70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!
70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle
Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)
Kommentit (963)
Rumat pelottavat Itä-Eurooppalaiset lastennuket. Niillä oli oudot kasvot.
Ketjun alkupää on parin vuoden takaa, mutta mikä tässä huvittaa, on se, miten moni siinä mainituista hirvityksistä on jo tullut uudestaan muotiin 😁
Sori jos tästä on jo mainittu, en ole vielä lukenut ketjua loppuun
Ruma pölyinen ryijy seinällä.
Nythän ryijyt on kai suosittuja taas.
Omalle seinälle en sitä pölypesää ottaisi edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Siitä kahvikupista ei pysty juomaan. Kun otat korvasta kiinni ja yrität normaalissa asennossa kallistaa kupin reunaa, kahvi valuu ulos niistä kulmista pitkin leukaa.
Kun se suora osa on just siinä mistä kuuluisi juoda. Pitää siis vääntää kättä väärään asentoon, että saa sen kulmaosan huulilleen, sitten ehkä onnistuu.
En viitsinyt edes kokeilla enää sen jälkeen kun sain kahvit rinnuksilleni.
Varsin hienosti suunniteltu kahvikuppi.
Ja muutenkin rumat ne astiat. Joku ihme Octime nimeltään
Isällä ja hänen puolisollaan on octime-astiasto. Kahvia pitää huulet pitkänä hörppästä ettei valu ohi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Rumat pelottavat Itä-Eurooppalaiset lastennuket. Niillä oli oudot kasvot.
Lisäksi ne näytti siltä, kuin ne olisi tehty jostain radioaktiivisesta aineesta. Varmaan jonkun kemiantehtaan loppujätteestä tehtyjä, hyvä etteivät loistaneet pimeässä.
Samaan kategoriaan menee sellaiset samettiset murenevat vaahtomuovieläimet, joita jotkut toi matkoilta itärajan takaa 80-luvulla. Kuka muistaa?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla aika moni äijä teki tummaksi petsatusta laudasta erilaisia lovileikkaustöitä. Kynttilälampetteja ja rukinlapoja,
Niitä jaettiin lahjoina sukulaisille, jotka nöyrinä ihmisisinä naulasivat näitä seinilleen.
Seuraava polvi taisi polttaa nämä kiukaasssa tai laittoi muuten vaan roskiin
Ei, he toivat ne kirpparille myyntiin hävyttömällä hinnalla. En koskaan ostanut niitä.
Vai niin. Ihmettelin tuota kiukaassa polttamista ja siksi sen boldasin.
Monet joutavat esineet ja roskat poltettiin joko saunan kiukaassa, keittiön hellassa, pönttöuunissa tai pihanuotiolla.
Ei niitä voinut muuallekaan laittaa.Ja koska "boldaaja" tuskin vieläkään ymmärsi, niin kerron hänelle että sähkösaunojen lisäksi on olemassa myös puusaunoja.
EriKai ne saunan pesässä kuitenkin poltettiin, eikä kiukaassa, tai paremminkin kiukaalla...
Ajatteletko, että kiuas on vain se kivipesä? Kiuas sisältää niin tulipesän kuin kivipesänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli keittiön kaakeleissa kukkatarrat ja vessan lavuaarin yäpuolella kaakeleissa hampaiden pesuun kehottavia tarroja. Semmoinen orava oli tarrassa ja joku runo - muistaako kukaan? Saiko niitä koulun hammaslääkäristä?
Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu.
Ja muuten, se ei ole kupolikello vaan vuosikello.
Meillä oli vielä vähän eri versio: Puhtaat hampaat, raikas suu, hammaspeikko lannistuu. Tää ei ollut mukissa, vaan tarrassa, joka meillä oli liimattu seinään lavuaarin yläpuolelle.
