.
Eli mä oon enemmän suomalainen?
Mut on muuten ympärileikattu jos we vaikuttaa mihinkään
Vierailija kirjoitti:
No et ole! Koita jo saa tana ymmärtää hal vatun id iootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hän sanoi että äidiltä saa enemmän geenejä
Vierailija kirjoitti:
Se ei geeneihin vaikuta. Eli et ole edelleenkään 100% suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Usko jo. Geenit periytyvät fifty-fifty.
Menisit vaan sinne Brasiliaan minne kuulutkin. Ei sinun näköisiäsi kaivata Suomessa :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että sulla on rikas geenipoletti. Olet suuremmalla todennäköisyydellä perinyt terveet geenit. Liika sisäsiittoisuus on ongelma. Itselläni sekä isä että äiti samalta kylältä maalta ja onhan tässä suvussa sydäntauteja ja kasvaimia.
Poletti sulla on housuissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Suomen kansalainen, olet Suomalainen.
Muunlaista "suomalaisuutta" ei ole olemassa.
Jep, kun kissa muuttaa navettaan, niin siitä tulee lehmä.
Eli en ole suomalainen?
-ap
Ei Turkuun muuttaminen tee sinusta automaattisesti steppaavaa menninkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevatko kiveshikigeenit äidin puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Suomen kansalainen, olet Suomalainen.
Muunlaista "suomalaisuutta" ei ole olemassa.
Jep, kun kissa muuttaa navettaan, niin siitä tulee lehmä.
Eli en ole suomalainen?
-ap
Ei Turkuun muuttaminen tee sinusta automaattisesti steppaavaa menninkäistä.
Mutta turkulaisen kyllä
Vierailija kirjoitti:
Menisit vaan sinne Brasiliaan minne kuulutkin. Ei sinun näköisiäsi kaivata Suomessa :)
En todellakaan minnekään Brasiliaan muuta. Suomessa syntynyt ja aion elää myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on Suomen passi, niin olet suomalainen.
Itselläni molemmin puolin täysruotsalaiset sukujuuret. Vanhemmat kyllä ovat syntyneet Suomen kansalaisiksi. Olen blondi ja sinisilmäinen ja todellakin suomalainen.
Suomen passin saaminen ei tee kenestäkään suomalaista. Suomen kansalaisen kylläkin. Suomalainen ja Suomen kansalainen on kaksi aivan eri asiaa, vain totaalisen aivopesty voi väittää muuta. Suomalainen ei muutu kiinalaiseksi, vaikka saisi Kiinan passin, eikä kiinalainen suomalaiseksi, vaikka saisi Suomen passin.
Suomalaisilla on erittäin erikoinen geeniperimä, mitä ei tavata Euroopassa millään muulla kansalla. Suomensukuiset kansat eivät ole suomalaisia, esim. Venäjällä vaikka omaavatosin samanlaisen geeniperimän. Esimerkiksi kantaruotsalaiset ja kantahollantilaiset eroavat perimältään vähemmän toisistaan kuin itä-suomalaiset ja länsi-suomalaiset. Silti suomalaisilla on erittäin homogeeninen perimä. Me olemme erittäin pieni vähemmistöryhmä maailmassa, yksi pienimpiä sekä geneettisesti että kielellisesti maailman eri valtioiden joukossa. Baskit on hyvä vertailukohta määrällisesti suomalaisten kanssa Euroopan eri vähemmistöistä, joilla on oma geneettinen perimä ja kieli, joka poikkeaa ympärillä olevista valtakulttuureista.
TUO ON TÄYTTÄ PASKAA! Suomalaiset ja suomenkieli on maailman suurimpia kieliryhmiä! Suurinosa maailman kielistä on paljon pienempiä kuin suomi.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee sinusta 37.1 prosenttisen hobitin :D
Se tietää joka on. Itse olen aina pitänyt itseä ryssänä.
Kyllä te tiedätte kenestä on kyse.
Se sama hyypiö joka pitää itseään afroamerikkalaisena, koska samaistui lapsena liikaa Bill Cosbyyn.
Minä taas seurasin lapsena liikaa Cosmonautteja.
Das auf cosmonauts.
Hmm. Gmm. Grrr. Hikikarpalot otsalla.
Jos osaat puristaa nyrkin pieneksi kulmikkaaksi tähdeksi ja kuvittelet koko käsivartesi ketjuksi, niin sinulla on aamuntähti. Heiluttele nyt käsiäsi ympäri vartloasi ja varo ettei kohdallesi osu objekteja.
Aamuntähti on ketju jonka päässä on lojuva metallinen piikkipallo, jota orjanomistajat käyttivät kurinpitoon. Villissä Lännessä.
Wild Wild West. Jippiai Jee.
Aamuntähdellä teroitettiin kaikkien työläisten huomio aamulla ennen raatamisen alkamista.
Palkkana lähinnä konttityyliset kotterot tai asuntovaunumeiningit peltojen laidoilla. Ylläpidoksi sai ravintoa ja heikkoa vapautta. Nykyään voi sentään valita alkoholin.
Siihen aikaan ei aamuntähden asiakkaille myönnetty palkkaa. Vain ylimääräisiä sapuskoja ja paritteluoikeuksia. Erilaisia vapauksia on myönnetty, mutta niistä on aina peritty tietty summa pois omaan voittoon.
Suomen passin saaminen ei tee kenestäkään suomalaista. Suomen kansalaisen kylläkin. Suomalainen ja Suomen kansalainen on kaksi aivan eri asiaa, vain totaalisen aivopesty voi väittää muuta. Suomalainen ei muutu kiinalaiseksi, vaikka saisi Kiinan passin, eikä kiinalainen suomalaiseksi, vaikka saisi Suomen passin.
Suomalaisilla on erittäin erikoinen geeniperimä, mitä ei tavata Euroopassa millään muulla kansalla. Suomensukuiset kansat eivät ole suomalaisia, esim. Venäjällä vaikka omaavatosin samanlaisen geeniperimän. Esimerkiksi kantaruotsalaiset ja kantahollantilaiset eroavat perimältään vähemmän toisistaan kuin itä-suomalaiset ja länsi-suomalaiset. Silti suomalaisilla on erittäin homogeeninen perimä. Me olemme erittäin pieni vähemmistöryhmä maailmassa, yksi pienimpiä sekä geneettisesti että kielellisesti maailman eri valtioiden joukossa. Baskit on hyvä vertailukohta määrällisesti suomalaisten kanssa Euroopan eri vähemmistöistä, joilla on oma geneettinen perimä ja kieli, joka poikkeaa ympärillä olevista valtakulttuureista.