Mandoliinin tai buzukin tai tms. kielisoittimen muotoinen soittorasia, johon oli maalattu jokin välimerellinen maisema ja joka kyljessä olevasta ruuvista vääntämällä soitti jotain perinteistä sävelmää. Tuotu Italiasta tai Kreikasta.
Olisin halunnut pienenä hirveästi sellaisen korurasian, joka oli tummaksi lakattua puuta, ja sen pintaan oli maalattu jotain itämaistyylisiä kukka- ja lehväkuvioita. Kun rasian avasi, siellä oli pieni joutsenlampi, jonka vedenpinta oli peili. Peilin päälle asetettiin pieni joutsenfiguuri jolla oli magneetti pohjassa. Kun rasian kyljessä olevasta avaimesta väänsi, rasia alkoi soittaa musiikkia ja joutsen liikkui peilin pinnalla. Muistaakseni oli olemassa myös sellainen versio, jossa joutsenen tilalla oli ballerina tai tanssiparia esittävä figuuri.
Näitä näki joskus kasarin lopulla ja ysärillä usein myynnissä. Eräällä minua vanhemmalla ystäväperheen tyttärellä oli tällainen, ja ihastelin sitä aina kun kävimme heillä kylässä. Halusin oman, mutta äitini on kovin nuuka ihminen, ja harvoin raaski ostaa minulle haluamiani asioita, vaikka ne eivät olisi olleet kalliitakaan.
Mollamaijat joilla lituskat kasvot (makuasia tosin) ja itse kudotut tai neulotut villasta tehdyt koirat, lapsena ahdistuin niistä vaikka pidän koirista yleensä, en kokenut omaksi, jotkut ihailevat niitä. Yleensä isoäitien kauhealla vaivalla tekemiä, kuten reikäinen pölyttävä villakuviopalapeittokin. Ikiliikkuja, sellainen miehen muotoinen jolla on punainen iso nokka, kastaa sitä johonkin veteen - silti kiehtova. Siihen aikaan oli todella nättejä ja toiset taas "kummittelevan rumia" esineitä.
Vierailija kirjoitti:
mennäänpä 30vuotta ereenpäin, kuinka naurettatavia onkaan onkaan makrameet, ruttuiset torkkupeitot sängyn jalkopäässä, mustat talot ja sisustukset!!
Mitä trendikkäämpi tänään, sitä naurettavampi huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Kaislatapettia ei taida löytyä paperisena. Valokuvatapetteina kyllä on.
Tässä on monta kertaa mainittu kaislatapetti, ja kaikki tuntuu tietävän sen. Miten mä en tunnista? Mikä ihmeen kaislatapetti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on monta kertaa mainittu kaislatapetti, ja kaikki tuntuu tietävän sen. Miten mä en tunnista? Mikä ihmeen kaislatapetti?
Luulen että sillä tarkoitetaan yllä jostain kasveista koottua kapeaa ja lyhyttä mattoa, joka usein kiinnitettiin seinälle, esim. sängyn kohdalle (ettei tule seinään tai siihen oikeaan tapettiin jälkiä tms.). Kasvin varret olivat hieman pulleita ja pehmeitä, joten sellaisiin kiinnitettiin nuppineulalla kuvia tai muita koristeita.
Ei ollut kaislaa, luultavasti enemmänkin jotain sarakasvia. Ilmeisesti Thaimaasta tuotuja. Ks. oheista kuvaa, etkö muka tunnista noin sidottua mattoa?
https://www.freepik.com/premium-photo/close-up-texture-native-thai-styl…
Oli muitakin luonnonmateriaaleja (kuten nytkin olivat silloin trendikkäitä!), ja kaislasta (meri- tai järviruoko) oli sellaisia isompia lattialla pidettäviä mattoja, esim. tässä
https://www.tavaratalohurrikaani.fi/kaislamatto-pala-150x240cm-4-living…
Nämä olivat inhoja siksi että ihmiset pitivät niitä kuivissa asunnoissa sisällä, jolloin ne kuivuivat ja niistä lähti hirveästi roskaa irti. Noita olisi pitänyt nimittäin kastella aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sillä tarkoitetaan yllä jostain kasveista koottua kapeaa ja lyhyttä mattoa, joka usein kiinnitettiin seinälle, esim. sängyn kohdalle (ettei tule seinään tai siihen oikeaan tapettiin jälkiä tms.). Kasvin varret olivat hieman pulleita ja pehmeitä, joten sellaisiin kiinnitettiin nuppineulalla kuvia tai muita koristeita.
Ei ollut kaislaa, luultavasti enemmänkin jotain sarakasvia. Ilmeisesti Thaimaasta tuotuja. Ks. oheista kuvaa, etkö muka tunnista noin sidottua mattoa?
Oli muitakin luonnonmateriaaleja (kuten nytkin olivat silloin trendikkäitä!), ja kaislasta (meri- tai järviruoko) oli sellaisia isompia lattialla pidettäviä mattoja, esim. tässä
Nämä olivat inhoja siksi että ihmiset pitivät niitä kuivissa asunnoissa sisällä, jolloin ne kuivuivat ja niistä lähti hirveästi roskaa irti. Noita olisi pitänyt nimittäin kastella aika ajoin.
Ai kiitos, noi tunnistan kyllä. Olin saanut jostain sen käsityksen, että puhe oli kuviollisista tapeteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kiitos, noi tunnistan kyllä. Olin saanut jostain sen käsityksen, että puhe oli kuviollisista tapeteista.
Sitten varmaan vika on mun, koska mulle tuli "kaislatapetista" mieleen vain nuo seinämatot ja kuinka lapsena tein kynnellä niihin reikiä 🤣
Olisiko kyseessä ollut joku oikea tapetti, jossa oli kaislakuvioita siis? Itse en muista yhtään sellaista, joka olisi ollut jotenkin yleinen... enemmänkin muotia olivat sellaiset yhdelle seinälle laitetut valokuvatapetit, jostain eksoottisesta palmumaisemasta.
Näyttää ihan joltain syöpäkasvaimelta!
Vierailija kirjoitti:
Näyttää ihan joltain syöpäkasvaimelta!
Siis se Kaamoskivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli keittiön kaakeleissa kukkatarrat ja vessan lavuaarin yäpuolella kaakeleissa hampaiden pesuun kehottavia tarroja. Semmoinen orava oli tarrassa ja joku runo - muistaako kukaan? Saiko niitä koulun hammaslääkäristä?
Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu.
Ja muuten, se ei ole kupolikello vaan vuosikello.Meillä oli vielä vähän eri versio: Puhtaat hampaat, raikas suu, hammaspeikko lannistuu. Tää ei ollut mukissa, vaan tarrassa, joka meillä oli liimattu seinään lavuaarin yläpuolelle.
Tähän voisi vielä lisätä: Nököhampaalla vasta on mukava olo, puhdas on jokainen hampaankolo. Kissan harjaa ei näy tässä, kissa on hampaita pesemässä. Seinätarrassa tämäkin teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hauskat" pullot, joihin sai juotavaa sisälle, mutta kun pullon nosti pöydältä alkoi siitä kuulua musiikkia. Pohjassa oli veivi mistä piti vetää se käyntiin odottamaan salajuoppoa.
ei ihan koriste-esine, mutta kaipaan 70-luvun muovisia hammasmukeja. Ne olivat kirkkaan värisiä, punaisia sinisiä ja vihreitä ja niiden yläreunaa kiersi joku napakka riimittely tyyliin HARJAA HAMPAAT, HUUDO SUU, HAMMASPEIKKO LANNISTUU :)
Puhtaat hampaat, raikas suu - hammaspeikko lannistuu 😄
Harja reijät estää, puhdas hammas kestää. 😃
Ei lämmitetä, vaan eristetään lämmin pannu siten, ettei lämpö pääsisi siirtymään siitä pois.